Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kai's 500l dagboek

Eindelijk een foto kunnen nemen van de navarchus die langzaam omkleurt. Niet helemaal scherp, maar helaas.
20200911_232124.jpg
Het beestje is ook flink gegroeid sinds aanschaf doet prima mee mee met de grotere aquariumgenoten.
Hier en daar zie ik hem weleens een nipje aan een koraaltje doen, maar dat mqg nog steeds geen naam hebben en heeft tot nu toe nergens schade opgeleverd. Tof beestje!
 
Vandaag ww#5 gedaan. Thworetische waarden zitten nu op:

Cu 4,47 ppb
Zn 6,83 ppb
Sn 13,09 ppb
Al 10,02 ppb

Tin zou nu dus meer dan gehalveerd moeten moeten zijn.
Wanneer ik eind vd maand weer een ATI test opstuur en de waardes zijn hoger dan de theoretische waardes, dan weet ik dat ik nog ergens een bron heb zitten en er nog steeds niet klaar mee ben.
Gelijk aan of minder en ik ben vermoedelijk op de juiste weg, er vanuitgaande dat de detox geen tin wegneemt.

Verder heb ik mijn lichtschema aangepast omdat blijkt dat een langere verlichtingsduur dan 12 uren niet positief uit kan werken voor koralen (red sea schijnt zelfs een waarschuwing ingebouwd te hebben in hun programmering, mocht het de 12 uren overschrijden). Het effect werd zelfs in verband gebracht met de hoeveelheid poliepexpansie. Thanks voor de heads up @Rnieuwenhuijzen! Nou ja, we gaan het wel zien.
 
Als ik dan een beetje de bak in zit te kijken en terugdenk aan een maandje geleden, vind ik toch wel dat de bak met sprongen vooruit gaat. Het water is weer kraakhelder, algen die na de doorstart waren verschenen verdwijnen weer, kalkalgen verschijnen weer, nutrientwaardes schommelen minder, kleuren lijken steeds beter te worden en ik zie 's avonds hele batalions copepoden tegen het glas opklimmen en 's avonds wandelen er veel vlokreeftjes over het steen. Zou ik misschien een pitvisje of een paartje kunnen houden? ...ik wacht nog even met nieuwe vissen introduceren, maar het idee vind ik leuk.
Ik heb getracht een foto te maken van de Acro-brug in wording (let niet op de rode monti aan de zijkant, die zit in een identiteitscrisis), met wat van die gekleurde lensjes. Zonder lensjes heeft alles op de foto dezelfde kleur ongeveer en dat is niet representatief.
20200916_080725.jpg
Langzaam aan plak ik hem helemaal vol met kleine stekjes.
 
En toen ineens kreeg ik een ingeving!
-Kan de hoge tin waarde niet afkomstig zijn van nieuwe pvc leidingen?
Hier kom ik in mijn zoektocht naar mogelijke oorzaken meerdere malen iets over tegen. Naar het schijnt kan er uit nieuw pvc leidingwerk een stof lekken die tin bevat, heeft iets met het productieproces te maken.
Nu heb ik even de ATI resultaten van mijn vorige aquarium, waar ik destijds nieuw leidingwerk in heb gezet, erbij gepakt.
De 1e test die ik opstuurde, was eind augustus vorig jaar, toen mijn bak zo'n 4 maanden draaide. Ik deed met regelmaat een kleine 10% ww, echter had ik een tin waarde van 13,85 ppb!
Ik ben op dezelfde voet verder gegaan en heb het weinig aandacht geschonken.
De 2 ATI testen die erop volgden, resp november 2019 en februari 2020, was tin undetectable.
In maart van dit jaar ben ik doorgestart met mijn nieuwe aquarium, maar niet voordat ik nieuw leidingwerk erin had gezet. Ik ben (veel) minder water gaan verversen en heb eind augustus weer een test opgestuurd. En jahoor! 31 ppb tin...
 
Nou vandaag dan eindelijk gedaan waar ik me de hele week al een beetje op had verheugd; een prachtig stuk staalblauwe Acropora abrolhosensis opgehaald bij @Nightwish
Ik had al gereageerd op de stek voordat ik had gechecked waar ik eigenlijk naartoe moest rijden. Maar ik heb geen spijt van het 2 uur heen en 2 uur terugrijden. Het is écht een supermooi stuk en staat meteen vol in de poliepen.

