Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Koraalduivels koloniseren Middellandse Zee

De Polen verschuiven, het klimaat verschuift. Tropische dieren leven in tropisch klimaat. 3x raden wat voor klimaat wij naartoe gaan...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Op Bonaire lijken ze alweer te verminderen, mede door het speervissen maar ook schijnen sommige
vissoorten deze koraalduivel op hun menukaart gezet te hebben.

Het schijnt een zeer lekker vis te zijn om te eten, massaal allemaal gaan speervissen daar in Cyprus, lijkt mij.

groet
Adri
 
De Polen verschuiven, het klimaat verschuift. Tropische dieren leven in tropisch klimaat. 3x raden wat voor klimaat wij naartoe gaan...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Aan de andere kant ook wel weer leuk, hoeven we straks niet meer zo ver te vliegen om in tropische riffen te kunnen duiken [emoji14]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heeft ook niet allemaal met klimaat te maken. Bijna alles komt door andere zaken. Mafkeesen die meervallen en karpers in de Ebro gooien, Japanse oesters in de Oosterschelde, Slangekoppen in de States en zo zijn er nog een paar te verzinnen. Eigenlijk dus gewoon stupiditeiten.
 
Op Bonaire lijken ze alweer te verminderen, mede door het speervissen maar ook schijnen sommige
vissoorten deze koraalduivel op hun menukaart gezet te hebben.

Het schijnt een zeer lekker vis te zijn om te eten, massaal allemaal gaan speervissen daar in Cyprus, lijkt mij.

groet
Adri
Ik had nog niet gehoord dat de populatie op Bonaire afneemt. Heb je een bron?

Ze zijn inderdaad lekker, ik heb er twee jaar geleden op Cuba aardig wat gegeten :)

cuba-lionfish-barbecue-2.jpg


bron

De invasieve soort in de Middellandse Zee, is dat ook de P. volitans?
 
Hi Tanne,

de bron ben ik zelf. Ik ga elk jaar 2 weken naar Bonaire voor een duikvakantie en ben ze dit jaar, in tegenstelling tot de voorgaande jaren, veel minder tegen gekomen onderwater. Als we ze wel tegen kwamen dan werd dit gelijk gemeld bij de duikshop alwaar er dan gelijk actie werd ondernomen en er een duiker met een ELF te water ging om de koraalduivel te doden.
Er is mij daar ook verteld ze door sommige vissen inmiddels levend gegeten worden wat in het begin niet het geval was.

Of de populatie daadwerkelijk afneemt kan ik niet met zekerheid zeggen maar ik weet wel wat ik gezien heb en wat mij door de locals verteld is.

groet
Adri



Ik had nog niet gehoord dat de populatie op Bonaire afneemt. Heb je een bron?

Ze zijn inderdaad lekker, ik heb er twee jaar geleden op Cuba aardig wat gegeten :)

cuba-lionfish-barbecue-2.jpg


bron

De invasieve soort in de Middellandse Zee, is dat ook de P. volitans?
 
Hi Tanne,

de bron ben ik zelf. Ik ga elk jaar 2 weken naar Bonaire voor een duikvakantie en ben ze dit jaar, in tegenstelling tot de voorgaande jaren, veel minder tegen gekomen onderwater. Als we ze wel tegen kwamen dan werd dit gelijk gemeld bij de duikshop alwaar er dan gelijk actie werd ondernomen en er een duiker met een ELF te water ging om de koraalduivel te doden.
Er is mij daar ook verteld ze door sommige vissen inmiddels levend gegeten worden wat in het begin niet het geval was.

Of de populatie daadwerkelijk afneemt kan ik niet met zekerheid zeggen maar ik weet wel wat ik gezien heb en wat mij door de locals verteld is.

groet
Adri
Dank je Adri! Dat is interessante informatie. Weet je of de afname van de duivels vooral is in de gebieden waar die duikshop duikt, of ook verder rondom het eiland? En kun je iets zeggen over de soorten die nu de duivels pakken?
 
Hi Tanne,

ik vermoed dat het langs de hele westkust is omdat hier over het algemeen veelvuldig wordt gedoken. De duikshops liggen verspreid over de gehele westkust. Wij duiken altijd met Dive Friends en deze heeft 5 shops en zo heb je nog andere organisaties.
Aan de oostkant is het vaak niet mogelijk om vanaf de kant te duiken vanwege de stroming en de hoge golven, tenzij je met een boot gaat. Maar aan de oostkant kom je weer groter spul tegen zoals roggen, haaien en dergelijke, ik weet echter niet of deze de koraalduivel op het menu hebben staan.

Daarnaast zijn er speciale teams op het eiland die de hele dag niets anders doen dan duiken en koraalduivels speren, de jacht is op Bonaire dus zeer actief. Maar misschien is dit wel een druppel op de gloeiende plaat aangezien in geen informatie heeb omtrent de gang van zaken op de andere eilanden.

Helaas zijn de namen er bij in geschoten, als ik mijn duikset aan het opbouwen ben dan is mijn aandacht ergens anders. In het voorjaar van 2017
zal in proberen wat meer informatie in te winnen.

Ik weet wel dat de locals in het begin de koraalduivels speerde en deze dan vervolgens weer aan de vissen aanbood om ze te triggeren deze koraalduivels te eten.

groet
Adri


Dank je Adri! Dat is interessante informatie. Weet je of de afname van de duivels vooral is in de gebieden waar die duikshop duikt, of ook verder rondom het eiland? En kun je iets zeggen over de soorten die nu de duivels pakken?
 
Een vriend van mij werkt voor de Central carribbean marine institute op de kaaimaneilanden. Hier schijnen hele wedstrijden georganiseerd te worden om koraalduivels te speren. De resultaten lijken goed echter bestaat ook het vermoeden dat de koraalduivels dieper gaan jagen.
 
Alhier in het nationaal park Zuid-Kennemerland worden herten afgeschoten i.v.m. een overweldigend overschot. Een koppel leeuwen, of een roedel wolven zou daar ongetwijfeld goed werk kunnen doen, maar de mens heeft besloten dat we dat niet willen.

Zoek, introduceer en accepteer de natuurlijke bestrijders en het evenwicht komt snel weer terug.
 
Hoe meer de mens ingrijpt ?
des te meer er komt om in te grijpen .
Haal de mens uit de voedsel kring .
en moeder natuur zal haar balans veel makkelijker vinden en herstellen .
groetjes Rob Charite
 
Bovenaan