Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leonardo's 2e zeeaquarium

Leonardo 1 meter

Senior Forumlid
Eindelijk is het zover. Zaterdag was de grote verhuizing van mijn omgebouwde zoetwaterbak naar een nieuw zeeaquarium :biggrin:. Het is een aquarium geworden van 1 meter lang, 55 cm diep en 50 cm hoog; Dit alles ingebouwd in een kast. De kast is behandeld met een speciale lak.
Het aquarium heeft een 2-gaats overloop, 1 korte buis met een kogelkraan, de andere lange buis is voor het geval de 1e buis verstopt raakt. Met dit systeem heb ik een stille overloop gecreëerd. Achter de overloop zit een droogkamer voor de opvoerbuis van de opvoerpomp en het snoer van de verlichting.
De sump staat uiteraard onder het aquarium en is 50 x 40 x 35 groot met een schot in het midden van 25 cm hoog.

De volgende apparatuur heb ik aangeschaft:
Verlichting: ATI Sunpower 6 maal T5 39 W
Eiwit afschuimer: Bubble Magnus 150
Opvoerpomp: Eheim 1262
Koeler: Aqua Medic Titan 250
Stromingspomp: Tunze 6085

De koeler werkt nog niet optimaal onder de kast, maar dat lossen we wel op (zorgen dat hij zijn warmte wat beter kwijt kan). Voorlopig heb ik het rechter deurtje eruit gelaten.

De verhuizing van het oude aquarium dat op zolder stond (zie mijn 1e dagboek) is prima verlopen. Op het eerste gezicht heb ik geen verliezen :).
Hier volgen enkele foto’s
 

Bijlagen

  • P1020451.jpg
    P1020451.jpg
    28,8 KB · Weergaven: 606
  • P1020452.jpg
    P1020452.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 595
  • P1020453.jpg
    P1020453.jpg
    145 KB · Weergaven: 513
  • P1020454.jpg
    P1020454.jpg
    132,1 KB · Weergaven: 524
  • P1020457.jpg
    P1020457.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 593
  • Like
Reactions: Wim
Ik heb stip geconstateerd op mijn rode dwergkeizer en zestreep lipvis :mad:. Kennelijk toch teveel stres gehad tijdens de verhuizing.
Hou voorlopig de rust in de bak en voeg Davitamon AD toe. Dit heeft mij in het verleden ook goed geholpen (tot 2 maal toe zonder vissterfte, was na ca. 1 week verdwenen).
 
Na 1 week doet het aquarium het fantastisch :). De witte stip is al nagenoeg verdwenen en ik heb geen vissen of koralen verloren. Wel zijn een paar van mijn koralen beschadigd tijdens de verhuizing. Vooral mijn hysterix mist een aantal takken ( is ook vreselijk kwetsbaar) maar dat groeit wel weer aan. Na wat problemen met de afstelling van mijn eiwitafschuimer doet deze ook lekker zijn werk. Ik zie dat mijn Griffelkoraal overdag zijn poliepen laat zien. In de oude bak had ik dit nooit, waarschijnlijk omdat een aquarium met alleen een potfiltertje vrij voedingsrijk water heeft.
 
Helaas. Gisteren is er een Kauderni overleden :mad:. Of het door de verhuizing is gekomen of door ouderdom (of beide) weet ik niet.
De Kauderni is ruim 3 jaar oud geworden, wat best behoorlijk is want ze w0orden niet zo oud.
Gisteren ook mijn waterwaardes gemeten. Bijna alles is OK, alleen mijn KH van 6.6 is behoorlijk laag (bij een PH van 8).
 
Mooie overgang hoor!!
Nette bak met een prima afwerking zo te zien.

Idd wel sneu van de Kauderni .
Maar als dat het enige slachtoffertje is van de gehele overzet, heb je het prima gedaan.

succes

groet,

Wouter
 
Ik denk dat de koeler weinig doet als je hem in het kastje laat staan, zo kan de koeler zijn warmte niet kwijt.

