Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

kh director met stand alone Doser

kyan123

ZeewaterForum lid
heb een vraagje

heb een kh director met stand alone doser
nu heb ik het netwerk ingevuld maar graag nergens meer op
kan ik manuele reset doen of naar fabrieksinstellingen zetten
ook op myghl graag ik niet op
 
Een oud topic, maar als het bestaat moet ik er geen nieuw maken ;) .

Na lang wikken en wegen toch besloten om de GHL KH director met SA doser te bestellen. Hopelijk kan ik deze einde volgende week gaan afhalen bij mijn LFS.
Waarschijnlijk komt er voor de zomer nog een slave doser bij.

De komende dagen de installatievideo's van GHL nog eens doorkijken.

Alle tips of weetjes waar jullie tegenaan zijn gelopen tijdens de installatie zijn welkom.

Maar eerst op zoek naar een kastje waar deze ingezet kan worden. Deze komt vlak naast het aquarium te staan, ik heb iets meer dan 40cm ruimte.
Moest er iemand een "perfect" kastje online weten, let me know. Anders ga ik volgende week eens in de ikea rondkijken :D .

Doe het zelf zal pas voor volgende zomer zijn, tegen dan zal ik wel weten of er nog meer uitbreiding van GHL komt of niet.
 
In het begin zal het wat kat uit de boom kijken zijn. Dus pomp 4 zal wel mijn KH aansturen maar niet in "auto" mode.

Ik gebruik nu nog 2 H2ocean P4 pro doseerpompen. Eigenlijk naar alle tevredenheid.
Ik moet bij deze pompen geen terugslagklepjes gebruiken en de calbratie verloopt (bijna) niet.

Heeft pomp 4 of bvb een extra doser slave unit, deze ook niet nodig? Wat is jullie ervaring hiermee?
 
Ondertussen al een dag aan het pogen om de kh director online te krijgen.

Waarschijnlijk ben ik wel een stapje dichter.

Ik heb een static IP aangemaakt en in myGHL de GHL ID en verificatiecode ingetikt en er is verbinding gemaakt, want de director staat nu in myGHL.
Het GHL logo knippert nu blauw op de director, dus ergens is er wel verbinding.

Echter in de GHL connect app zit ik nu met 2 dosers, eentje local en eentje MyGHL device. Ik heb de laatste nu als default gezet. De local heb ik verwijderd.
Maar zowel in de GHL connect app, als op de PC in my GHL (connect) blijft het scherm op het dashboard draaien om nadien te zeggen van dat op het device myghl enabled moet zijn. Maar daar staat het enabled, full acces read and write.

Nog effe verder zoeken, moest er iemand raad weten, let me know :) .
 
Effe wat vraagjes voor de andere gebruikers.
Ik heb al wat zitten zoeken, maar zit effe in een drukke periode, dus heel diepgaand is dat nog niet geweest. Zal voor volgende week zijn.

Mss kunnen jullie mij eventueel voor dan al op weg helpen.


Ik ga straks nog eens alles nameten, dan heb ik over de toevoerslang vanuit de sump. Je moet de inlinefilter meetellen in de lengte volgens het GHL filmpje en ook aanvinken om de inhoud mee te tellen. De 16cm van de dosserpomp naar de KH director. En dan nog het slangetje van de doseerpomp. Die laatste is 11cm volgens het filmpje en in de handleiding staat 12cm. Wat hebben jullie genomen?

Ook ga ik de PH meting nog eens calibreren.
Dus eerst de optie empty meetcel uiteraard. Maakt het uit hoe je die er terug insteekt, met de zijdelingse openingen aan het meetbolletje horizontaal of vertikaal? Of speelt het geen rol?

Het terug klaar zetten van de meting, moet ik dan dezelfde procedure toepassen dan in de demofilmpjes van GHL voor eerste indienstname?
De hercalibratie van de pompen ga ik ook nog eens doen.

ik heb zo direct geen volledige beschrijving gevonden om via ghl connect de hercalibratie van de probe en de pompen te doen en nadien de meting terug klaar zetten voor opstart of het moet logischerwijs dezelfde zijn als voor eerste ingebruikname.

als dat gedaan is, ga ik enkele metingen uitvoeren om nadien de referentievloeistof 7,5 KH te draaien.

 thanks
 
Ik ga straks nog eens alles nameten, dan heb ik over de toevoerslang vanuit de sump. Je moet de inlinefilter meetellen in de lengte volgens het GHL filmpje en ook aanvinken om de inhoud mee te tellen. De 16cm van de dosserpomp naar de KH director. En dan nog het slangetje van de doseerpomp. Die laatste is 11cm volgens het filmpje en in de handleiding staat 12cm. Wat hebben jullie genomen?
Vergeet dit, de berekening is niet nauwkeurig genoeg.
Koppel de sample slang los van de KHD. Met handmatige bediening van de doseerkop, vul de hele slang met water. Houd de sample slang nu boven water in de sump en pomp de slang terug leeg in een bekertje. Weeg nu het gewicht van het water. 1,035 gram aquariumwater = 1 mL. Je kan de sampleslang ook even in kraan- of osmosewater steken dan is 1 gram 1 mL.
Hiervoor heb je een weegschaal nodig die tienden van grammen meet.

