Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kai's 500l dagboek

Het testrondje van vanavond laat weinig geks zien. PO4 lijkt van 0,12 naar 0,11 te zijn gezakt.
Er valt niks om in de bak, voor nu geen maatregelen dus, gewoon maar even zien hoe het zich verder ontwikkeld.

Kalium was 370, dus ik heb nog maar een beetje KCl toegevoegd.
 
Iedere avond meet ik nu even PO4 om het verloop ervan een beetje in te kunnen schatten. Het lijkt erop dat de waarde weer daalt, hopelijk uiteindelijk tot een acceptabele waarde en niet te snel...Ik vind het wel vrij snel gaan eigenlijk:
Screenshot_20210401-094158_Aquarium Note.jpg
Anyway, ik heb nog steeds geen negatieve gevolgen gezien voor het leven in de bak.
Ik tast nog wel in het duister over de oorzaak van de spike.

Verder zag ik eiiiiiindelijk een groeipuntje ontstaan bij een acro stekje wat al maanden stil leek te staan (sinds aanschaf). Het had wel een flinke voet gemaakt, maar daarna een hele tijd niets. Soms is het net alsof je zit te kijken naar drogende verf...
Een andere verrassing was een koraaltje wat "spontaan" ergens is gaan groeien en me ineens opviel. Ik ben er nog niet uit wat het is, maar het lijkt wel op een Acro soortje. Misschien is er ooit een keer op die plek een klein takje neergedwarreld van iets, maar ik kan het niet relateren aan een soort die ik nu in de bak heb.
Het zit een beetje onder een rare hoek, dus lastig om een foto van te maken, maar ik zal het vanavond eens proberen.
 
Ik moest dwars door 1,5 meter zeewater heen fotograferen om het kleine "spontane" Acrootje voor de lens te krijgen, dus veel is er niet te zien...
20210401_160511.jpg
En anders moest het schuin door de voorruit en dat wordt ook niet veel soeps op de gevoelige plaat:
20210401_160555.jpg
Heeft zich dus gevestigd onder mijn aardbei kortcake 😅
 
Prettige avond 🤣
20210408_000007.jpg
 
Gisteravond, vlak voor licht-uit, kwam ik nog een oude bekende tegen...
20210408_001641.jpg
Deze maaaaanden geleden een keer toegevoegd en daarna nooit meer teruggezien. Ik dacht dat de pincet hem wel verslonden zou hebben, maar ineens zat hij springlevend voor de ruit. Echt leuk zo'n verrassing.
Daarna nog een fotootje gemaakt van een stukje forest fire.
20210408_002143.jpg
 
Gisteravond, vlak voor licht-uit, kwam ik nog een oude bekende tegen...
Bekijk bijlage 556368
Deze maaaaanden geleden een keer toegevoegd en daarna nooit meer teruggezien. Ik dacht dat de pincet hem wel verslonden zou hebben, maar ineens zat hij springlevend voor de ruit. Echt leuk zo'n verrassing.
Daarna nog een fotootje gemaakt van een stukje forest fire.
Bekijk bijlage 556370
Haha waarom je hem zolang niet gezien hebt is omdat als zij ergens zitten een soort mantel om hun huisje vouwen en dat lijkt op op een sponsje
 
Haha waarom je hem zolang niet gezien hebt is omdat als zij ergens zitten een soort mantel om hun huisje vouwen en dat lijkt op op een sponsje
Ja dat weet ik, dan zijn ze een stuk moeilijker te spotten inderdaad.
 
Soms moet je gewoon even niet in paniek raken en de boel even de boel laten...
Screenshot_20210408-231033_Aquarium Note.jpg
Komt wel weer goed.

Ik had een salifert calcium testje gehaald bij Sander verleden week en op een gegeven moment was ik er weer even voor gaan zitten. Ik had de dosering onlangs aangepast dus ik was er wel benieuwd naar of ik dat goed had afgestemd op het nieuwe verbruik.
Dus meneertje doet thuis het doosje open en vind enkel een potje poeder en flesje #2. Ik dacht dat ik lijp was geworden; geen flesje 3?!
Sander ge-appt, die vond t ook maar vreemd, maar ja geen probleem, kon wel ff bij hem omruilen. Dat dus gedaan, echter gisteravond, maakte ik het doosje open en wederom geen flesje #3. Klomp inmiddels 2x gebroken, gedonder.
Sander weer ge-appt, die zou zijn voorraad wel even bekijken want dit was gek...toch?
Krijg ik vandaag een fotootje van hem doorgestuurd van de gebruiksaanwijzing en de mededeling dat ik wel moet lezen natuurlijk. De 1e 5 minuten was ik nog even in de war en toen begon me toch langzaam te dagen dat Salifert zijn testje heeft aangepast.🤪🤯 koekoek, we zijn er weer!
 