Klopt, vandaar dat het rechter deurtje op dit moment niet gemonteerd is (zie 1e post). Het plan is om vanavond aan de achterkant van de koeler een groot gat te zagen met daaromheen een "koker" zodat de warmte rechtstreeks buiten de kast wordt geblazen. Aan de achterkant van het meubel heb ik namelijk nog behoorlijk wat ruimte tussen het meubel en wand.
 
We zijn nu enkele weken verder en heb helaas wat tegenslagen gehad :mad:.
Na ca. 1 week kwam de witte stip weer terug en dat heeft het leven gekost van mijn pronkstuk, de Rode Dwerkeizer. Gelukkig is de stip nu weer verdwenen en zijn de andere vissen weer opgeknapt.
Ook heb ik wat last van draadalg, maar door mijn verlichting iets minder lang aan te laten (1 uurtje minder om precies te zijn) lijkt het erop dat dit minder wordt.

Positief nieuws is dus dat ik het weer onder controle begint te krijgen en dat mijn koralen het zeer goed doen.
vandaag weer mijn waterwaarden gemeten.

Dit zijn mijn waardes:

NO2 = 0
NO3 = 0
PO4 = 0
KH = 5,2 (veel te laag dus)
PH = 7,5
CA = 350 (ietsje te laag)

De waterwaardes zijn redelijk maar nog niet optimaal. Vooral mijn KH is veel te laag, dus ik ben het maar weer geleidelijk aan aan het opkrikken.
Raar eigenlijk dat ik altijd zoveel moeite heb met mijn KH waarde, dit had ik in mijn oude bak ook al :(.

Zoals ik al zei doen mijn koralen het uitstekend uitsteeekend. Er zijn duidelijk overal groeipunten aanwezig.
Zelfs mijn Blaasjeskoraal(tje) leeft nog. Dit kleine stukje koraal heeft in mijn oude bak ca. 4 maanden op de bodem achter een groot stuk levend steen gelegen. Hij viel namelijk naar beneden en ik kreeg hem niet meer te pakken zonder de hele bak overhoop te halen. Hij kreeg alleen nog een heel klein beetje daglicht door het zijraam. Sommige koraalsoorten kunnen dus behoorlijk wat hebben voordat ze dood gaan.

Hier wat foto's van de situatie enkele weken terug (de koralen zijn inmiddels nog meer gegroeid), te beginnen met mijn Blaasjeskoraal.
 

Bijlagen

  • P1020462.jpg
    P1020462.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 132
  • P1020463.jpg
    P1020463.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 140
  • P1020464.jpg
    P1020464.jpg
    134,5 KB · Weergaven: 134
Laatst bewerkt:
Dit zijn mijn waardes:

NO2 = 0
NO3 = 0
PO4 = 0
KH = 5,2 (veel te laag dus)
PH = 7,5
CA = 350 (ietsje te laag)

De waterwaardes zijn redelijk maar nog niet optimaal. Vooral mijn KH is veel te laag, dus ik ben het maar weer geleidelijk aan aan het opkrikken.
Raar eigenlijk dat ik altijd zoveel moeite heb met mijn KH waarde, dit had ik in mijn oude bak ook al :(.
Misschien toch is voorzichtig gaan denken aan een kalkreactor.
De Kh zal vrijwel altijd snel dalen en moet eigenlijk ook continu worden aangevuld.
Mijn ervaring is dat je het met waterverversen en toevoegen van poeders alleen niet redt.
Zeker niet als je koralen een beetje beginnen te groeien dan trekken ze de Kh peilsnel naar beneden.
 
Ik dacht altijd dat je met enkele steenkoralen dit wel met waterverversen e.d. op peil kon houden, maar kennelijk niet. Mijn steenkoralen beginnen ook steeds groter te worden en dus meer KH te gebruiken??

Inderdaad eens denken aan een kalkreactor (kijken of ik er eentje 2e hands op de kop kan tikken). En dan te bedenken dat ik enige maanden geleden enkel nog draaide op een potfiltertje :biggrin:.

Geen idee overigens hoe ik een kalkreactor moet aansluiten maar dat komt tegen die tijd wel.
 
