Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Jw’s eerste bak

jwmannaerts

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal sinds vandaag ben ik en mijn gezin de trotse eigenaar van een net gestart aquarium van 120x60x70. Het aquarium is gevuld met vers zeewater en levend en doodsteen. 15 en 25kg. Ik ga 2x per week bactostart toevoegen voor 5 weken en regelmatig de water waardes meten.

Ik heb wel meteen een probleem met mijn opvoer pomp jebao dct8000. Deze maakt veel te veel geluid. Wil deze zo snel mogelijk vervangen voor een hele stille pomp. Hebben jullie suggesties voor maximaal 200 euro?
 

Bijlagen

  • FF4D056F-EEC1-4670-85B1-498DD4946F45.jpeg
    FF4D056F-EEC1-4670-85B1-498DD4946F45.jpeg
    92,6 KB · Weergaven: 56
  • 2E90A826-0872-4FC4-8C72-EF444CE63149.jpeg
    2E90A826-0872-4FC4-8C72-EF444CE63149.jpeg
    95,2 KB · Weergaven: 61
  • 40AC3A91-2AC4-45BB-907F-F5EEEC1037EF.jpeg
    40AC3A91-2AC4-45BB-907F-F5EEEC1037EF.jpeg
    89,6 KB · Weergaven: 61
  • 95A1DF04-8ABE-444F-BAEF-1B71610E7BEA.jpeg
    95A1DF04-8ABE-444F-BAEF-1B71610E7BEA.jpeg
    118,6 KB · Weergaven: 59
Ik heb een bak van vergelijkbare grootte en gebruik de Aqua Medic Dc runner 5.2.... ik hoor m niet😀 Ben er tot nu toe erg tevreden over.
 
ik twijfel over een ecotech vector m1 ook al is die wat boven budget. Ik koop liever iets wat abosluut goed is. Ik lees dat de red dragons nog beter zijn maar die vind ik echt te duur. Zijn er nog alternatieven?

Overigens is er een redelijk formaat banded throchus mee gelift op mijn levendsteen van uit cfs. Is deze slak nu in de problemen in een opstartend aquarium? Is het verstandig hem een beetje bij te voeren nu ik nog geen algen heb?
 
+1 voor de dc runner... ik heb twee stuks (een 3.1 en een 3.2), die op half vermogen staan. (wat ik denk dat de truc is voor stil gebruik)
Als ik er een uitzet voor onderhoud, kan ik niet horen of zelfs voelen welke van de twee ik heb uitgezet.
Het enige waar ik me aan erger, is dat één van de twee keramieken lagers om het asje niet los te halen is. Dus die kan je niet schoonmaken door demontage.
De red dragon is vast beter... maar duurder dan twee dc runners, en met twee stuks heb ik echte redundancy... dus zelfs als er eentje stuk zou gaan, heb ik alle tijd voor vervanging.
 
Ik heb helaas even geen advies mbt welke pomp want moet nog beginnen. Ik ben wel even nieuwsgierig naar welke verlichting je gebruikt hebt gezien de dichte kap.
 
Ik heb helaas even geen advies mbt welke pomp want moet nog beginnen. Ik ben wel even nieuwsgierig naar welke verlichting je gebruikt hebt gezien de dichte kap.
Ik gebruik nu 4 hvp aqua ledstrips deze heb ik overgenomen met het aquarium. Hier zit een 5 kanaals controller bij waarmee je via de computer een volledig schema kan instellen. Ik heb wel van verschillende mensen gehoord dat deze verlichting waarschijnlijk onvoldoende is voor moeilijk koralen. Wat ik tzt waarschijnlijk ga doen is de led verlichting uitbreiden met een t5 armatuur van giesemann oid zodat ik gedurende 5 uur per dag wel ruim voldoende licht heb.
 
Ik gebruik nu 4 hvp aqua ledstrips deze heb ik overgenomen met het aquarium. Hier zit een 5 kanaals controller bij waarmee je via de computer een volledig schema kan instellen. Ik heb wel van verschillende mensen gehoord dat deze verlichting waarschijnlijk onvoldoende is voor moeilijk koralen. Wat ik tzt waarschijnlijk ga doen is de led verlichting uitbreiden met een t5 armatuur van giesemann oid zodat ik gedurende 5 uur per dag wel ruim voldoende licht heb.