Andere optie die ik makkelijker vind en zelf gebruik:
Neem een injectiespuit van voldoende volume. Haal de perstialtische slang uit de doseerpomp en koppel de slang los van de KHD. Zet daar de injectiespuit op en zuig water op tot de slang precies gevuld is. Lees nu het aantal mL op de injectiespuit af en vul dit in. Klaar is Kees.

Ook ga ik de PH meting nog eens calibreren.
Dus eerst de optie empty meetcel uiteraard. Maakt het uit hoe je die er terug insteekt, met de zijdelingse openingen aan het meetbolletje horizontaal of vertikaal? Of speelt het geen rol?

Het terug klaar zetten van de meting, moet ik dan dezelfde procedure toepassen dan in de demofilmpjes van GHL voor eerste indienstname?
De hercalibratie van de pompen ga ik ook nog eens doen.

ik heb zo direct geen volledige beschrijving gevonden om via ghl connect de hercalibratie van de probe en de pompen te doen en nadien de meting terug klaar zetten voor opstart of het moet logischerwijs dezelfde zijn als voor eerste ingebruikname.
Kalibratieprocedure staat uitgebreid beschreven in de handleiding. Volg die.
Komt inderdaad neer op eerste ingebruikname met het leegpompen van de reactiekamer als eerste stap ervoor.
Ik zorg inderdaad altijd dat de spleet in de probe verticaal in de KHD steekt, maar het zou niet uitmaken.

Pompjes verlopen over de eerste 1 a 2 maand na ingebruikname.
 
Laatst bewerkt:
Hoi René, bedankt voor de snelle reactie.
Mijn eerste 2 dagen zat de KH rond de 7.3 om dan ineens weg te vallen, naar 6,4. Mijn hanna checker blijft stabiel rond de 8. Ik weet dat je niet mag vergelijken,maar mijn KH is niet ineens zover weg gezakt.daarmee dat ik in de late namiddag alles eens opnieuw die. Gevolgd door enkele manuele tests en enkele referentietests

Ik zal voor optie 1 gaan, ik heb een weegschaaltje dat 0,1 gram aankan. Gebruik ik om mijn poedertjes te wegen 😉😄.

Ook bedankt voor de rest van de reactie. Ik ga de pompjes nog eens calibreren. Ik weet niet of ik een punt of comma moet gebruiken, als de pomp bvb 39,6 ml per minuut geeft. Ik kan het alletwee invoeren.

Maar ik vermoed dat de calibratie van de PH probe niet juist was. Ik heb nu gelezen en gezien dat je in de app ook de PH waarde kan aflezen van de probe.
 
Hoi René, bedankt voor de snelle reactie.
Mijn eerste 2 dagen zat de KH rond de 7.3 om dan ineens weg te vallen, naar 6,4. Mijn hanna checker blijft stabiel rond de 8. Ik weet dat je niet mag vergelijken,maar mijn KH is niet ineens zover weg gezakt.daarmee dat ik in de late namiddag alles eens opnieuw die. Gevolgd door enkele manuele tests en enkele referentietests

Ik zal voor optie 1 gaan, ik heb een weegschaaltje dat 0,1 gram aankan. Gebruik ik om mijn poedertjes te wegen 😉😄.

Ook bedankt voor de rest van de reactie. Ik ga de pompjes nog eens calibreren. Ik weet niet of ik een punt of comma moet gebruiken, als de pomp bvb 39,6 ml per minuut geeft. Ik kan het alletwee invoeren.

Maar ik vermoed dat de calibratie van de PH probe niet juist was. Ik heb nu gelezen en gezien dat je in de app ook de PH waarde kan aflezen van de probe.
Dergelijke plotse verschillen is bijna altijd dat er iets mis gaat met het nemen van het sample. Of er komt lucht bij, of er zat nog te veel water in de reactiekamer etc.
Daarom komt ijking van de pompjes en het meten van de sample slang zo nauw.

