Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kamer blank door niet werkende terugslagklep !!

koolstofje

ZeewaterForum lid
Ik had vanmorgen de kamer blank staan door een niet werkende ozon bestendige terugslagklep..a 5 euro bij de betere lfs deze week nieuw gekocht. Ik moest met de skimmer aan de gang, en doe de stroom van de skimmer uit..plasje doen, hondje lopen, praatje maken +- een uur verder .. kom terug in de woonkamer alle stroom eraf en met de voetjes in een dun laagje water :( alles droog gemaakt, andere stekkerblok) en het draait weer. Denk dat de schade aan de vloer wel meevalt (hoop ik), maar dat is afwachten.

Toch maar even terug naar de lfs O maar dat is niet zo mooi bla bla bla bla ik zeg ik wil alle terugslagkleppen die je hebt mee naar huis om ze stuk voor stuk te testen (nou dat was wel goed) 6 terugslagkleppen (ook verschilende) mee naar huis om te testen een DRAAMA 1 deed het goed, 2 waren redelijk (als je er een emmer onder zet), de rest is was pet..maar dat krijgen ze maandag nog wel te horen.

Wat moet je hier nou mee?

Wat zijn nou goede terugslagkleppen (ozon bestendig)..waarop je 100% kan vertrouwen? .. voor het zelfde heb je 1000de euro's schade door een vrigiel plastic terugslagklepje van 6 euro waarvan maar 16% goed is.

Wie kan me helpen aan goede kleppen (geld speeld geen rol, tenzij ze meer dan 1000 euro kosten ; )


Vriendelijke groet, Koolstofje :)
 
Ik werk in de petrochemie en daar worden terugslagkleppen niet meegenomen als barrière om een terugstroom situatie te voorkomen in veiligheidsstudies. Dit als rede dat deze te vaak falen door bijvoorbeeld vervuiling.
Ik zou op mijn aquarium dit dan ook niet als enige barrière vertrouwen en meer als een extraatje zien.
 
Ik ben het eens met bovenstaande. Uit je verhaal is voor mij niet heel duidelijk hoe je hem toe past maar ik zou nooit vertrouwen op een terugslagklep, zeker niet in een zeeaquarium waar vervuiling ook nog een grote rol kan spelen. Beter de situatie dusdanig aanpassen dat de terugslag klep geen cruciaal onderdeel is.
 
Het gaat om de mtt1 afshuimer en die waterhoogte is iets van 2 liter boven de waterlijn? dat zakt dan naar beneden ook in de luchtslang, en dan blijft hij doorlopen zonder klep. En wil er later ozon tussen zetten.
 
Het gaat om de mtt1 afshuimer en die waterhoogte is iets van 2 liter boven de waterlijn? dat zakt dan naar beneden ook in de luchtslang, en dan blijft hij doorlopen zonder klep. En wil er later ozon tussen zetten.
Ik snap echt niet waar je je terugslagklep hebt zitten. Je afschuimer staat toch in je sump? Als deze overstroomt bij stroomuitval zit er teveel water in of er komt teveel water vanuit je overloopkamer of terugvoerleiding.
in principe zou een afschuimer nooit het probleem moeten zijn
 
Ik snap echt niet waar je je terugslagklep hebt zitten. Je afschuimer staat toch in je sump? Als deze overstroomt bij stroomuitval zit er teveel water in of er komt teveel water vanuit je overloopkamer of terugvoerleiding.
in principe zou een afschuimer nooit het probleem moeten zijn
Ben hier ook wel benieuwd naar
 
Kun je wat foto’s plaatsen van je techniek?
Vooral een overzichtsfoto waaruit de totale waterflow valt af te leiden.
Ik ben bekend met de mtt1 (prima afschuimer), maar niet bekend met afsluitklep erbij. Gebruik je hem extern???
 
Ik denk dat zijn ozon apparaat lager staat dan zijn sump. Dan krijg je natuurlijk een hevelwerking.
 
Ik denk dat zijn ozon apparaat lager staat dan zijn sump. Dan krijg je natuurlijk een hevelwerking.
Dat was het probleem..ozon heb ik nu hoger gezet en de inlaat boven de sump geplaatst met een geluidsdemper, getest en het werkt nu goed.

Iedereen gedankt voor het meedenken en de tips :)
 
vraagje
waar zuigt je je lucht aan voor je ozon apparaat.
Hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe minder effectief je ozon apparaat werkt.
heb je na dat het fout ging ook je ozon apparaat open gemaakt en droog gemaakt.

mvg Richard


Dat was het probleem .. ozon heb ik nu hoger gezet en de inlaat boven de sump geplaatst met een geluidsdemper, getest en het werkt nu goed.

Iedereen gedankt voor het meedenken en de tips :)
[/QUOTE]
 
Ozonbuis is stuk en ik heb al een andere bestelt.
Hier de foto's hoe het er nu uitziet..

overzicht.JPG
 
Laatst bewerkt:
vraagje
Hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe minder effectief je ozon apparaat werkt.


Klopt en ook al heb je droge lucht, zakt de ozon in na een zeer korte tijd, zet je hem uit en daarna weer aan, begint hij op max en zakt hij snel weer in.
Daarom heb ik er een timer tussengezet, 15min aan, 15 min uit, om en om... veel beter voor de buis en je rendement is gemiddeld met die 50% hoger dan constant aan.
En je bedoelt de saltpeterzuur natuurlijk, ik heb hem al op een hogere plek gezet :)
 
Laatst bewerkt:
Het was te simpel voor woorden..Nouja weten weten we dat ook weer.. :cool:
De Ozon gaat in de droge kast eronder.

Bedankt iedereen ..

IMG-20190714-174424.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor zeeer helder water, wat ik met niets anders zo bereik als met ozon (hogere licht penitratie) .. daarom gebruik ik het : ))

Koolstof is altijd maar tijdelijk (bepaalde koralen houden hier ook niet van), waterstofperoxide een beetje, purigen is ook maar tijdelijk, powerfilter is redelijk.

Met uv heb ik geen ervaring..

Ik zie het rijtje in helderheid zo;

1 Ozon
2 Koolstof
3 Powerfilter
4 Purigen
5 Waterstofperoxide
 
Bovenaan