Oké, dank je wel. Ik ga het op een andere manier proberen met mijn dichte kap. Zijn er nog wat aanpassingen gedaan om het condens af te voeren? Ik zie ook aan de rechterzijde slangen uit de kap komen. Gaan die naar je sump?
 
Oké, dank je wel. Ik ga het op een andere manier proberen met mijn dichte kap. Zijn er nog wat aanpassingen gedaan om het condens af te voeren? Ik zie ook aan de rechterzijde slangen uit de kap komen. Gaan die naar je sump?
Dat is de opvoer, de afvoer zit in het aquarium.
 
+1 voor de aqua medic dc runner 5.2. Muisstil. Spaar je geld liever voor een stille afschuimer als je een stil aquarium wilt :)
 
Ik heb de nieuwe Jecod met sinnewave technologie, ik kwam van een dc runner 9.2 welke op 50% nog kabaal maakte.
Mijn jecod hoor je totaal niet, dit komt door de sinnewave technologie echt een top apparaat.

Waarom heb je de opvoer langszij gedaan in plaats van achterlangs? ik persoonlijk vind het nu geen gezicht als ik zo vrij mag zijn.
Smaken verschillen natuurlijk.
 
Ik heb de nieuwe Jecod met sinnewave technologie, ik kwam van een dc runner 9.2 welke op 50% nog kabaal maakte.
Mijn jecod hoor je totaal niet, dit komt door de sinnewave technologie echt een top apparaat.

Waarom heb je de opvoer langszij gedaan in plaats van achterlangs? ik persoonlijk vind het nu geen gezicht als ik zo vrij mag zijn.
Smaken verschillen natuurlijk.
Ik heb inmiddels ook op aanraden van anderen een jecod dcp bestelt.

Volgens mij was de bak origineel bedoelt als doorkijk. En is dit later aangepast, achteraf heb ik er ook een beetje spijt van dat ik al ben opgestart. Want ik heb de ruimte om de bak als doorkijk te gebruiken en had prima het folie kunnen verwijderen en op de kopsekant opnieuw kunnen aanbrengen. Alleen zal ik dan nu al het water moeten verwijderen en stenen. Kast moeten draaien en water opnieuw toevoegen. Bak is pas 2 dagen gestart maar het zou wel veel mooier staan in mijn woonkamer.
 
Ik heb inmiddels ook op aanraden van anderen een jecod dcp bestelt.

Volgens mij was de bak origineel bedoelt als doorkijk. En is dit later aangepast, achteraf heb ik er ook een beetje spijt van dat ik al ben opgestart. Want ik heb de ruimte om de bak als doorkijk te gebruiken en had prima het folie kunnen verwijderen en op de kopsekant opnieuw kunnen aanbrengen. Alleen zal ik dan nu al het water moeten verwijderen en stenen. Kast moeten draaien en water opnieuw toevoegen. Bak is pas 2 dagen gestart maar het zou wel veel mooier staan in mijn woonkamer.

Ik zou het doen. Ok, het is een hoop werk maar als je nu al ziet dat het mooier is zul je je er aan blijven ergeren als je het niet doet. Als er leven in de bak zit wordt het allemaal veel ingewikkelder. Nogmaals, ik zou het doen.
 
Ik zou het doen. Ok, het is een hoop werk maar als je nu al ziet dat het mooier is zul je je er aan blijven ergeren als je het niet doet. Als er leven in de bak zit wordt het allemaal veel ingewikkelder. Nogmaals, ik zou het doen.
Ik heb alleen meegelifte slak, als ik het ga doen is water wegpompen in grote containers. levend steen in water zetten, aquarium met een paar man verplaatsen steen weer terug water er weer in. Klinkt nog overzichtelijk.
 
Als je daaraan toevoegd: koraal verwijderen, vissen vangen, zandbodem verwijderen, alles warm en stromend houden, rescapen, vissen terug acclimariseren dan wordt het een stuk vervelender....
 
Is hij op een steen die makkelijk te verwijderen is? Zo te zien zit hij nog niet met zijn voet lekker verankerd in het steen, dus ik zou hem buiten de bak van de steen schrapen. Dan laat hij ook geen sporen achter in je bak waar weer nieuwe van komen. Kun je mooi combineren als je je bak leeghaalt om te verplaatsen;)
 
Bovenaan