Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

koudwater, Zeesterren

R

rietd

Guest
Ik ben voorzichtig begonnen met een koudwater zeeaquarium en het lijkt goed te gaan. Er zitten nu vissen in (harders), Steurgarnalen, Zagers zeeslakken en zeeanemonen. Allemaal prima / top. Laatst heb ik echter twee zeesterren geprobeerd maar na twee dagen was het afgelopen (op temperatuur laten komen alles volgens plan) Zijn zeesterren ergens zeer gevoelig voor of heeft dit een andere reden. Het lijkt me geweldig om weer zeesterren toe te voegen maar voor dit raadsel is opgelost wil ik ze niet aan dit gevaar bloodstellen. Iedereen alvast bedankt.
 
Probeer uw water tussen de 12 en de 14 graden te houden . De meeste dieren kunnen de temp. boven 15 graden niet verdragen of de problemen beginnen van niet meer eten, stress en de dood tot gevolg.

Bij een Middellands zeeaquarium kan je de temp. tot 17 à 18 graden houden zonder problemen. Wij houden dit op dagtemp. zonder verwarmer. Alleen in de zomer oppassen en koelen.
Zie dat je zeesterren voldoende eten krijgen zoals spiering of mosselen. Het zijn echte opruimers.

Zelfs gestresseerde vissen worden gepakt door zeesterren.
 
Hoi rietd

Ik heb ook een Noordzee aquarium met daarin ook 4 gewone zeesterren 3 van ongeveer 10 cm en 1 van 5 cm, 2 zitten er al vanaf februari in, de andere 2 vanaf april. Mijn temperatuur is ook nog iets aan de hoge kant 17 graden ik ga hem proberen op ongeveer 14 graden te krijgen.

groeten Ferry
 
Thanks voor de berichten allemaal.
Ik weet nu teminste dat het mogelijk moet zijn om
ze in leven te houden. Het rare is alleen dat het bij mij van het soort afhangt. Zandgarnalen (3 euro 50 een ons) die sterven op een gegeven moment. Steurgarnalen leggen zelfs eitjes, dus geen probleem. Slakken en paardeanemonen prima maar platvisjes (2x geprobeerd, sorry vind het te zielig) worden ravelig en gaan na een paar weken dood ondanks dat ze prima eten. Zeepokken doen het ook heel leuk, helaas denken de steurgarnalen daar anders over.

Hoe koelen jullie je systeem, met zo'n proffesioneel apparaat of gebruiken jullie andere technieken?

Groetjes en alvast bedankt,

Rietd
 
Hoi rietd

Ik koel mijn systeem met een oude koelkast en door het vriesvak en de koelkast een tuinlang waar ik het water doorheen pomp met een extra pomp.

groeten Ferry
 
Een zeester is over het algemeen makkelijk te houden ik heb de temperatuur op 16 graden.dit is voor de meeste dieren uit de getijdenzone goed te doen.Als je problemen blijft houden is het misschien nuttig om je water te laten testen bij een handelaar of medeaquariaan.Gr Yabby
 
Het is de temperatuur van mijn water, die zit op de 21 graden.
Ik probeer te inventariseren hoe mensen hun water koelen. wat gebruik jij om het te koelen als ik vragen mag.

Bij voorbaat dank,

Rietd
 
Hoi Rietd

Thuis Koel Ik mijn aquarium met een aquarium koeleren houd de temparatuur op 14 graden.
Op mijn werk heb ik nig vier bakjes staan en die koel ik met een oude bierkoeller.

GR. Bert
 
Ik koel met een titan 1500 kooeler dit werkt naar volle tevredenheid.Gr Yabby
 
Bovenaan