Vandaag heb ik dan eindelijk de rotor lagers van de gyre 350 binnen gekregen.
Onderdeeltjes vervangen en het viel me meteen op dat de motor shaft nu wel klemt in de behuizing. Alles weer in elkaar geschoven en in 1 x zonder gepruts en gedoe weer een geluidloze gyre.
Ik ga ze nu ook bestellen en vervangen op de andere pomp. Ik ben erg blij met het resultaat!
 
Inmiddels heb ik de 2e gyre ook voorzien van nieuwe rotor lagers. Na een paar dagen indraaien met wat gebrom, zijn ze inmiddels nagenoeg onhoorbaar, heel relaxed weer.

Ik heb een TEKO chiller besteld en deze is netjes geleverd. Alles even uitgepakt, gechecked, slangen en pompje op elkaar aangesloten. Tof ding, hij staat klaar om in gebruik te gaan; ik ben klaar voor de zomerrrr!

Het aquarium draait echt lekker, weinig issues. Alleen de walters willen niet zo. Ik heb ze inmiddels verplaatst naar een hogere plek om te zien of meer licht ze weer een beetje op gang krijgt. Ik heb echt geen idee wat er verder mee aan de hand zou kunnen zijn behalve misschien konijn of keizer. Ik heb die 2 stoethaspels er echter nog nooit naar om zien kijken, maar dat hoeft natuurlijk niets te betekenen.

Even overzichtje, licht is inmiddels wel erg blauw maar ja, ga ik voor de foto ff niet aan prutsen. Ik moet de achterwand ook nodig weer even schrapen, maar ik zit nu ff uit te blazen van een drukke werkdag en blij dat de kids op 1 oor liggen.
20210415_215452.jpg
 
Weet niet of het de originele walters zijn ...
Heb destijds een vriend van hem gesproken die ze ook in zijn bak had (paar honderd 😳) en die vertelde mij destijds
dat walter ze in ondiep water hield met een hqi er direct boven...
 
Hier een stukje uit 2014 van mefisto

Bijgaande een citaat van Walter omtrent hoe hij in een separaat stekkenbakje deze Zoanthus kweekt.

Ze groeien bij mij beter in het stekkenbakje dan in de hoofdbak, dus qua licht betekent dat 2 x 70 Watt HQI voor 65 liter water, die lampen branden elk maximum 8u per dag. Stroming is matig te noemen in dat bakje, 1 Tunze Nano Stream 6025. Ze krijgen geen voedsel, er zit maar 1 visje in dat bakje en dat krijgt nauwelijks eten, hij leeft van de algen. De waterwaarden zijn dezelfde als die van de grote bak, het is namelijk 1 systeem: Ca 400, KH 10, Mg meet ik nooit, nitraat < 5, fosfaat < 0.05. Belangrijk is dat er geen vissen of garnalen aan pikken en dat je de ganzevoetjes uit de buurt houdt.


 
Weet niet of het de originele walters zijn ...
Heb destijds een vriend van hem gesproken die ze ook in zijn bak had (paar honderd 😳) en die vertelde mij destijds
dat walter ze in ondiep water hield met een hqi er direct boven...
Ja BAM! Dikke bak licht erop dus.
Nou we zien het wel, ik ben nog niet begonnen met het bouwen van de nieuwe kap, waar dus ook ruimte in komt voor een 150w HQI geval.
Ik ben wel benieuwd of ik al verbetering krijg vrij dicht onder een PCC...
 
Hier een stukje uit 2013 van mefisto

Bijgaande een citaat van Walter omtrent hoe hij in een separaat stekkenbakje deze Zoanthus kweekt.

Ze groeien bij mij beter in het stekkenbakje dan in de hoofdbak, dus qua licht betekent dat 2 x 70 Watt HQI voor 65 liter water, die lampen branden elk maximum 8u per dag. Stroming is matig te noemen in dat bakje, 1 Tunze Nano Stream 6025. Ze krijgen geen voedsel, er zit maar 1 visje in dat bakje en dat krijgt nauwelijks eten, hij leeft van de algen. De waterwaarden zijn dezelfde als die van de grote bak, het is namelijk 1 systeem: Ca 400, KH 10, Mg meet ik nooit, nitraat < 5, fosfaat < 0.05. Belangrijk is dat er geen vissen of garnalen aan pikken en dat je de ganzevoetjes uit de buurt houdt.
Interessant, thanks!
 
Potverdorie! Ik zie nu al grote vooruitgang bij de walters. Ze beginnen gewoon weer open te staan vlak onder de lamp, wie had dat gedacht!
Eens zien of de trend zich voortzet...
 
Had ik je ook kunnen vertellen hier vak onder de CC lampen die tot 100 % gaan en middelmatige tot matige stroming, als je dit goed hebt gaan ze vanzelf.20210313_215740.jpg
 
Bovenaan