Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Juiste wijze van quarantaine

(gesloten account)

ZeewaterForum gebruiker
Ik zou graag een uitgebreid topic willen starten over de juiste wijze van quarantaine. Een sticky eventueel.

Dit omdat ik een beetje klaar ben met het crashen van een heel visbestand door toevoegen van een zieke vis.

Hierbij wil ik dus een tread starten met een uitgebreide beschrijving over het in quarantaine houden van een nieuwe vis tot deze gezond en ziektevrij is voordat deze toegevoegd wordt aan onze mooie reef tank.

Ik zou proberen het te beschrijven zover ik het weet of kan vinden op het internet, maar hoor graag aanvullingen vanuit de meer ervaren aquarist.

1. Quarantainebak vullen met vers aangemaakt zeewater en laten draaien met filter media tot er geen nitriet meetbaar is. Plaats een stromingspomp voor de waterbeweging zodat het water zuurstofrijk blijft. (eventueel gebruik maken van een afschuimer)

2. In de quarantaine bak mag alleen PVC bochten gebruikt worden. (om schuilplaatsen te creëren voor de nieuwe vissen)

3. Nieuw gekochte vis(sen) behandelen met Formaline van 37%. Dit kan gedaan worden in een aparte emmer. Hierbij worden de vissen in de emmer gedipt met een dosering van 1 ml formaline per 5 liter water.

Begin met 15 minuten en observeer de vissen goed. Zodra een vis problemen lijkt te krijgen moet hij eruit. Als de vissen er na 15 minuten nog goed uitzien, wordt de behandeling met 15 minuten verlengd. Blijf de vissen goed in de gaten houden en verleng eventueel nog twee keer met 15 minuten. Na maximaal 60 minuten moeten alle vissen uit het formalinebad gehaald worden en overgeplaatst worden in de tweede bak water met het lage zoutgehalte. Deze bak dient alleen voor een snelle dip (30 sec tot 2 min, afhankelijk van de conditie van de vissen) om eventuele zwakke parasieten van het lichaam van de vissen te laten vallen.

4. Plaats de vissen na deze korte dip in de klaargemaakte quarantainebak met een normaal zoutgehalte.

5. In de quarantinebak gebruik maken van kopersulfaat. Dit kan met een dosering van x ml/gram? kopersulfaat per 1 liter water.

6. Na 4 weken als de vissen geen verschijnselen tonen van ziektes kunnen zij nu ziektevrij en gezond toegevoegd worden aan de reeftank.

LET OP: Er mag niks dat in de quarantinebak waarin de kopersulfaat gebruikt is in aanraking komen met de reeftank, omdat dit schadelijk is voor de ongewervelde in onze reeftank (denk aan garnalen, slakken etc.)

 
Is goed maar wel het kopergehalte meten met een kopertest en dan kom je uit op 0.2 en 0.3 mg/l, dosering in een kale bak, zonder kalkhoudend materiaal.

Odinex van de firma HW verkoopt dit ook, in een iets andere samenstelling.
 
Even een upje van dit topic.

Zijn alle vermelden stappen nodig? Zoals de formaline dip? Of kan er alleen gewerkt worden met een koper periode.

En op welke waarde moet het kopergehalte blijven? En wat te doen met een stijging in nitriet, nitraat etc? Aangezien de bacterieen ook kapot gaan door de koper.

Dan heb ik verder nog de vraag hoe doen jullie het met introductie van koralen? Deze ook in quarantine? Of kunnen deze geen dragers zijn van ziekte.

Genoeg vraagjes dus. Iemand met de antwoorden?
 
Zelf gebruik ik het liefste zo min mogelijk zooi en daarom kies ik voor de hyposaliniteit aanpak.
Dat werkt erg goed tegen stip, het duurt alleen iets langer.
Preventief behandelen met koper doe ik niet omdat het ook gewoon giftig is voor de vissen.
 
