Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mangaan experiment onder DSR gebruikers

Ik gebruik nu sinds 2 weken ook mangaan (DSR) en ik moet zeggen dat de poliepexpansie bij de lps koralen echt veel beter is geworden.
Mijn goniopora's deden het al super,maar ik merk wel dat ze langer blijven openstaan.
De koralen met het meeste effect op mangaan in mijn aquarium hebben zijn toch de ricordea's die worden zo mooi.

Mvg Annamariska
 
Welke winkeliers worden hier bedoeld? Een lijst met namen van de deelnemende winkeliers is welkom. Daarmee kunnen hobbyisten ook persoonlijk hun vergelijkingen trekken bij hun bezoeken aan deze en andere winkeliers.
 
De resultaten bij full DSR gebruiker zijn wisselend...
de een ziet verschil de ander niet....

het was aanvankelijk ook mijn mening dat er geen voordelen aan mangaan doseren was, omdat de goniopora's en aveopora's het hier al jaren goed deden.
ik schrijf dat toe aan het samenspel van de hele methode die ik hanteer en
daar draag waarschijnlijk het controleren van nutrients en de wijze waarop veel aan bij.
kenmerkend en aan de basis zijn de verhoogde nutrients en de CarbonVS en FeTrace/Fe+ doseringen.
 
Dank je annamarika.. welke winkelier is zo goed geweest je deze te verstrekken?

je moet wel een hele goede relatie met ze hebben, omdat ik ze maar beperkt aanbood...[emoji12] en ze het "soms" naar eigen inzicht mochten verdelen onder DSR gebruikers. Dit deed ik om ongelukken te voorkomen.
 
Ik ben dan wel geen mangaan tester, maar heb hier wel ervaring mee.

Als basis gebruik is DSR voor het bijhouden van de paramaters.
Ca, MG, Sr+, Boor, NO3+, PO4+ en carbon.
Voor circa 1 1/2 jaar terug ben ik echter van de Jodium en ijzer van DSR overgestapt naar Red Sea.
Dit om de reden dat ik het idee had dat er iets ontbrak.
Gelijk na de eerste dosering van Coral Color C viel mij de extra poliep expansie op. (vooral bij de lob, blaas en acan koraal.)
Coral Colors C is een ijzer dosering met o.a. ook mangaan, cobalt en andere lichte metalen.

Zal later vandaag even twee foto's plaatsen van voor en na de C dosering.
 
Welke winkeliers worden hier bedoeld? Een lijst met namen van de deelnemende winkeliers is welkom. Daarmee kunnen hobbyisten ook persoonlijk hun vergelijkingen trekken bij hun bezoeken aan deze en andere winkeliers.
omdat ik discretie hoog in de vaandel heb en ook veel van zowel winkeliers als gebruikers toevertrouwd krijgt, is het niet gepast om namen te gaan noemen en mensen daarmee eventueel in verlegenheid te brengen.

de boodschap zou kunnen worden verdraaid en geinplementeerd worden als: winkelier "xxx" snap er niks van en winkelier "yyy" heeft zelfs hulp nodig van een hobbyist om zijn dieren in leven te houden. Geen flateren boodschap.
Dat zou op een forum waar bekend staat dan men geen blad voor de mond legt en men de zaak weleens wilt laten escaleren om het escaleren zelf, geen goed idee zijn voor alle partijen. Het zou daarmee de unieke vertrouwenspositie positie die ik met mijn contacten ernstig kunnen verstoren.

Niemand is alwetend en iedereen kan weleens hulp gebruiken, dus ook de winkelier.....

De betreffende winkeliers staat het geheel vrij, om zelf aan te geven als ze zich kenbaar wensen te maken en wat hun eigen ervaringen hiermee zijn......

ook zullen ze ongetwijfeld hun eigen klanten informeren over hun persoonlijke ervaringen als ze daar behoefte aan mochten hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dan wel geen mangaan tester, maar heb hier wel ervaring mee.

Als basis gebruik is DSR voor het bijhouden van de paramaters.
Ca, MG, Sr+, Boor, NO3+, PO4+ en carbon.
Voor circa 1 1/2 jaar terug ben ik echter van de Jodium en ijzer van DSR overgestapt naar Red Sea.
Dit om de reden dat ik het idee had dat er iets ontbrak.
Gelijk na de eerste dosering van Coral Color C viel mij de extra poliep expansie op. (vooral bij de lob, blaas en acan koraal.)
Coral Colors C is een ijzer dosering met o.a. ook mangaan, cobalt en andere lichte metalen.