Wanneer je de pomje ijkt, gebruik dan ook dat weegschaaltje. Werkt veel nauwkeuriger dan het meegeleverde maatcilindertje.

Punt of komma, maakt niet uit. Gaat beide goed.

Voor kalibratie van de probe. Leg 5 min van te voren de flesjes vloeistoffen even in je sump. Dan komen ze op temperatuur. De flesjes zeggen niet voor niets, pH .. bij 25 C.
 
Dergelijke plotse verschillen is bijna altijd dat er iets mis gaat met het nemen van het sample. Of er komt lucht bij, of er zat nog te veel water in de reactiekamer etc.
Daarom komt ijking van de pompjes en het meten van de sample slang zo nauw.

Wanneer je de pomje ijkt, gebruik dan ook dat weegschaaltje. Werkt veel nauwkeuriger dan het meegeleverde maatcilindertje.

Punt of komma, maakt niet uit. Gaat beide goed.

Voor kalibratie van de probe. Leg 5 min van te voren de flesjes vloeistoffen even in je sump. Dan komen ze op temperatuur. De flesjes zeggen niet voor niets, pH .. bij 25 C.
René,
Bedankt voor de extra tips.

Gisteren is het er niet van gekomen. Eerst werken en daarna wel wat volk over de vloer gehad om stekken af te halen.

Hopelijk lukt het me vandaag in de late namiddag na mijn werk om deze akties nog eens te doen. Anders morgen voormiddag 😉.
De metingen zijn wel vrij stabiel, buiten die ene uitschieter.
 
Maar wat meten we met die Kh-director? Meten we de werkelijke hoeveelheid carbonaten in het water of meten we, net als met de salifert Kh test, de totale hardheid van het water? In deze laatste optie hebben wat meer parameters invloed .....

Schermafbeelding-2021-01-26-om-22-05-40.jpg
 
Maar wat meten we met die Kh-director? Meten we de werkelijke hoeveelheid carbonaten in het water of meten we, net als met de salifert Kh test, de totale hardheid van het water? In deze laatste optie hebben wat meer parameters invloed .....

Bekijk bijlage 586903
Dat antwoord weet je zelf al donders goed natuurlijk. 😉

Wat wil je hiermee zeggen in de context van de conversatie hier?
 
René,
Bedankt voor de extra tips.

Gisteren is het er niet van gekomen. Eerst werken en daarna wel wat volk over de vloer gehad om stekken af te halen.

Hopelijk lukt het me vandaag in de late namiddag na mijn werk om deze akties nog eens te doen. Anders morgen voormiddag 😉.
De metingen zijn wel vrij stabiel, buiten die ene uitschieter.
Graag gedaan.
Rustig aan en neem de tijd. Ondertussen kan die lekker door pruttelen en leer je het apparaat kennen.
 
Dat antwoord weet je zelf al donders goed natuurlijk. 😉

Wat wil je hiermee zeggen in de context van de conversatie hier?
Nou , Nico gaat kalibreren en vergelijken ..... dan lijkt het me handig om te weten wat nou wat is en wat er gemeten word ..... anders hou je enkel maar wat getallen over waarin je maar (weer) moet geloven .....
 
Hey Marc, die diepgaande kennis heb ik niet, ik leer wel bij van jullie uiteenzettingen en lees het graag mee. En elke keer of toch regelmatig blijft er wel iets meer hangen 😄.
Wat er allemaal chemisch schuilgaat achter het begrip KH, het zal me wss nooit helemaal duidelijk worden. Het verband of invloed tss hoge/lage of fluctuerende KH, pH, nutriënten, verlichting en stroming is me wel duidelijker geworden. Dat zijn dingen die ik vroeger niet wist . Dus voor mij is het eigenlijk een abstract getal, ik denk voor de meeste aquarianen.

Ik bekijk mijn KH director als een geautomatiseerde salifert test of hanna KH checker. Ik weet en merk dat een stabiele KH waarde, bijdraagt aan het gezond houden/groeien van onze koralen en dan vnl SPS.
Ik meet elke 2 dagen met mijn hanna checker, maar ondervind dat het soms 3 dagen aan het worden zijn 😉.
Nu kan ik 's morgens met mijn koffie en terwijl ik het forum nalees, effe de app opendoen en mijn KH checken. Ik ga er dan wel vanuit dat ik op termijn die waarde kan vertrouwen. Of ik ooit full auto ga lopen, dat weet ik nog niet.
Maar het komt er wel op neer, zoals je zegt, dat ik in het kamp zit dat gewoon het getalletje moet geloven. Maar dat doe ik ook met een salifert of hanna checker.
Wijkt het getal te ver af, krijg ik een alarmpje en weet ik dat ik eens moet dubbelchecken of kijken of er echt iets mis is. Ik heb het al meegemaakt dat ik per ongeluk mijn doseerpomp had afgezet. Als je dan maar 1 keer per week meet in een SPS bak, dan ben je ruim te laat.