Zelf gebruik ik het liefste zo min mogelijk zooi en daarom kies ik voor de hyposaliniteit aanpak.
Dat werkt erg goed tegen stip, het duurt alleen iets langer.
Preventief behandelen met koper doe ik niet omdat het ook gewoon giftig is voor de vissen.

Hmm oke maar hypo werkt eigenlijk alleen tegen stip en niet tegen andere parasieten of ziekte zoals brooklynella.

Maar voor hoe lange periode doe je een hypo?
 
Hmm oke maar hypo werkt eigenlijk alleen tegen stip en niet tegen andere parasieten of ziekte zoals brooklynella.

Maar voor hoe lange periode doe je een hypo?
Dat het werkt tegen stip is eigenlijk gewoon een mooie bijkomstigheid voor mij, de voornaamste reden voor de hypo is meer zuurstof in het water en dus minder stress/sneller herstel van de vis.
Ik laat ze zo'n 5 weken zitten en houd ze dan goed in de gaten, de meeste parasieten steken dan hun kop wel op omdat er maar 1 vis is in een kein bakje.
Dan gaat er pas medicijn de bak in, maar 9 van de 10 keer blijkt dat bij mij niet nodig als de vis van een goede winkelier komt.
 
Dat het werkt tegen stip is eigenlijk gewoon een mooie bijkomstigheid voor mij, de voornaamste reden voor de hypo is meer zuurstof in het water en dus minder stress/sneller herstel van de vis.
Ik laat ze zo'n 5 weken zitten en houd ze dan goed in de gaten, de meeste parasieten steken dan hun kop wel op omdat er maar 1 vis is in een kein bakje.
Dan gaat er pas medicijn de bak in, maar 9 van de 10 keer blijkt dat bij mij niet nodig als de vis van een goede winkelier komt.

Ah oke van welke medicijnen maak je gebruik? Of is dat soort afhankelijk of is er iets dat je standaard gebruikt?
 
Interessant topic. Zelf geen verstand van deze zaken... Interessant ook; de gedachte van jou hierachter: om te komen tot een soort van behandelprotocollen hoe om te gaan met welke ziekte. Die zouden dan ergens een apart plekje verdienen hier op de site. Niet als topic om te reageren, maar echt als protocol.
 
Laatst bewerkt:
Interessant topic. Zelf geen verstand van deze zaken... Interessant ook; de gedachte van jou hierachter: om te komen tot een soort van behandelprotocollen hoe om te gaan met welke ziekte. Die zouden dan ergens een apart plekje verdienen hier op de site. Niet als topic om te reageren, maar echt als protocol.

Juist precies dit was de gedachte zo kan de kans op uitval drastisch verkleind worden. Dit lijkt mij ten gunste van iedereen. Helaas nog niet veel reacties van de meer ervaren aquarianen onder ons.

De insteek is dus om een juiste manier van quarantaine te krijgen door een protocol te volgen en mochten er zicht 'problemen' voordoen in de vorm van ziekte & parasieten om hier dan een protocol voor te ontwikkelen met de juiste behandelplan. (natuurlijk weet ik dat er meerdere wegen naar Rome zijn, maar ergens moet een begin zijn om alles kort en bondig bij elkaar te krijgen)

Verder heb ik de vraag hoe wordt ervoor gezorgd dat bijvoorbeeld STIP, maar kan ook iets anders zijn niet in de bak beland door stekjes van koralen ondanks de perfecte manier van quarantaine houden van vissen?

Want stel in de perfecte wereld dat de vissen in het aquarium komen parasiet en ziekte vrij, dan is besmetting via een stekje nog wel mogelijk, Hoe gaan andere hier mee om?
 