Zal later vandaag even twee foto's plaatsen van voor en na de C dosering.

bedank voor je input. leuk te horen dat je ook verder kijk en zelf wenst te verbeteren. wie weet pak ik het op in en later stadium. Vooralsnog wens ik het per stof te isoleren...maar ik hou zeker de onwikkelingen in de gaten van (hybride) DSR gebruiker.

de foto's zouden leuk zijn. wie weet kan ik er wat mee.

hoeveel en hoevaak doseer jij. Hou je daarmee de waarden op peil, of doe je dat uit de losse pols?
wat voor PO4 en NO3 hou je aan?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb berekend wat mijn bak aan mangaan verbruikt. Het zit in de Triton-oplossingen (ik gebruik geen DSR) maar de opname lijkt groter dan wat ik op die manier toevoeg. Ik heb dus zelf een oplossing gemaakt, ik ben er van uit gegaan dat alle mangaan in mijn water dagelijks verbruikt wordt. Of dat verantwoord is weet ik niet, maar in elk geval voeg ik dus dagelijks aardig wat mangaan toe. Hoewel, aardig wat... Met 300 mg mangaanchloride doe je erg lang ;)

In elk geval zie ik geen negatieve gevolgen hiervan. Uit de volgende Triton-test zal moeten blijken of mijn extra toevoeging voldoende is.

Voor DSR-gebruikers die niet verversen zou een flesje 'micro-elementen' waar onder andere mangaan in zit wellicht erg interessant kunnen zijn.

Misschien is dit interessant leesvoer: Chapter 15 Trace elements, functions, sinks and replenishment in reef aquaria ...
 
Ik heb berekend wat mijn bak aan mangaan verbruikt. Het zit in de Triton-oplossingen (ik gebruik geen DSR) maar de opname lijkt groter dan wat ik op die manier toevoeg. Ik heb dus zelf een oplossing gemaakt, ik ben er van uit gegaan dat alle mangaan in mijn water dagelijks verbruikt wordt. Of dat verantwoord is weet ik niet, maar in elk geval voeg ik dus dagelijks aardig wat mangaan toe. Hoewel, aardig wat... Met 300 mg mangaanchloride doe je erg lang ;)

In elk geval zie ik geen negatieve gevolgen hiervan. Uit de volgende Triton-test zal moeten blijken of mijn extra toevoeging voldoende is.

Voor DSR-gebruikers die niet verversen zou een flesje 'micro-elementen' waar onder andere mangaan in zit wellicht erg interessant kunnen zijn.

Misschien is dit interessant leesvoer: Chapter 15 Trace elements, functions, sinks and replenishment in reef aquaria ...

Tanne.
Iknheb begrepen dat mangaan nogal snel onmeetbaar is en dat het snel uit de waterkolom verdwenen is.
Als je probeerd deze meetbaar te krijgen met een tritontest gaat je dit denk ik niet lukken.
 
wij zijn in december begonnen met mangaan toe te voegen in een bak die op een kleine wissel [11liter per week] na geheel DSR draait , aan de goniopora zie ik eigenlijk geen verschil, deze doet het gewoon goed , wel aan de arcanstrea welke een poliepexpansie liet zien die er eerder niet was ook de ricordea lijkt het te waarderen heeft zich in de laatste maanden in grote verdubbeld en twee afleggers gemaakt
dus voor mij persoonlijk blijf ik mangaan toevoegen
 
Ik ben dan wel geen mangaan tester, maar heb hier wel ervaring mee.

Als basis gebruik is DSR voor het bijhouden van de paramaters.
Ca, MG, Sr+, Boor, NO3+, PO4+ en carbon.
Voor circa 1 1/2 jaar terug ben ik echter van de Jodium en ijzer van DSR overgestapt naar Red Sea.
Dit om de reden dat ik het idee had dat er iets ontbrak.
Gelijk na de eerste dosering van Coral Color C viel mij de extra poliep expansie op. (vooral bij de lob, blaas en acan koraal.)
Coral Colors C is een ijzer dosering met o.a. ook mangaan, cobalt en andere lichte metalen.

Zal later vandaag even twee foto's plaatsen van voor en na de C dosering.
Je zou voor de grap eens een klein flesje fe-trace moeten halen. Mijn ervaring is dat de LP's hier net zo op reageren als mangaan. Ben wel benieuwd wat jouw bevindingen dan zijn.
 
hoi tanne , ik denk dat mangaan nooit meetbaar gaat worden. (tenzij je dirext na doseren gaat meten)
het is alleen tijdelijk in het water aanwezig en verdwijnt nog sneller uit het waterkolom als ijzer. blijkbaar is dit "eveb" genoeg om de koralen te laten profiteren.
 
