Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kan ik al vis en koraal in mijn aquarium stoppen?

Sophia2468

ZeewaterForum lid
Goedemorgen,
Dit is mijn water waarden na 33 dagen opstart.
Kan ik al vis en koraal in mijn aquarium plaatsen?
Ik heb al meer dan 2 weken div. slakken en 4 garnalen erin.

nitrate 7.0 ppm, phosphate 0.13 ppm, alkalinity 8.0 dKH, magnesium 1225 ppm, calcium 410 ppm

Groeten.
Emanuel.

Goedemorgen,

nitrate 7.0 ppm, phosphate 0.13 ppm, alkalinity 8.0 dKH, magnesium 1225 ppm, calcium 410 ppm

Groeten.
Emanuel.
Alles gemeten met de Hanna checker

Zout is 1023

Op basis van deze waarden kun je dat niet bepalen. Heb je al een verhoging van ammoniak en nitriet gemeten en hoe zijn deze waarden nu? Nitriet is giftig voor vissen meet je dit op dit moment nog, dan kun je beter geen vissen toevoegen.

JA, en zeker omdat er zonder bron van organisch afval (vissen) helemaal geen leven op gang komt. Je meet ook al fosfaat en nitraat, vaak een indicatie dat je primaire cyclus al wat doet. Maak je ook geen zorgen over nitriet, minder relevant in zout water. In zoet water voegen we juist zout toe om de nitrietgevaren te neutraliseren.

Stop met stenen staren, ga reefen! Paartje anemoonvissen is al een hele goede start.

Bedank
JA, en zeker omdat er zonder bron van organisch afval (vissen) helemaal geen leven op gang komt. Je meet ook al fosfaat en nitraat, vaak een indicatie dat je primaire cyclus al wat doet. Maak je ook geen zorgen over nitriet, minder relevant in zout water. In zoet water voegen we juist zout toe om de nitrietgevaren te neutraliseren.

Stop met stenen staren, ga reefen! Paartje anemoonvissen is al een hele goede start.

Op basis van deze waarden kun je dat niet bepalen. Heb je al een verhoging van ammoniak en nitriet gemeten en hoe zijn deze waarden nu? Nitriet is giftig voor vissen meet je dit op dit moment nog, dan kun je beter geen vissen toevoegen.
Beide is nul

Het zal natuurlijk wel vreemd geweest zijn als ik nitriet en ammoniak had met 4 garnalen erin in voor meer dan 2 weken en die letterlijk en figuurlijk sping levend zijn

Ik heb deze vraag ook aan google gesteld
Hier het antwoord
Yes,
shrimp and other aquatic invertebrates are generally much more vulnerable and sensitive to ammonia and nitritethan most fish.

• Like
Reactions: MvB
Ja, dat zou inderdaad heel vreemd zijn. De beste methode is om te kijken hoe je dieren reageren. Zijn deze springlevend, dan moet het water OK zijn:sneaky:

Ben nu rond de 10 weken bezig met opstart en heb afgelopen week de eerste vissen er in geplaatst , naar mijn gevoel nog iets te vroeg...

Goedemorgen,

Groeten.
Emanuel.
Het is een simpel n̈éé.
Geduld is meer waard dan snel een bakje vol stouwen.
Ben bang dat het over een half jaar bij,
Particulieren bieden aan, te zien is.
Waarom zoveel haast.

Vorige week ben je er door meerdere mensen op gewezen dat je het meten van je waterwaardes nog niet beheerst.
Dus ik zou sterk adviseren dat eerst op orde krijgen voordat je de gezondheid van dieren op het spel zet.

Het is een simpel n̈éé.
Geduld is meer waard dan snel een bakje vol stouwen.
Ben bang dat het over een half jaar bij,
Particulieren bieden aan, te zien is.
Waarom zoveel haast.
Een oprechte vraag: waarom vind jij dat je na een maand niet twee vissen kan plaatsen? Waar wil je dan nog langer op wachten? Het inbrengen van leven en koralen is juist de katalysator, de start, de brandstof, het begin van het rijpen van je bak. Biologie ontstaat niet vanzelf en toch zeker niet uit een flesje 🤔?

Heel vreemd hoe sommige nog steeds nee zeggen. Hoe kan je biologie krijgen als er geen cyclus is? 😁 ik ben met alle aquariums die ik gehad heb begonnen met eerst een paar leder koralen dan na week 2 de anemoon vissen. Alles nauwgezet per dag opvolgen. Als alles stabiel was vooral nitriet dan nog vissen en koralen toevoegen en de bak laten stabiliseren. Werkte goed voor mij. Maar meten is weten! Succes.

Hoe kunnen mensen snel even wat roepen zonder meer info te krijgen?
We weten niet eens hoe en met wat de bak is opgestart...

Het is iig wel heel duidelijk in deze hobby dat er verschillende manieren zijn om een bak op te starten en ieder heeft zijn eigen mening daarover.

Ik ben geen expert. begin dit jaar ben ik na langere tijd weer voor het ‘eerst’ gestart. Maar volgens mij is het niet zo moeilijk. Je start de stikstofcyclus met het inbrengen van levend steen of dood steen in combinatie met bacteriën. Daarna wacht je op een verhoging van NH3 en NO2, gevolgd door een daling van deze waarden. Vervolgens moeten deze stabiel blijven. Dan is je bak rijp genoeg om leven in te brengen.

Volgens mij is het niet moeilijker dan dit. Je kunt het ook doen zonder testen, maar dan is het gokken. Qua tijd maakt het natuurlijk een behoorlijk verschil of je start met dood steen of levend steen.

Ik heb binnen twee weken een cleaning crew en twee anemoonvissen toegevoegd, op basis van bovenstaande methode.

Ik ben geen expert. begin dit jaar ben ik na langere tijd weer voor het ‘eerst’ gestart. Maar volgens mij is het niet zo moeilijk. Je start de stikstofcyclus met het inbrengen van levend steen of dood steen in combinatie met bacteriën. Daarna wacht je op een verhoging van NH3 en NO2, gevolgd door een daling van deze waarden. Vervolgens moeten deze stabiel blijven. Dan is je bak rijp genoeg om leven in te brengen.

Volgens mij is het niet moeilijker dan dit. Je kunt het ook doen zonder testen, maar dan is het gokken. Qua tijd maakt het natuurlijk een behoorlijk verschil of je start met dood steen of levend steen.

Ik heb binnen twee weken een cleaning crew en twee anemoonvissen toegevoegd, op basis van bovenstaande methode.
Zo zwart wit is het niet echt...

Bijv. Als ik een hoop levend steen uit de gezonde bak van mijn zogezegde vriend haal & deze in mijn nieuwe bak plaats dan kan ik heel lang wachten op een verhoging van ammoniak & nitriet want die komt er niet, simpelweg omdat de cyclus al goed is & je alle bacteriën al hebt.

Zo zwart wit is het niet echt...

Bijv. Als ik een hoop levend steen uit de gezonde bak van mijn zogezegde vriend haal & deze in mijn nieuwe bak plaats dan kan ik heel lang wachten op een verhoging van ammoniak & nitriet want die komt er niet, simpelweg omdat de cyclus al goed is & je alle bacteriën al hebt.
Daar zul je helemaal gelijk in hebben, maar het is ook een risico om daar zomaar van uit te gaan, toch? Ik zou dan nog steeds testen. Als je geen verhoging meet, dan is dat een bevestiging dat alles goed loopt. Zonder te testen blijft het mijns inziens gewoon een gok, met het leven van je vissen of andere dieren als inzet.

Back
Bovenaan