Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Koraalduivel

Een koraalduivel heeft niks met een "reef": hij/zij eet niks van harde of zachte koralen en laat het geheel met rust.

Het is echter een rover en hij/zij eet alle garnalen en kleinere vissen op. Het zijn schemer-actieve dieren, die overdags ergens rustig rondhangen.

Alle koraalduivels zijn in beginsel na een gewenningsperiode goed houdbaar als je meerdere keren per week diepvriesvoer kunt aanbieden (spiering, mossel, kokkel, etc.) , maar zo'n rover in de bak bepaalt dat je alleen grote(re) andere vissen kunt houden.
 
Ik heb er nooit een gehad, maar weet je echt zeker dat je dat wilt? Het zijn spectaculaire vissen om te zien... even... wat ik zie ze nooit wat doen. Ze hangen alleen maar een beetje rond de hele dag. Voor een vis die je zo beperkt (ze eten kleine vissen en garnalen) en je moet dan ook nog voorzichtig zijn met je handen in het aquarium. Ieder zn ding, maar ik hoef ze niet!
 
En het zijn ook enorme vervuilers
 
Haha best mooie beesten😏 heb er zelf ook een op m’n profielfoto 😁. Ik vind ze enorm machtig om te zien, zonder angst en vastberaden zwemmen ze nonchalant langs. Alleen ik weet niet of je er dan een special aquarium van maakt. misschien dat het dan wel kan, bovendien kan je ze tam maken dat ze bijvoorbeeld jouw herkenen en net als kogelvissen naar je kijken als ze iets willen. Maar indien het me andere vissen is weet ik niet of het handig is, omdat het wel jagers blijven en ze vaak wel levend voer willen’ maar volgens mij doet een dood sardientje het ook wel. Indien het voor een bak is met meer vissen, Dan kan je misschien beter kijken naar een alternatief, misschien een kogel visje. (Sommige mensen kopen zelfs kleine zoetwater kogelvissjes en zetten ze langzaam op zout. Dan worden ze groter en ze zijn best mooi en bijzonder om te zien en de zijn iets veiliger voor andere vissen alleen garnalen en heremiet kreeften kunnen ze volgens mij eten).
 
Geheel mee eens met degenen die al eerder schreven. Zelf zou ik een koraalduivel eigenlijk alleen willen houden in een bak met andere vissen die groot zijn/worden. Het zijn imposante dieren (en zelf vind ik vooral de jonkies erg mooi) maar voor een gemengd aquarium waarin je vooral/ook kleinere vissen wil houden zijn ze lastig. Zeker als je ziet hoe groot ook de dwergsoorten worden, begrijp je hoeveel vis/voedsel er in verdwijnt. Minder voeren kan, maar dan vangen ze meer. Voor je waterwaarden dus ook niet heel wenselijk.
 
Ja ging ik ook al wel vanuit maar dacht dat er misschien een bepaalde soort was die iets beter doenbaar was.
Hoe groot is je bak? Welke vissen/garnalen houd je of wil je gaan houden?
 
Mijn bak is ongeveer 400l en heb momenteel nog een klein koppel anemoonvissen en een bloedgarnaal en nog wat andere grotere vissen.
 
Mijn bak is ongeveer 400l en heb momenteel nog een klein koppel anemoonvissen en een bloedgarnaal en nog wat andere grotere vissen.
Alle rovers moet je goed voeren dan kan het wel bv een koraal duivel houden ,kan met gemak een vis van zijn eigen lengte op eten !
Ik heb er zelf ook behoud maar een keer in de week voerde ik ze spiering vers van de markt en zoveel als hij wilde meestal drie en flinke ook , zonder Problemen verder maar als hij honger heeft gaat hij jagen Dam direct voeren .
Dus als je dit er voor over hebt , en een dikke afschuimer ect doen
 
Dus eigenlijk niet geschikt voor een aquarium onder de 1000 liter maar goed dat geld voor vele vissen bv keizers en dokter vissen ect ect
Voor vis only wellicht wel makkelijker!
Zelf ook nu op een 400 liter een xanturum en een gele dokter en een pincet vis zwemmen als deze te groot groeien mogen ze naar een mede hobbyist met een grote bak ,
 
Bovenaan