Inmiddels heb ik 2 ventilatoren bij mijn lampen geplaatst. De koeler slaat nu niet meer aan, dus dat is een grote winst. Waarschijnlijk heb ik de koeler dus alleen in de zomer nodig.
De witte stip is nog steeds niet helemaal verdwenen :mad:. De ene keer lijkt het verdwenen te zijn en de andere keer zit het er weer. Met name de Zesstreeps lipvis heeft er last van.
Ook goed nieuws. Mijn Flowerkoraal heeft er nog nooit zo mooi bijgestaan :biggrin:. Hier een foto.
 

Bijlagen

  • P1020474.jpg
    P1020474.jpg
    113,3 KB · Weergaven: 110
kh en Ca zijn wel zeker te laag. maar zeker een mooi meubel. De cathaphylia blijft een topper.
Maar die vaas:rolleyes:
 
Geen idee overigens hoe ik een kalkreactor moet aansluiten maar dat komt tegen die tijd wel.

Mocht je er niet uit komen moet je maar even een seintje geven, dan ben ik wel bereid om mee te helpen.
Ik zit niet zo heel ver bij jou vandaan.
 
Eindelijk lijkt de witte stip onder controle ;). Heb helaas nog de zesstreeplipvis en de Juweelkardinaalbaars verloren, maar de rest heeft de ziekte goed ontstaan. Mijn KH staat nu op 7, nog iets te laag maar we gaan in de goede richting. De koralen doen het allemaal prima. Mijn Hamerkoraal wordt zelfs te groot, hij begint mijn Hysterix flink te pesten dus ik zal hem een paar kopjes kleiner maken (en in de verkoop zetten).
 
Even weer een update :). Ik heb nu ca. 3 weken geen last meer van de witte stip. Lijk er dus definitief vanaf te zijn. Heb inmiddels mijn stuk Hamerkoraal verkocht zodat de andere koralen wat meer ruimte hebben.
Heb ook eindelijk mijn eerste aankoop voor mijn nieuwe bak gedaan. Het is een kleine spinkrab (Stenorhynchus seticornis). Erg geinig beestje en hij heeft zijn plekje al inmiddels gevonden. Bedankt Metselman topjes. Hier een foto van het beestje.

P1020480.jpg
 
Het is alweer een enige tijd geleden, maar hier weer een update.
Inmiddels zijn mijn waterwaardes al een hele tijd goed. Ik houd het onder controle met wekelijks 20l waterverversen, KH + PH buffer van Salifert en toevoegen van Calcium chloride. Dit zie je meteen aan de groei van de koralen :). Op dit moment staan ze er zeer goed bij.

NO2 = 0
NO3 = 0
PO4 = 0
KH = 8
PH = 8
CA = 430

Inmiddels ook wat visjes en een poetsgarnaal aangeschaft. De visjes zijn 5 stuks Chromis viridis (Groene Juffertjes) waarvan er helaas de eerste dag er al 1 sneuvelde :mad:. In een later stadium zal ik er nog een paar toevoegen, maar eerst weer wat rust in de bak. Hier eventjes weer wat foto's hoe de bak er bij staat.
 

Bijlagen

  • P1020532.jpg
    P1020532.jpg
    62,8 KB · Weergaven: 151
  • P1020536.jpg
    P1020536.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 168
Je bak staat er mooi bij.
en ik zie dat je je waterwaardes ondertussen ook aardig op peil hebt.. en ook weet te houden.

Laat af en toe nog is wat mooie overzichtsfoto's zien... kunnen wij ook een beetje meegenieten.
 
Gaat op dit moment zeker goed Wouter :)
Hier een overzichtsfoto van het aquarium. Op zich is er niet zoveel veranderd, maar over een paar maandjes ben ik jarig dus ;).....
Ook nog 2 dichtbij-foto's toegevoegd van mijn koraal waarbij je ziet dat de poliepen zich mooi laten zien en van mijn Fungia, die inmiddels ruim 13 cm in doorsnede is.
 

Bijlagen

  • P1020538.jpg
    P1020538.jpg
    74,7 KB · Weergaven: 182
  • P1020539.jpg
    P1020539.jpg
    75,7 KB · Weergaven: 148
  • P1020541.jpg
    P1020541.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 133
Bovenaan