Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Living Colour

petrov0711

Senior Forumlid
na 'n paar jaar hier rond te zwerven op 't forum wordt het misschien toch eens tijd voor 'n dagboek
mijn eerste aquarium had ik al eind jaren 80, toen De Jong nog een winkel in Spijk was
het eerste bakje dat ik had was een kleintje, waar eerst een cavia in had gezeten
de achterwand was blauw, dus ik dacht, die kan ik mooi gebruiken
draaiende op een potfiltertje, deed het alles toch vrij aardig
(soft)koraaltjes groeiden, visjes (koppeltje amphiprion ocellaris uiteraard) deden het goed
ja, en dan, zoals de meesten wil je meer

ik kon toen een bak overnemen met de maten 1.20x50x50 met een droog-nat filter
afschuimers werden in die tijd nog maar sporadisch gebruikt
na een lange opstartperiode van zeker 6 maanden begon het er steeds mooier uit te zien
koralen, vissen deden het allemaal geweldig, de flowers groeiden als kool
ik woonde toen in een oud huis, wat we constant aan 't verbouwen waren
een keer per ongeluk een waterwissel gedaan op de nieuwe waterleiding, en.....weg bak
alles naar de klote
ik ben daarna nog een jaar bezig geweest om te proberen weer alles recht te krijgen, maar het wou maar niet lukken
internet hadden we toen niet, dus het was lastig om informatie en advies te krijgen
toen kreeg ik een aanbod van iemand die alles wou overnemen, wat ik dus ook gedaan heb

totdat ik zo'n 2 en half jaar geleden even de lfs binnenliep
daar stond een rio 180 met alles intern en deze draaide netjes
toch nog na enige maanden twijfel en vooral veel speuren op het internet, maar weer een bakje gekocht
een juwel 180
eerst met een juwel afschuimer, maar die lag er na 3 weken al weer uit, dat herrie ding
toen dus met een ferplast bluskimmer 550
verlichting aangepast met reflectors en extra ledbalken van arcadia en solarstinger
in de interne filter zat een wat zwaardere pomp, en hierin zat alleen wat kool en rowaphos
en hij draaide goed20131107_162536 (1).jpg
maar dan zit de bak ook snel vol
dus heb ik het afgelopen jaar 'n beetje rondgesnuffeld overal in allerlei rubrieken op zoek naar alles wat ik nodig dacht te hebben voor een nieuwe bak
 
ik wist al vrij snel dat ik qua verlichting 2 orpheks erboven wou hebben, dus een beetje zoeken en voila...de eerste al te pakken
enkele maanden later de 2e gevonden
na een tijdje zag ik een nieuwe ongebruikte bak ter overname aangeboden in ongeveer het formaat wat ik zocht met de oveloop op de voor mij juiste positie
20130928_143436.jpg

twijfel tussen een metalen of houten onderstel ben ik toch maar voor een houten gegaan
20131108_150239.jpg
deze is makkelijk te bewerken en af te werken
na alles diverse malen goed in de lak te hebben gezet, gaan nadenken over het pvc-werk, en wat ik noe in de toekomst wou gaan doen
je doet dit, als het goed is, maar een keer, dus wou ik het ook in een keer goed doen
na wat nadenken en proberen is dit het resultaat geworden

20131231_135336.jpg

20140204_155725.jpg

daarna toch nog wat aanpassingen gedaan
aan de opvoerleiding zit aan de achterzijde van de bak ook nog een kraan voor de juiste afstelling tussen opvoer en by-pass
 
Zier er netjes en overzichtelijk uit.
Ben benieuwd naar een gevulde bak!!
 
dank je
dit was het resultaat nadat ik alles had overgezet van de rio naar deze bak
aangevuld met 2 pilaren

20140214_154221.jpg

ondertussen ben ik ook begonnen met balling om de waardes wat beter op peil te kunnen houden
20140407_171504.jpg
ik moet toch zeggen, dat is een hele last minder
de waarden kh, ca en mg blijven mooi op peil
 
Mooi hoor. Nette bak.
Ziet er gewoon netjes uit

we doen ons best..
die van jou ziet er anders ook niet verkeerd uit
groetjes, peter
 
Ziet er goed uit hoor mooie bak geworden.

Groetjes wesley

dank je wesley
ik heb nog een lange weg te gaan voordat het is zoals ik wil

bij de doorstart heb ik ook wat zand over moeten brengen, anders had de lipvis geen bedje om in te slapen
ik heb toch wel wat alg en cyano erbij gekregen
in de oude bak had ik daar totaal geen last van
de alg is wel al aan 't wegtrekken, maar de cyano nog niet
deze zit op de nieuw ingebrachte pilaren en op de bodem
uiteraard zal je bij een doorstart ook wel last krijgen van een onbalans in je bacteriecultuur
maar mijn nitraat is ook behoorlijk laag (ongeveer 1) en dat kan ook een oorzaak zijn dat deze niet weggaat, als ik het goed heb?!
20140407_204325.jpg
 
Leuk, zo'n nieuw dagboek van een oude rot!

Inderdaad kun je proberen het nitraatgehalte wat te verhogen tegen de flap. Mooi opgezette bak, ik ben erg benieuwd wat je er van gaat maken!
 