Gistermiddag vond ik een breuk in de koelvloeistofslang van mn oude Zweedse gasbak, geen tijd om de slang te vervangen en een staaltje ducktape-tywrap-engineering toegepast en hop naar het zuiden des lands!
20200919_111806.jpg
Was wel een beetje spannend, maar het heeft gehouden en de vloeistof zit er nog in 😅
Binnenkort de slang toch maar even vervangen...
Was gezellig en toch nog even een uurtje staan kletsen en de prachtige bak bewonderen natuurlijk met mooie grote koralen erin. En zoals altijd weer wat bijgeleerd. Dat heeft me maar weer gesterkt in mijn voornemen om ook mijn bak lekker oud te laten worden. Prachtig! Oh ja! Een foto van het koraaltje:
20200919_205321.jpg
 
Mooi hoor. Dat ie maar snel te groot voor je bak wordt. 😉
 
Mooi hoor. Dat ie maar snel te groot voor je bak wordt. 😉
Dat zou erg mooi zijn! Ik kan me nu nog moeilijk voorstellen dat ik ooit een tang kan zetten in zoiets, maar het zal een keer onvermijdelijk worden.
 
Kai, leuk je te ontmoeten en onze passies zijn hetzelfde.....

Van die koelvloeistofslang.. nou nou,, maar is goed gegaan
Succes met het koraal en je bak.

Marcel

20200920_173530.jpg20200920_173541.jpg
 
Dat je bak maar net zo oud als je bak (auto) mag worden :LOL:

Wel een goeie bak trouwens..:p

En een mooie stek!
 
Je zou ook over poly filter kunnen filteren voor je metalen, heeft bij mijn nano zeer goed geholpen.
Thanks voor de tip!
Ik wacht even hrt resultaat van de volgende ATI test af, zal eind vd maand de monsters opsturen.
Aan de hand daarvan weet ik of ik op deze voet verder kan gaan of nieuwe maartregelen moet nemen. Ik hoop eigenlijk dat het allemaal niet nodig is en ik de bron al heb geëlimineerd.
 
Gisteravond nog even een beetje met de lensjes zitten spelen. Ik denk dat ik het langzaamaan een beetje doorkrijg.
20200919_234952.jpg
20200919_235000.jpg
20200919_235011.jpg
20200919_235026.jpg
20200919_235047.jpg
20200920_000206.jpg
 

Bijlagen

  • 20200919_235000.jpg
    20200919_235000.jpg
    133,9 KB · Weergaven: 2
  • 20200919_235026.jpg
    20200919_235026.jpg
    109,6 KB · Weergaven: 2
  • 20200919_235026.jpg
    20200919_235026.jpg
    109,6 KB · Weergaven: 2
Even een overzicht van de nutrientwaardes vanaf de doorstart eind maart tot heden:
Screenshot_20200923-093649_Photos.jpg
Screenshot_20200923-093723_Photos.jpg
De bak draait inmiddels een maand zonder honing of andere gekkigheid, dus primair op de basics.
Nitraat lijkt te zijn uitgebalanceerd op 2 en fosfaat schommelt wat in de lagere regionen, maar altijd <0,04. Het resultaat van de meting lijkt wat af te hangen van of er wel of niet recent gevoerd is.

Een overzicht van het stijgende verbruik:
Screenshot_20200923-095015_Photos.jpg
Screenshot_20200923-095044_Photos.jpg
Screenshot_20200923-095129_Photos.jpg
DSR EZ enkel buffer, Ca en trace.
KH hou ik stabiel op bijna 10, Ca op 425 en Mg 1350. Dosering buffer is nu 50ml per dag, de overige componenten redelijk daarmee in verhouding.
 
De opmerking van starter heeft me aan het denken gezet over het polyfilter.
Ik heb besloten om het te gaan toepassen, maar niet voordat ik de samples naar ATI heb gestuurd. Anders weet ik niet meer of de maatregelen van de afgelopen maand effect gehad hebben en hoeveel.
Ik heb wel een manier om het filter effectief te kunnen toepassen.
 
Je boekhouding is net zo indrukwekkend als je bak Kai :D
Hahah bedankt voor het compliment!
Het één helpt het ander te bewerkstelligen.
 
Bovenaan