Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kalkskelet inkorten?

Chichi

ZeewaterForum lid
Misschien een domme vraag. Maar kan er nergens info over vinden.

Ik heb een flower koraal. Doet het al een tijdje erg goed. Maar deze heeft een zeer hoog kalk skelet. Mij. Vraag is of je dit kan inkorten.

En of dat dit bij elk koraal met een hoog skelet kan.
 
Bij een klein exemplaar (zo klein als ze doorgaans in de handel voorkomen) zou ik het niet durven.
Maar wie niet waagt die niet wint.

Oja, en als je het doet, dan wel afzagen met een diamand lintzaag of diamand slijpschijf op een Dremel.
 
Niet super goed zichtbaar. Maar persoonlijk vindt ik de verhouding koraal skelet hier erg veel. Als ik deze op een steen vast ga plakken(nu staat hij nog even los) dan is het een en al een steen massa. Liefste zou ik deze gehalveerd hebben.
16242647120368796336895547988446.jpg
 
Dat is geen koraalskelet. Dat is een klomp cement waarmee het koraal aan het steentje is gelijmd.
Dit is wel heel erg lomp gedaan. Waarom dit zo gedaan is, is mij werkelijk een raadsel. Mijn mening, behalve lomp ook gewoon onvakkundig en geheel onnodig, daarbij doet het afbreuk aan de pracht van het dier.

Het skelet van een flower loopt naar beneden taps toe tot een punt. Dat is hier helemaal ingecementeerd.
Die punt is waar ze in de natuur aan het rif vastzaten. Als zo'n koraal groot en zwaar wordt, dan breekt het af en leeft dan verder op de bodem. Over tijd slijt dan de punt af.

Kortom ik sta perplex dat iemand het in zijn/haar hoofd heeft gehaald om een koraal als dit aan een steksteen te lijmen, laat staan op deze manier. Deze klomp cement op een steksteen zou voor mij reden genoeg zijn om het dier niet te kopen, al was dit het allermooiste koraal in de wereld. In mijn ogen heeft iemand het gewoon verziekt.

Het probleem is, dat bij zo'n klein exemplaar het weefsel nog helemaal tot in de punt reikt en als je dat afzaagt of breekt, dan gaat het dier zeer waarschijnlijk dood.
De enige oplossing hier zou zijn om heel voorzichtig laagje voor laagje het cement rondom weg te zagen zonder het skelet te beschadigen. Net zo lang tot het een vorm heel bereikt die acceptabel is.
 
Dat is geen koraalskelet. Dat is een klomp cement waarmee het koraal aan het steentje is gelijmd.
Dit is wel heel erg lomp gedaan. Waarom dit zo gedaan is, is mij werkelijk een raadsel. Mijn mening, behalve lomp ook gewoon onvakkundig en geheel onnodig, daarbij doet het afbreuk aan de pracht van het dier.

Het skelet van een flower loopt naar beneden taps toe tot een punt. Dat is hier helemaal ingecementeerd.
Die punt is waar ze in de natuur aan het rif vastzaten. Als zo'n koraal groot en zwaar wordt, dan breekt het af en leeft dan verder op de bodem. Over tijd slijt dan de punt af.

Kortom ik sta perplex dat iemand het in zijn/haar hoofd heeft gehaald om een koraal als dit aan een steksteen te lijmen, laat staan op deze manier. Deze klomp cement op een steksteen zou voor mij reden genoeg zijn om het dier niet te kopen, al was dit het allermooiste koraal in de wereld. In mijn ogen heeft iemand het gewoon verziekt.

Het probleem is, dat bij zo'n klein exemplaar het weefsel nog helemaal tot in de punt reikt en als je dat afzaagt of breekt, dan gaat het dier zeer waarschijnlijk dood.
De enige oplossing hier zou zijn om heel voorzichtig laagje voor laagje het cement rondom weg te zagen zonder het skelet te beschadigen. Net zo lang tot het een vorm heel bereikt die acceptabel is.
Hum......oke dat is nieuw.....echter om dit er rond om heen weg te bikkelen vindt ik dan toch wel spannend....
 