Ik vind de quarantaine tank een vreselijk moeilijk ding.
Ik koop nooit zo maar een vis, maar het moment dat die vis komt, is toch steeds een beetje een verassing. Die komt dan van een andere aquariaan, of de winkel heeft net dan toevallig een mooie op voorraad. En aangezien ik niet bepaald naast een zeewater winkel woon, moet er dan ineens een quarantaine tank zijn.
Ofwel de vis mankeert iets en komt uit mijn eigen aquarium, en dan heb ik helemaal geen waarschuwing vooraf.
In het begin moest ik alle quarantaine pogingen voortijdig afbreken en alsnog de vis in het aquarium plonzen, gewoon omdat de kwaliteit van het water te slecht werd. (seachem ammonia alert / seneye / gedrag vis)

Mijn quarantaine tank is 60 liter, en dan wissel ik per dag zo'n 15% water.
Er zit een stromingspompje in, een verwarming, een simpel powerfilter, en een mini afschuimer.

Dit werkte enigszins voor kleine/jonge vissen, maar voor een vis van een beetje maat, totaal kansloos.

Inmiddels heb ik een paar van die marinepure filterballen in mn overloop liggen. Als ik mn quarantaine tank nodig heb, gaan die uit mn overloop in de quarantaine tank, en nieuwe bollen in mn overloop. Dit lijkt wel redelijk te werken voor ammoniak/nitriet. Ik doe er ook een pluk cheato in uit de sump... heeft de vis wat entertainment, en ik heb toch zat. Dit werkt wonderlijk genoeg ook redelijk om het nitraat enigszins binnen de perken te houden.
De laatste twee keer heb ik deze methode gebruikt, en dat werkte redelijk... maar ik hoor het graag van de experts :)

Medicijn voor stip geef ik zelf niet preventief... voornamelijk omdat ik waarschijnlijk toch wel stip in mn bak heb.... zo eens in de paar maanden heeft mn filipijnen dokter een stipje of 2

Een quarantaine tank permanent laten draaien vind ik geen optie. Zo vaak koop ik niet een nieuwe vis.
 
Ik vind de quarantaine tank een vreselijk moeilijk ding.
Ik koop nooit zo maar een vis, maar het moment dat die vis komt, is toch steeds een beetje een verassing. Die komt dan van een andere aquariaan, of de winkel heeft net dan toevallig een mooie op voorraad. En aangezien ik niet bepaald naast een zeewater winkel woon, moet er dan ineens een quarantaine tank zijn.
Ofwel de vis mankeert iets en komt uit mijn eigen aquarium, en dan heb ik helemaal geen waarschuwing vooraf.
In het begin moest ik alle quarantaine pogingen voortijdig afbreken en alsnog de vis in het aquarium plonzen, gewoon omdat de kwaliteit van het water te slecht werd. (seachem ammonia alert / seneye / gedrag vis) Komt dit dan omdat de quarantinebak te laat opgezet werd en er geen tijd was voor een cycle?

Mijn quarantaine tank is 60 liter, en dan wissel ik per dag zo'n 15% water.
Er zit een stromingspompje in, een verwarming, een simpel powerfilter, en een mini afschuimer.

Dit werkte enigszins voor kleine/jonge vissen, maar voor een vis van een beetje maat, totaal kansloos.

Inmiddels heb ik een paar van die marinepure filterballen in mn overloop liggen. Als ik mn quarantaine tank nodig heb, gaan die uit mn overloop in de quarantaine tank, en nieuwe bollen in mn overloop. Dit lijkt wel redelijk te werken voor ammoniak/nitriet. Ik doe er ook een pluk cheato in uit de sump... heeft de vis wat entertainment, en ik heb toch zat. Dit werkt wonderlijk genoeg ook redelijk om het nitraat enigszins binnen de perken te houden.
De laatste twee keer heb ik deze methode gebruikt, en dat werkte redelijk... maar ik hoor het graag van de experts :)

Medicijn voor stip geef ik zelf niet preventief... voornamelijk omdat ik waarschijnlijk toch wel stip in mn bak heb.... zo eens in de paar maanden heeft mn filipijnen dokter een stipje of 2

Een quarantaine tank permanent laten draaien vind ik geen optie. Zo vaak koop ik niet een nieuwe vis.

