Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

krijg fosfaat niet boven 0

Miro

New member
Beste Reefers,

Ik draai nu mijn bak bijna 2 jaar de koralen die erin zitten groeien langzaam tot niet. Vele gaan ook dood.
Ik heb gemerkt dat mijn fosfaat in de 2 jaar nooit hoger worden dan 0. Ik gebruik een Salifert test kit en de vloeistof die eruit voorbloeit is gewoon doorzichtig.

Ik voer 2 keer per dag bevroren Artemia en Aquaforest marina mix S, draai een skimmer 24/7 en vervang mijn filtersokken bijna nooit meer.

Wat kan ik hier het beste aan doen ik zat zelf te denken om Fosfaat bij te doseren.

Waterwaarden zijn :
Temp 25.5
Zout 1.024
nitraat 2.5
nitriet - meet ik niet
fosfaat 0 (al 2 jaar lang)
KH 9.1
CA 440
MG 1350
Jodium - meet ik niet
PH 8.2

Hoor graag van jullie reefers
 
Idd fosfaat bij doseren
in eerste instantie zul je niets meten , het fosfaat wordt gebruikt en de rest wordt in je steen opgeslagen.
houdt er ook rekening mee dat je een balans aanhoud van fosfaat-nitraat van ca 1 : 100.

succes
 
Red sea po4 pro testkit halen. Die is stuk beter dan de salifert
of een hanna checker, die is nog beter.

draai zelf hier ook vaak op 0 po4 volgens mijn low range hanna checker (dus ik gok dat t vaak tussen de 0.01 en 0.02 ligt maar dat detecteert hij niet) en heb hier nog geen nadelige effecten gezien na iets meer dan een jaar. misschien ook belangrijk om te kijken hoe je koralen erop reageren voordat je allerlei schommelingen gaat introduceren, misschien is er toch iets anders aan de hand. stroming of licht bv
 
of een hanna checker, die is nog beter.

draai zelf hier ook vaak op 0 po4 volgens mijn low range hanna checker (dus ik gok dat t vaak tussen de 0.01 en 0.02 ligt maar dat detecteert hij niet) en heb hier nog geen nadelige effecten gezien na iets meer dan een jaar. misschien ook belangrijk om te kijken hoe je koralen erop reageren voordat je allerlei schommelingen gaat introduceren, misschien is er toch iets anders aan de hand. stroming of licht bv
En red sea ziet dat wel. Ik vind hanna checkers maar troep.
 
Beste Reefers,

Ik draai nu mijn bak bijna 2 jaar de koralen die erin zitten groeien langzaam tot niet. Vele gaan ook dood.
Ik heb gemerkt dat mijn fosfaat in de 2 jaar nooit hoger worden dan 0. Ik gebruik een Salifert test kit en de vloeistof die eruit voorbloeit is gewoon doorzichtig.

Ik voer 2 keer per dag bevroren Artemia en Aquaforest marina mix S, draai een skimmer 24/7 en vervang mijn filtersokken bijna nooit meer.

Wat kan ik hier het beste aan doen ik zat zelf te denken om Fosfaat bij te doseren.

Waterwaarden zijn :
Temp 25.5
Zout 1.024
nitraat 2.5
nitriet - meet ik niet
fosfaat 0 (al 2 jaar lang)
KH 9.1
CA 440
MG 1350
Jodium - meet ik niet
PH 8.2

Hoor graag van jullie reefers
Wat is de inhoud en visbezetting van je bak en hoe zwaar is je afschuimer?
 
en welke lampen en hoeveel stroming heb je?
 
Hoor zeker eens of er iemand in je buurt een hanna checker heeft om een dubbelcheck te doen voor fosfaat.
Of een ICP test. Kost wat, maar dan zie je meteen of er nog andere problemen in de bak zijn.
 
Beste Miro, met enkel deze water parameters als info is het een beetje gissen of fosfaat de boosdoener is. Laten we er van uit gaan dat het laag is. Kijkekende naar je Kh draai je erg hoog. Je triggerd daarmee meer groei dan bij een lager kh. Als de nutrienten laag zijn is dit een match die verkeerd kan uitwerken. Zou willen adviseren om deze Kh wat lager te zetten. Alles tussen de 7,5 en 8 is veel veiliger.

Salifert fosfaat test staat niet echt bekend als een betrouwbare meting in de lagere waarden helaas. Probeer via een andere manier (hanna phospurus of icp) een betere indicatie te krijgen van je fosfaat.

Wat voer je zoal op een dag? Zitten er genoeg vissen in je bak?

Post eens wat foto's van je bak en vertel eens hoe de stroming is ....
 
Bovenaan