Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Last blijven houden van lange algen op stenen en zand

Marc'sReef

ZeewaterForum lid
Ik zal je vertellen je bent helemaal verkeerd begonnen om zo op deze manier je bak te belasten komt het niet goed vandaar deze rommel in je aquarium.ga eerst veel lezen dat helpt en de stenen ik zou ze weggooien en dan langzaam met echt levend steen beginnen hoewel het behoorlijk aan de prijs is.het filtergebeuren ik weet niet wat voor filter je gebruikt een biologisch filter dat heet nu een sumb dat werkt altijd'.Ik heb nu een nano aquarium van 135 LTR groot zat voor een ouwe man van drieenzeventig en een veertig jaar ervaring.de alg in jou aquarium heb ik nog nooit gezien maar dit ziet er niet goed uit.Ik ben CAREL UIT DEN HELDER,IK wil je best wel met raad en daad bijstaan misschien doe je je best maar dit is erg zonde.groetjes
Goed bedoeld advies maar dit is veel te rigoureus. Deze bak is prima te redden.

Een sump is geen filter. Een sump is een glazen bak, niks meer niks minder. Bovendien heeft deze bak een sump.

Alle stenen weggooien is echt zonde en flinke geldverspilling. Als je echt levend steen wilt, koop dan een paar kilo en leg het erbij.

Je balans is nu weg. Stop met doseringen en wacht het af. Blijf algen plukken en dweggooien en voer spaarzaam. Je opruimploeg kan niks met deze algen en je vossekop laat het kennelijk afweten. Wil je dit met grazes oplossen: zeehaas, egels en mitrax krabben.

Regishere

ZeewaterForum lid
Zolang iedereen hier blijft denken dat algen komen door een hoog nitraat blijft het lastig om verder te komen.
Heeft inderdaad niks met elkaar te maken, algen verbruiken nitraat maar ik zit bewust rond 25 nitraat en geen algen te bekennen.

OP
RubenV

RubenV

ZeewaterForum lid
Even een update:
De algen kwamen hier en daar nog een klein beetje terug op de stenen en de zijkanten van 't aquarium. Niet helemaal zeker of ik 't gewoon gemist heb tijdens het schoonmaken of dat 't langzaam toch terugkomt, maar ik houd het nu dagelijks bij door het eraf te halen/plukken en weg te zuigen. Hopelijk houd 't een keer op haha.

Metingen vandaag:
  • NO3: 3-4
  • PO4: Is gezakt naar ongeveer 0,06

Erik Caris

Senior Forumlid
Even een update:
De algen kwamen hier en daar nog een klein beetje terug op de stenen en de zijkanten van 't aquarium. Niet helemaal zeker of ik 't gewoon gemist heb tijdens het schoonmaken of dat 't langzaam toch terugkomt, maar ik houd het nu dagelijks bij door het eraf te halen/plukken en weg te zuigen. Hopelijk houd 't een keer op haha.

Metingen vandaag:
  • NO3: 3-4
  • PO4: Is gezakt naar ongeveer 0,06
Helemaal goed 👍🏼
Nitraat en fosfaat is prima zo. Hou deze waarde zo en het komt vanzelf goed.

OP
RubenV

RubenV

ZeewaterForum lid
Nog tips ook om het zo te gaan houden? Ik voer nu om de dag. Ene keer 1 blokje diepvriesvoer, en de andere keer droogvoer uit een zakje. Niet veel, zoveel als de vissen opeten binnen 2-3 mins.

Verder natuurlijk elke week de afschuimbeker legen, om de 2-3 dagen de gafzak verschonen en filteren over kool + bioreactor met bio pallets.

Erik Caris

Senior Forumlid
Nog tips ook om het zo te gaan houden? Ik voer nu om de dag. Ene keer 1 blokje diepvriesvoer, en de andere keer droogvoer uit een zakje. Niet veel, zoveel als de vissen opeten binnen 2-3 mins.

Verder natuurlijk elke week de afschuimbeker legen, om de 2-3 dagen de gafzak verschonen en filteren over kool + bioreactor met bio pallets.

Wil je het nitraat en fosfaat stabiel houden dan is het belangrijkste wat je moet doen zorgen dat je consequent gaat voeren.
Je mag best afwisselen en sommige dagen meer of minder, maar let erop dat je onder de streep elke week ongeveer het zelfde in je bak hebt gemikt.

Uiteraard moet het daarvoor wel eerst stabiel zijn natuurlijk.

Laatst bewerkt:
OP
RubenV

RubenV

ZeewaterForum lid
Vandaag even een grote testronde gedaan in 't aquarium. Over 't algemeen goede waardes (denk ik?). KH, CA en MG blijven wel altijd aan de hoge kant en daalt ook niet echt (veel)...gekkig?