Hum......oke dat is nieuw.....echter om dit er rond om heen weg te bikkelen vindt ik dan toch wel spannend....
Heb je niet gewoon een opening tussen je stenen/scape waar je hem mooi in kan klemmen? Dan ben je van het gedoe af, groeien doet ie toch wel (met een beetje goede zorg)
 
Hum......oke dat is nieuw.....echter om dit er rond om heen weg te bikkelen vindt ik dan toch wel spannend....
Niet gaan bikken!
Dikke kans dat je daarmee het koraal beschadigd of zelfs per ongeluk het skelet breekt.
Flowers genezen heel erg slecht.

Daarom zeg ik ook: zagen.
Maarja, dan moet je met het koraal op pad naar iemand of een winkel die dat kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou met waterpomp tang, grootste stand, er rustig aan gaan knabbelen van onder af.
Ook een bankschroef kan uitkomst bieden.
Onderzijde inklemmen en heel rustig aandraaien.
Grote kans (ik durf die gok te nemen) dat het gebruikte materiaal van onder af verbrijzeld zonder dat het doorslaat naar het koraalskelet.
 
Dat is geen koraalskelet. Dat is een klomp cement waarmee het koraal aan het steentje is gelijmd.
Dit is wel heel erg lomp gedaan. Waarom dit zo gedaan is, is mij werkelijk een raadsel. Mijn mening, behalve lomp ook gewoon onvakkundig en geheel onnodig, daarbij doet het afbreuk aan de pracht van het dier.

Het skelet van een flower loopt naar beneden taps toe tot een punt. Dat is hier helemaal ingecementeerd.
Die punt is waar ze in de natuur aan het rif vastzaten. Als zo'n koraal groot en zwaar wordt, dan breekt het af en leeft dan verder op de bodem. Over tijd slijt dan de punt af.

Kortom ik sta perplex dat iemand het in zijn/haar hoofd heeft gehaald om een koraal als dit aan een steksteen te lijmen, laat staan op deze manier. Deze klomp cement op een steksteen zou voor mij reden genoeg zijn om het dier niet te kopen, al was dit het allermooiste koraal in de wereld. In mijn ogen heeft iemand het gewoon verziekt.

Het probleem is, dat bij zo'n klein exemplaar het weefsel nog helemaal tot in de punt reikt en als je dat afzaagt of breekt, dan gaat het dier zeer waarschijnlijk dood.
De enige oplossing hier zou zijn om heel voorzichtig laagje voor laagje het cement rondom weg te zagen zonder het skelet te beschadigen. Net zo lang tot het een vorm heel bereikt die acceptabel is.
Rene,

kan dit kwaad voor de flower?
Ik heb het onderste stukje van het skelet ook vastgekleefd op/in een steentje.
Zeker niet tot aan het weefsel, de onderste helft.

Het probleem dat ik zonder deze oplossing had, was dat de flower elke keer van het rif ook onderaan het rif werd "geblazen" door de stroming.
Als de flower zich opblaast en er gaat wat stroming onder het opgeblazen weefsel, werd deze verplaatst. Ook wel logisch.

De flower lijkt er geen last van te hebben?
 

Bijlagen

  • 20210621_195936.jpg
    20210621_195936.jpg
    273,5 KB · Weergaven: 24
Rene,

kan dit kwaad voor de flower?
Ik heb het onderste stukje van het skelet ook vastgekleefd op/in een steentje.
Zeker niet tot aan het weefsel, de onderste helft.

Het probleem dat ik zonder deze oplossing had, was dat de flower elke keer van het rif ook onderaan het rif werd "geblazen" door de stroming.
Als de flower zich opblaast en er gaat wat stroming onder het opgeblazen weefsel, werd deze verplaatst. Ook wel logisch.

De flower lijkt er geen last van te hebben?

Ik denk dat je mijn bericht verkeerd begrepen hebt.
Wat mogelijk schadelijk is, is het afknippen/-zagen van het uiteinde van het skelet. Daar was het de TS om te doen.
Aan de binnenkant reikt het weefsel bij kleine exemplaren nog helemaal tot in de punt en dat maak je dan ook kapot. Daar kan een flower zeer slecht tegen.

Over het algemeen:
Zoals gezegd, Flowers genezen zeer slecht. Dus je blijft sowieso het best uit de buurt van de aanhechting van weefsel aan skelet.
 
Bovenaan