Leuk, zo'n nieuw dagboek van een oude rot!

Inderdaad kun je proberen het nitraatgehalte wat te verhogen tegen de flap. Mooi opgezette bak, ik ben erg benieuwd wat je er van gaat maken!

ha ha, ja, oud zeker
ik ben nu wat meer aan "t voeren om het nitraatgehalte wat omhoog te brengen, vinden de vissen ook leuk overigens, en het is heel langzaam aan het stijgen
zonder nitraat zakt mijn fosfaat ook niet, en deze is nou net weer iets te hoog
hiervoor filter ik nu over rowaphos
hopende dat m'n nitraat wat stijgt en fosfaat wat daalt, was het de bedoeling om later biopellets in te gaan zetten, maar dat heeft nu nog geen zin, volgens mij
qua visbezetting zijn de gele dokter en de veliferium de grootste vissen in m'n bak, en dat zal wel zo blijven
ik heb vorige week wat koraaltjes opgehaald bij niekl, en die heeft (had) wat grote dokters zwemmen
prachtig om te zien, maar als ik die in mijn bak zet, lijkt het net als een goudvis in 'n vissekom, en dat wil ik niet
maar ik moet er wel een paar bij zetten om een beetje evenwicht te houden
 
ik merk wel dat het bijna onmogelijk is om met je telefoon fatsoenlijke foto's te maken
als je zo naar je koralen en vissen kijkt, denk je..wow..die kleuren
als ik dan een fote ervan maak met m'n telefoon, denk ik hmmff...waar zijn die prachtige kleuren nou?
als je de foto dan hier plaatst, denk je hmmff...sh#$%, dat is toch niet dezelfde foto?!
ik snap nu wel waarom sommige een dure camera aanschaffen
20140408_205242 (2).jpg

dit koraaltje is beige met paarse groeipunten en felgroene poliepen, maar daar zie je nu niks van
misschien toch maar 'n keer 'n fatsoenlijke camera kopen:confused:
 
Laatst bewerkt:
ehh, chips, hoe verwijder je zo'n thumbnail?
 
ahh, gevonden
 
gisteren even contact gehad met ferryl65
m´n oude bak staat te koop en die youry uit emmeloord reageerde daar dus op
afijn, je snapt het al....hij kwam dus niet opdagen, en neemt geen telefoon op
dus mensen (nogmaals) wees gewaarschuwd voor deze persoon...hij is er nog steeds
 
Hey wat een lafbek zeg , als hij zo groots doet moet meneer zich eens bekend maken dan gaan we met zen allen even iets brengen wat hij niet meer zal vergeten :mad: Gr jaap
 
Hey wat een lafbek zeg , als hij zo groots doet moet meneer zich eens bekend maken dan gaan we met zen allen even iets brengen wat hij niet meer zal vergeten :mad: Gr jaap

tja, hij heeft (bij mij althans) niets strafbaars gedaan
het is alleen niet leuk dat je zo voor niets zit te wachten, maar dat is nog niks vergeleken met wat ferryl65 heeft meegemaakt

de flap, die bij de doorstart was komen opzetten lijkt niet door te zetten
hetgene wat ik deze week had afgezogen, komt niet meer terug

alles waardes blijven verder mooi constant, alleen de kh is met 1 punt gezakt
aangezien alle sps goed in de poliepen zit en groeipunten hebben, controleer ik nu meerdere malen per week de kh, ca en mg en stel deze zo nodig bij
nitraat blijf ondanks meer voeren op 1 en fosfaat op 0.2 dus inzet van bio-pellets, wat ik eerder van plan was, lijkt me nu nog niet nodig
 
het krabje, wat ´n paar jaar geleden met wat steen is meegekomen, is er nog steeds
vandaag had ie z´n jas weer laten slingeren

20140425_184753.jpg

nu de flap op de bodem niet meer terug komt, wordt het weer eens tijd om ´n nieuwe bodem toe te voegen
eindelijk weer een wit zandstrandje
 
zo, een nieuwe zandbodem kijkt toch altijd ff iets frisser

20140426_193611.jpg
 
COMASLAPER??!!
gisteravond kom ik thuis van m'n werk, alles al donker met alleen de nachtverlichting aan
zie ik m'n pitvisje vooraan op de bodem tegen het glas aan liggen
vrij vaal van kleur en geen beweging te zien, zelfs niet als ik er met een zaklamp op schijn
er lag zelfs wat zand op haar ('t is 'n vrouwtje)
ik denk, die is er geweest, dan zal ik ze er maar uitscheppen, want wachten tot morgen zal ik ze niet meer vinden
wacht eens even..er zitten helemaal geen aaseters bij
dus...toch maar even wachten tot morgen
en jawel hoor....ze zwemt vrolijk weer rond....niets aan te zien
is dit nou vreemd, of hebben meer mensen dit meegemaakt??
 
De meeste vissen zijn comaslapers alleen die zwemmen/hangen in het water in tegenstelling tot pitvissen (en andere soorten) die gewoon ergens liggen. Overigens zul je op een dode pitvis ook geen aaseters vinden want ze zijn giftig en schijnbaar zo giftig dat aaseters er bij weg blijven. Dat is in ieder geval mijn ervaring met dode pitvissen.
 
Bovenaan