Ik heb momenteel een quarantine bakje van 60 Liter draaien, maar weet niet of dit slim is om deze ten alle tijden draaiend te hebben. Dus ook als je een gehele tijd geen nieuwe vissen hebt. Het enige wat er bij mij inhangt als de bak leeg is, is een verwarming en een klein sponsfilter die zorgt voor lichte stroming. Maar misschien is het beter idd om de bak snel op te zetten als er verwacht wordt een vis te kopen binnen 1 week.
 
Cryptocarion irritans: witte stip:

Alles wat geen vis is. 40 dagen in quarantaine. Dus zonder vis.
Probleem opgelost voor besmetting via deze weg.

De vis zelf is wat bewerkelijker, maar met de 2-daagse systeemwissel in de regel binnen 10 dagen stipvrij. Daarna nog 30 dagen in quarantaine houden ter observatie.
 
Ik probeer zelf altijd zo goed mogelijk te letten op een gezonde aankoop. Uiteraard kun je dan nooit 100% zeker zijn of je een ziekte meeneemt.
Maar een gezond exemplaar moet tegen een stootje kunnen, en of je ze nu in quarantaine houd of niet, stip is in heel veel bakken gewoon aanwezig zonder dat je het ziet.
Het slaat pas toe als er een zwakker dier in de bak zit. Zelf maak ik geen gebruik van quarantaine maar hou ik alles goed bij. Nieuwe vissen stevig voeren, twee teentjes verse knoflook in de bak. Zelfs nieuw aangeschafte piccaso doktors nooit stip gehad. Maanden later bij ombouw bak kreeg een piccasso stip door teveel stress(mijn schuld) dus toch stip in bak aanwezig zonder ooit eentje ziek. extra bijgevoerd, komkommerschijf een dag laten marineren in geperste knoflook en voeren. Binnen 2 dagen is hij weer genezen, voldoende weerstand opgebouwd.
 
Ik heb nog 2 vragen met betrekking tot quarantaine waar ik tegenaan loop.

1. Wat doe je met garnalen en krabben, want in dit geval kan je geen hyposalinity doen? Want dit maakt deze beestjes kapot?
2. Wat doe je met een zandhapper? Deze heeft zand nodig om te kunnen overleven?

En zand geeft weer huisvesting voor stip om zich te vermenigvuldigen.
 
1. Het is voldoende om deze 40 dagen apart te houden. De parasiet kan dan sowieso geen gastheer vinden en sterft. Hiervoor hoef je niets te doen.

2. De parasiet vermenigvuldigd zich niet in het zand, dus ook daar geen probleem ;)
 
1. Het is voldoende om deze 40 dagen apart te houden. De parasiet kan dan sowieso geen gastheer vinden en sterft. Hiervoor hoef je niets te doen.

2. De parasiet vermenigvuldigd zich niet in het zand, dus ook daar geen probleem ;)

1. Eens
2. Oneens, voor de zandhapper, maar feitelijk voor alle vissen kun de 2-daagde systeemwissel toepassen.
 
Ah oke, jaa want heb nu vissen in quarantine zitten maar ook garnalen.

Mijn oplossing is heel duf, hoop dat het werkt. Heb de garnalen (zijn klein) in een dubbele boterham zakje gedaan en in de quarantinebak gehangen.. De vissen lijken stip te hebben dus ik wil hyposalinity gaan doen. en ben bezig om het zoutpercentage in het aquarium zelf te verlagen.. Het gehalte blijft zo in het zakje van de garnalen 1.026 en ik het aquarium laten dalen tot 1.009.

Nu kom ik gelijk een vraag tegen. mijn refractometer van D-D solution gaat maar tot 1.015 dus hoe moet ik meten of ik op de 1.009 zit?
 
Promillage.
Van 35 afzakken naar 10. Kan in stappen van 5 per 12 uur. Dus in 2,5 dag van 35 naar 10

Het opbouwen kan helaas niet zo snel, is mijn ervaring. Daar adviseer ik maximaal 1 punt per dag.
 
Bovenaan