Je zou voor de grap eens een klein flesje fe-trace moeten halen. Mijn ervaring is dat de LP's hier net zo op reageren als mangaan. Ben wel benieuwd wat jouw bevindingen dan zijn.
Dat is bij mij ook het geval. alleen doseer(de) ik altijd al Fe-Trace (voorheen Fe+). Dat is ook de reden waarom de meeste DSR gebruikers niet direct het effect zien op de goniopora's.

Als Tanne het zou willen proberen dan ken hij de weg, want hij behoort tot het groepje mensen die bij mij altijd binnen kunnen wandelen voor een babbel.
 
Laatst bewerkt:
wij zijn in december begonnen met mangaan toe te voegen in een bak die op een kleine wissel [11liter per week] na geheel DSR draait , aan de goniopora zie ik eigenlijk geen verschil, deze doet het gewoon goed , wel aan de arcanstrea welke een poliepexpansie liet zien die er eerder niet was ook de ricordea lijkt het te waarderen heeft zich in de laatste maanden in grote verdubbeld en twee afleggers gemaakt
dus voor mij persoonlijk blijf ik mangaan toevoegen

Bedank voor je input anja. Precies wat jij zegt heb ik zelf en vele DSR gebruikers ook geconstateerd.
ik zal met name extra aandacht gaan schenken aan de acan's en ricordea's in de toekomst. maar wat jij nu meld heb ik ook meer gehoord.
anamariska heeft ook positieve ervaring met ricordea's

ricordea's (uitzonderingen daargelaten) staan bekend om het feit dat ze in de meeste aquaria tergend langzaam groeien.

er zijn nu meer mensen die de nut van mangaan doseren als nuttig ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Glenn,

ik voeg nu sinds Maart Mangaan toe.
Ik gebruik full DSR, zonder waterwissels en voeg ook regelmatig Fe trace toe.
Wellicht door gebruik Fe trace: ik merk zelf weinig verschil met of zonder Mangaan. Mijn Goniopora stond er goed bij (stek komt bij jou weg) en staat er nog steeds even goed bij.
Zelfde geldt ook voor Ricordea, stond en staat mooi uit.

Verschillen bij andere LPS, is dat in de afgelopen maand mijn toortskoraal er een kop bij heeft gekregen en de Caulastrea enkele koppen zich hebben gesplitst.
De Caulastrea is ook bijgetrokken van een aanval van de Ricordea, die ik te dichtbij had geplaatst. Dat heeft me 2 koppen gekost en 1 was zwaar gehavend.
Die laatste is weer bijgetrokken en zoals aangegeven heb ik er weer 2 koppen bij.
Maar of die verschillen te maken hebben met Mangaan betwijfel ik. Ik denk eerder aan constante en goede waardes.

Voorlopig blijf ik Mangaan toevoegen en geef ik het voordeel van de twijfel.

groeten,
Jaap
 
Dat is bij mij ook het geval. alleen doseer(de) ik altijd al Fe-Trace (voorheen Fe+). Dat is ook de reden waarom de meeste DSR gebruikers niet direct het effect zien op de goniopora's.

Als Tanne het zou willen proberen dan ken hij de weg, want hij behoort tot het groepje mensen die bij mij altijd binnen kunnen wandelen voor een babbel.
Dank je wel Glenn, dat is andersom net zo. Ik heb ongeveer een jaar geleden van jou een flesje Fe-Trace gekregen en ik zag in elk geval geen negatieve gevolgen in mijn bak. Heel positieve ook niet. Dat kan ook komen doordat er destijds wellicht geen tekort aan ijzer in mijn bak was, ik voegde best veel preparaten toe. In mijn huidige bak heb ik ook een aantoonbaar gehalte aan ijzer, waarschijnlijk afkomstig uit de fosfaatverwijderaar.

Ook zonder Fe Trace kom ik graag binnenkort weer eens bij je langs Glenn. Ik heb veel interesse in een stek van de Acro waar we het laatst over hadden (die waarvan ik denk dat hij misschien indirect van mij afkomstig is) en jij hebt ook nog een stek van wat leuks tegoed van mij. De zomervakantie komt er aan en dan heb ik behoorlijk veel tijd.
 
Hoi Glenn,

ik voeg nu sinds Maart Mangaan toe.
Ik gebruik full DSR, zonder waterwissels en voeg ook regelmatig Fe trace toe.
Wellicht door gebruik Fe trace: ik merk zelf weinig verschil met of zonder Mangaan. Mijn Goniopora stond er goed bij (stek komt bij jou weg) en staat er nog steeds even goed bij.
Zelfde geldt ook voor Ricordea, stond en staat mooi uit.