KH: 10.9 (Salifert)
PO4: 0,03 (Salifert)
NO2: 0 (Salifert)
NO3: 2-3 (Salifert)
Ca: 500 (Salifert)
Mg: 1470 (Salifert)
NH3: 0 (Salifert)

Macphisto

ZeewaterForum gebruiker
Zijn mooie waardes hoor, niks mis mee.
Zou wel een andere test kopen voor de Po4 daarin is Salifert niet het beste merk, Hanna (ulr) is stukken beter. Maar eerst de Salifert test maar netjes opmaken.

Er staat weinig koraal in en wat er wel staat is vrij klein nog, vandaar dat je KH en Ca niet meetbaar dalen. Komt nog wel als het groeit, op een dag hou je het verbruik niet meer bij.

Hats_

Student Kust- en zeemanagement
Wat betreft de verlichting. Ik draai op dit moment 2x ReefLed 90 boven de bak, zowel blauw als wit licht op 60% van 9:00u 's morgens tot 21:00u 's avonds, al begint het licht vanaf een uur of 18:00u al wat te dimmen om uiteindelijk naar de nachtmodus te gaan.

Moet ik hier nog wat (tijdelijk) in veranderen om het de algen moeilijk(er) te maken? Of kan ik 't gewoon zo laten?
ik denk dat veel mensen dit over het hoofd gezien hebben maar je pompt er wel flink wat licht in... als ik een alg was wist ik het wel.

Hats_

Wat raad je aan qua percentages en duur?
heb zelf andere lampen maar ik draai 5 uur 100% blauw en 20% wit ongeveer met 2 uur ramp tijd aan beide kanten. maar ik heb een bak met koralen die een hoge intensiteit eisen dus is misschien een beetje moeilijk vergelijken.

Hats_

want ik haal 350 par op mijn steen maar dat willen die acropora daar ook hebben en mijn bak is al in balans, lederkoralen doen het ook prima met een par onder de 100

World Citizen

Senior Forumlid
@Hats_ Ja ik had het gelezen en ben het met je eens, maar het leukste is uiteindelijk naar je bak kijken met licht aan dus ik proberen het ingrijpen op licht altijd als laatste te doen.
In principe moet het kunnen wat hij doet. Maar ik ben het met je eens dat de algen er nu ook goed onder gedijen.

Er vanuit gaande dat de bron van voeding voor die algen langzaam aan het wegslinken is... zou hij de lampen gewoon zo kunnen laten. Met veel licht en weinig voeding doet een alg het ook niet lekker.
Ik hoop voor hem dat hij gewoon 12 uur licht kan hebben.

@RubenV Gaat goed zo te horen. De waterwaardes zien er prima uit voor nu en als je ruit niet na 12 uur licht meteen helemaal vol met alg zit gaat het denk ik de goede kant uit.

Je kunt je licht wel minder zetten maar ik vermoed (en dat is echt gokken) dat je daarmee het proces alleen langer laat duren. Dat is verder helemaal prima, maar ik zou het denk ik niet doen (gok).

Hats_

@Hats_ Ja ik had het gelezen en ben het met je eens, maar het leukste is uiteindelijk naar je bak kijken met licht aan dus ik proberen het ingrijpen op licht altijd als laatste te doen.
In principe moet het kunnen wat hij doet. Maar ik ben het met je eens dat de algen er nu ook goed onder gedijen.

Er vanuit gaande dat de bron van voeding voor die algen langzaam aan het wegslinken is... zou hij de lampen gewoon zo kunnen laten. Met veel licht en weinig voeding doet een alg het ook niet lekker.
Ik hoop voor hem dat hij gewoon 12 uur licht kan hebben.

@RubenV Gaat goed zo te horen. De waterwaardes zien er prima uit voor nu en als je ruit niet na 12 uur licht meteen helemaal vol met alg zit gaat het denk ik de goede kant uit.

Je kunt je licht wel minder zetten maar ik vermoed (en dat is echt gokken) dat je daarmee het proces alleen langer laat duren. Dat is verder helemaal prima, maar ik zou het denk ik niet doen (gok).
ja maar zelfs dan vind ik wit op 60% is wel erg hoog, zou eerder wit op 20% en blauw op 80% draaien dan ze allebei op 60%... Maar lichtintensiteit zou ik zeker omlaag schroeven, effect merk je direct en als je al zo lang aan t worstelen bent met die alg dan zou ik zeker terugschroeven. leders hebben toch bijna geen licht nodig... en blijkbaar doet de alg het bij hem prima op veel licht en weinig voeding.

Hats_

En om de discussie van Patrick en Erik weer even op te halen, in essentie is er voor alleen puur fotosynthese een van de 2 nutrienten nodig om te groeien, maar de katalysator voor die hele reactie is licht, verminder het licht, vermindert de groei en ga je waarschijnlijk meer nutrienten meten. dus het licht verlagen is ook een soort band-aid oplossing maar als je als die piek meetbaar is een paar grote waterwissels doet moet je goed zitten.

Bovenaan