Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kunstmatig steen

markastra

zeewaterverslaafd
Een paar maanden geleden heb ik mijn bak opgestart met het zogenaamde kunstmatige steen..
Mijn bak draait niet zoals ik gewend ben van het steen van vroeger, het echte verse steen.
Doordat ik erg veel last had van valonia heb ik een steen verwijderd die te vol zat om echt nog te redden, dus deze gewoon voor de test kapot geslagen omdat je vaak hoort dat kunstmatig steen erg massief is van binnen..
Deze stenen waren niet zo zwaar voor de afmetingen dus leken poreus.. wat ook verteld werd door de verkopende partij.. erg poreus steen, goed voor natuurlijke filtratie..
Tot mijn verbazing zag ik dat het steen gewoon het normale vaste beton was, maar!! Met allemaal kleine balletjes purschuim erin!!
Geen wonder dat het steen niet zwaar is.. maar dit heeft niets met poreus te maken!
Deze ruimtes kunnen nooit water bevatten!
Sws was het water niet verder dan 1 cm het steen binnen kunnen dringen door de vaste structuur, maar toch!

Ik ben er niet op uit om bepaalde leveranciers zwart te maken, maar wil wel mensen waarschuwen zodat je een eigen afweging kan maken..
Mijns inziens heeft purschuim helemaal geen plaats in een zeeaquarium, of het nu ingekapseld is door steen of niet!

Bijlagen

• 20210124_123948.jpg
    20210124_123948.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 99
  • 20210124_124253.jpg
    20210124_124253.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 100
OP
markastra

markastra

zeewaterverslaafd
Pb

Patrick_NL

ZOAddict
Lijkt mij dat dit gewoon openlijk geplaatst kan worden. Geen reden om een partij die claimt poreus steen te verkopen maar wat dit duidelijk niet is een hand boven het hoofd te houden..

OP
markastra

markastra

zeewaterverslaafd
Lijkt mij dat dit gewoon openlijk geplaatst kan worden. Geen reden om een partij die claimt poreus steen te verkopen maar wat dit duidelijk niet is een hand boven het hoofd te houden..
Oke nou bij deze dan.. 😄

Dit steen is het zogenaamde Dutch reef rock.

lange_wim

ZeewaterForum lid
Misschien eens informeren bij de verkoper of dit normaal is. Zou dit niet willen gebruiken als levend steen en om het te kopen voor ongeveer dezelfde prijs...
Ben benieuwd naar het antwoord.

Bovenaan