Verschillen bij andere LPS, is dat in de afgelopen maand mijn toortskoraal er een kop bij heeft gekregen en de Caulastrea enkele koppen zich hebben gesplitst.
De Caulastrea is ook bijgetrokken van een aanval van de Ricordea, die ik te dichtbij had geplaatst. Dat heeft me 2 koppen gekost en 1 was zwaar gehavend.
Die laatste is weer bijgetrokken en zoals aangegeven heb ik er weer 2 koppen bij.
Maar of die verschillen te maken hebben met Mangaan betwijfel ik. Ik denk eerder aan constante en goede waardes.

Voorlopig blijf ik Mangaan toevoegen en geef ik het voordeel van de twijfel.

groeten,
Jaap

leuk te horen dat de alveopora stek het bij jou prima doet.
ik heb 3 stekken gemaakt en jij heb er idd eentje...
jij bevestigd wederom het punt dat in DSR mangaan niet direct een "wow" effect heeft op de lps koralen.
als het effect heeft is het zo te horen subtiel...
Zo te horen doen de ricordea's het bij jou ook prima...

jullie hebben een advies dosering van 0,1-0,5ppb meegekregen. Aangezien Mn zeer snel verdwijnt, mag bij nader inziens het best wat hoger gedoseerd worden. ik adviseert nu 0,2-1ppb per dag.
 
ik kan zelf constateren dat DSR gebruikers die alles op orde hebben geen direct aanwijsbare en toegevoegde waarde zien in het doseren van mangaan op de goniopora en alveopora soorten.
Wel lijkt het erop dat zoals hierboven aangegeven andere soorten kunnen profiteren van mangaan doseren.

Het op peil houden van fosfaat heeft mijn inziens een veel groter impact op de gezondheid en kleuring van de goniopora en alveopora soorten...

ook blijkt bij toepassing van mangaan fosfaat onverklaarbaar lager te worden terwijl dit op die systemen al ruime tijd stabiel was.
daarom zal bij het doseren van mangaan extra aandacht moeten worden geschonken aan het goed op peil houden van fosfaat.
Er is door mij geconstateerd het zover gaat dat mangaan doseren zelfs het fosfaat zodanig omlaag "dwingt" dat je merkt dat de soorten die je daarmee wilt behouden juist daardoor gaan lijden.

ik kan geen directe verklaring geven voor dit fenomeen, alleen constateren.

mangaan is een finetune element en mag mijn inziens ook pas toegepast worden als alle zaken op orde zijn.
dus eerst :
- marcro elementen stabiel
- nutrients stabiel
- verlichting op nominaal gebruik
- groei stabiel
- geen problemen en plagen ! (silicaat, cyano, algenbloei e.d.)
........ tenzij anders bewezen wordt, dat het wel een toegevoegde waarde heeft bij het aanpakken van een problemen.
 
Laatst bewerkt:
bedank voor je input. leuk te horen dat je ook verder kijk en zelf wenst te verbeteren. wie weet pak ik het op in en later stadium. Vooralsnog wens ik het per stof te isoleren...maar ik hou zeker de onwikkelingen in de gaten van (hybride) DSR gebruiker.

de foto's zouden leuk zijn. wie weet kan ik er wat mee.

hoeveel en hoevaak doseer jij. Hou je daarmee de waarden op peil, of doe je dat uit de losse pols?
wat voor PO4 en NO3 hou je aan?

In grote lijnen volg ik je DSRcalculator
- PO4 hou ik rond de 0.04 ~ 0,06 ppm (Hanna Ultra low)
- NO3 rond de 1 á 1,5 ppm.
- Ca, Mg, Kh, Sr etc. als in de calculator

Dagelijks doseer ik:
1 ml PO+
3 ml NO+
Carbon 4 ml
3 ml Coral Color A (o.a. Jodium)

Om de 2 dagen 4 ml Coral Color C


Ca + Mg wordt handmatig naar verbruik gedoseerd (over 2 of 3 dagen verspreid)
Kalium (Color B) + sporen (Color D) doseer ik a.d.v van het calcium verbruik 5 ml per 20 ppm toegevoegde Ca. (= circa 2/3 van het advies van Red Sea)
Iedere 4 á 6 weken wordt Boor, Sr + Kalium gecontroleerd en bijgestuurd.

---- update ----

Foto zonder Coral Color C / Mangaan
Screenshot_2015-06-28-19-57-48[1].jpg





















Met Coral C / Mangaan dosering
Screenshot_2015-06-28-19-58-27[1].jpg




Overigens ben ik sinds 3 maand of zo ook weer een 2 wekelijkse water wissel van 5% gaan doorvoeren. Dit met het Prociotica zout van Aquaforest. Vanaf de eerste wissel stonden de lps er voor mij weer wat voller bij.

Gebruik nu dis 3 systemen doorelkaar.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan