Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kan ik een school vissen houden in Red Sea 300XL?

da-Kurt

ZeewaterForum lid
Ik zou graag een school visjes houden. Heb al paar soorten bekeken maar telkens moet je precies een
veel groter aquarium hebben. Ik zou graag 5 of meer van een soort kunnen hebben die samen rondzwemmen?
Is dit mogelijk?
 
Er zijn er genoeg:
Luzonichtys sp. (alle soorten)
Ostorhinchus parvulus
Chromis vanderbiltii/lineatus/nigrura
Chromis acares
Trimma tevegae (en nog wel een paar trimma soorten)
Kleine Pseudanthias soorten (randalli, pulcherrimus, parvirostris etc)

En vast nog wel meer.
 
Laatst bewerkt:
Wel , ik had naar chromis gekeken( vinden we mooi) en ik had een topic gelezen waarin mensen vertelden dat je er op t eind toch maar 2 overhoud? En waarin Tanne zei dat je er maar 2 mag nemen.....

En die Luzonichtys staat dat er al veel leven in t aquarium moet zijn(omdat je vaak moet voeren). Ik had moeten bijzeggen dat ik een tijdje FOWLR wou proberen zonder zand als dat zou kunnen. Wel een refugium met cheato. Als een school dat geen optie is voor een FOWLR mogen jullie dat zeggen dat plannen we iets anders.
 
Erg mooi vind ik de apogon (blauw oogje ) mooi in een schooltje ,erg rustig visje en ze blijven mooi bij elkaar
 
Wel , ik had naar chromis gekeken( vinden we mooi) en ik had een topic gelezen waarin mensen vertelden dat je er op t eind toch maar 2 overhoud? En waarin Tanne zei dat je er maar 2 mag nemen.....

En die Luzonichtys staat dat er al veel leven in t aquarium moet zijn(omdat je vaak moet voeren). Ik had moeten bijzeggen dat ik een tijdje FOWLR wou proberen zonder zand als dat zou kunnen. Wel een refugium met cheato. Als een school dat geen optie is voor een FOWLR mogen jullie dat zeggen dat plannen we iets anders.
Wat je zegt klopt voor vele Chromis en met name Cromis viridis, maar er zijn vele soorten en daarmee veel diversiteit in gedrag.
Ik noem niet voor niets deze 4 specifieke soorten...

Luzonichthys zijn ook anthiassen. Net als alle Anthiassen hebben ze vaker over de dag voer nodig. Veel leven in het aquarium helpt Anthiassen doordat ze dan de hele dag een klein beetje voedsel hebben, maar als je gewoon veel voert is dat net als bij alle andere Anthiassen geen must.

Zoramia leptacanthus is ook een prima optie zoals Jack suggereert.
 
ok, chromis vanderbilti dan......... Op fishandcoral staat 9 stuks best (las op een andere site minstens anders wordt de zwakste steeds gedood)
Is 9 nog te doen voor een 300 XL met veel steen?
 
Wist niet dat de eerste, de beste beschikbare suggestie het ook meteen moest worden...
Anders doe je even rustig onderzoek en kies je de dieren die daadwerkelijk het beste passen bij jouw aquarium.
 
Laatst bewerkt:
Wel, het is een reefer in 300cl in opstart, en zit alleen steen en water in op t moment (en cheato). En ze zijn verkrijgbaar bij Coral and Fish , de dichtstbijzijnde viswinkel. En het gezegde 'de eerste de beste' zegt het ook: als het de beste suggestie is, waarom niet?

Juffertjes zijn zeer leuke visjes voor zowel de beginnende en gevorderde aquariumliefhebber .Ze zijn zeer kleurrijk en vaak makkelijk te houden.

beschrijving :

De Vanderbilt’s Chromis is met 7 cm een kleine soort onder de juffers.

In een kleiner aquarium is het aan te raden niet meer dan 1 exemplaar te plaatsen omdat de visjes wel heel agressief en territoriaal kunnen zijn .

Voor grotere aquaria met een rif geld dat er makkelijk een schooltje in geplaatst kan worden mits er voldoende schuilplaatsen zijn, het beste is ongeveer 9 stuks tegelijk te plaatsen.

De Vandebilt Juffer is een makkelijke eter, pellets, flakes en diepvriesvoer lusten ze allemaal .



Al het belangrijke klopt, de enigste vraag is : is een 300 XL groot genoeg voor 9?
 
Alle juffers met de chromis uitgesloten kunnen bijzonder agressief zijn , 9 stuks is dus geen probleem.
Ik zou t je zelf niet adviseren ,heb zelf een bakje met 700 liter en was begonnen met 10 chromus begin 2020 , nu een jaartje later heb ik er nog 5 ....
 
Juffertjes zijn zeer leuke visjes voor zowel de beginnende en gevorderde aquariumliefhebber .Ze zijn zeer kleurrijk en vaak makkelijk te houden.

dit soort text vindt je veel op de site van c&f.....

of het altijd klopt is maar de vraag...
 
Daarom vraag ik ervaringen, het zou stom zijn om er 9 te plaatsen die elkaar aanvallen. Het aquarium is een 'blank canvas' op t moment. Aan t opstarten met skimmer , cheato en steen. Doseerpomp is gekocht en klaar voor plaatsing. Maar een scholende vis zou leuk zijn. Als er iets anders is dat met 5 gaat is het ook goed.
 
Wat ook leuk is is een harem van een bepaalde vis , bv lipvisjes
 
Een scholende vis vinden is lastig wat ik erover gelezen heb. In het engels worden de termen 'schooling' en 'shoaling' gebruikt. De eerste is een vissoort die dicht bij elkaar blijft zwemmen, de tweede een soort die in groepen leeft maar niet per se samen zwemt. Afhankelijk van het gedrag dat je wil kun je specifieker onderzoek doen naar de soorten die hier geopperd zijn.

Met gebruik van de engelse termen kun je ook nog op google of op reef2reef forum zoeken als extra bron.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag een school visjes houden. Heb al paar soorten bekeken maar telkens moet je precies een
veel groter aquarium hebben. Ik zou graag 5 of meer van een soort kunnen hebben die samen rondzwemmen?
Is dit mogelijk?
Een school vissen is vaak lastig in zeeaquaria. Dit komt vooral omdat schoolgedrag ontstaat door een dreiging van roofdieren op het rif. In het aquarium zijn deze roofdieren meestal echter niet aanwezig en houdt het schoolgedrag op. Veel vissen die in de natuur in een school zwemmen, zwemmen ook in enorme aantallen van vaak wel honderden of duizenden vissen, waardoor agressie altijd erg verspreid blijft. Doordat de meeste van onze woonkamer aquaria dat soort grote aantallen niet aan kunnen raakt de agressie vaak gericht op 1 vis waardoor deze vis uiteindelijk sterft van de stress. Hierna zoekt de groep vissen een nieuwe zondebok en blijft het proces zich herhalen tot er nog maar 1 vis of een koppel over is. Meestal gaat het als de vissen jong zijn nog goed, maar wanneer ze volwassen worden begint de agressie op te spelen. Dit geldt niet voor alle vissen, maar wel vaak bij standaard ''schoolvissen'' als kardinaalbaarzen en juffers.

Vissen waarvan ik denk dat je ze succesvol in een groepje/harem zou kunnen houden: alle paracheilinus soorten, alle wetmorella soorten, alle acanthemblemaria soorten, meeste anthias soorten, pseudocheilinops ataenia, serranus tortugarum en gramma loreto.
 
Bovenaan