Dus is het meer uit gemakzucht, hopelijk nog iets meer stabiliteit en om sneller een eventueel probleem te ondervangen dat ik de kH director heb gekocht.
 
Ik schrijf gewoon mijn bevindingen neer, misschien dat toekomstige geinteresseerden er iets mee zijn.

Gewoon ter referentie, ik weet dat je niet mag vergelijken. Maar het is wel de parameter waar ik al sinds mijn opstart op regel. Ik meet mijn KH met de hanna DKH checker. Deze zit al maanden rond de 8.0, gisteren 8.2 en vandaag 8.1

Na de indienstname volgens de officiele GHL youtube filmpjes, dus met meten van de aanzuigleiding naar de KH director zaten mijn metingen rond de 7.2 DKH.

Gisteren toch effe de PH probe opnieuw gecalibreerd, die was iets weg.

Maar ipv de aanzuigleiding te meten en de inline filter mee aan te vinken, heb ik de werkwijze (hieronder) van René gevolgd.

Vergeet dit, de berekening is niet nauwkeurig genoeg.
Koppel de sample slang los van de KHD. Met handmatige bediening van de doseerkop, vul de hele slang met water. Houd de sample slang nu boven water in de sump en pomp de slang leeg in een bekertje. Weeg nu het gewicht van het water. 1,035 gram aquariumwater = 1 mL. Je kan de sampleslang ook even in kraan- of osmosewater steken dan is 1 gram 1 mL.
Hiervoor heb je een weegschaal nodig die tienden van grammen meet.



Met de meter en dan automatisch de berekening door GHL te laten uitvoeren, kwam ik op 21ml.
Met de andere werkwijze (3x uitgevoerd), kwam ik op 14ml uit. Wel een wezelijk verschil. Dus ook uiteraard in de uitslagen van de director.
Ik heb enkele manuele test gelopen en eenmalig 6 per dag.
Resultaten : 7.9, 8.0, 8.1, 8.1, 8.1, 8.1, 8.2 en 8.2.

Deze morgen 4 opeenvolgende testen gelopen met een GHL 7.5 KH referentievloeistof. Volgens GHL is de mogelijke afwijking van de vloeistof 0.2 en de director heeft ook een foutmarge van 0.2. Dus in het slechtste geval zou er met een nieuwe goed geijkte PH probe 0.4 DKH afwijking mogen zijn.
resultaten : 6.9, 6.9, 6.9 en 6.9.

Een correctie ga ik niet uitvoeren, ik ga de KH director nog een 10 dagen, 4 metingen per dag laten uitvoeren en ondertussen blijf ik met mijn hanna checker om de 2 à 3 dagen meten.
Dan kan ik zien of alles stabiel loopt. Indien wel ga ik de KH, dus in mijn geval ATI 1+ op de GHL pomp 4 zetten. Maar ook wel volgens een doseerschema, dus niet full auto.
De kans is groot dat ik effe terug de juiste hoeveelheid moet zoeken. Mijn huidige doseerpomp zal wel iets afwijken van de GHL doseerpomp. En dan zien of ik dat terugzie op de resultaten van de KH director.

Op het eerste zicht geeft de GHL connect app geen pushberichten als bvb je KH buiten je limieten gaat, daar moet je manueel de app voor openen.
Wel spijtig dan.
Voor zover mijn korte zoektocht me heeft gebracht, lukt dit wel als je boven de SA unit een profilux 4 hangt. Maar blijkbaar wordt er aan gewerkt door GHL,,...

De komende dagen wat meer lees- en opzoekwerk doen over de KH director.

Half mei gaat er een ATI ICP test binnen, benieuwd wat daar het resultaat zal zijn.
Maar belangrijker is dat er een stabiele, constante waarde uit de director komt waar je op kan verder gaan om aanpassingen te doen.
 
Mijn datum in de app staat blijkbaar op russisch? 😄

Screenshot_20220503-093533_GHL Connect.jpg
 
Om je gemeten KH van het referentiestaal, dus 6.9 bij mij, korter bij de effectieve KH (7.5) van de referentievloeistof te krijgen.
 
Omdat ik nog in de testfase zit :). Ik ga ook eens kijken wat de ICP test zegt. Maar eigenlijk moet ik ervan uitgaan dat de referentievloeistof het ijkpunt is.
 
Bovenaan