Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Joos z'n Waterbox marine X 60.2

Update #30

Een kleine update, ik wil binnenkort weer even voor de bak gaan zitten en echt mooie foto's maken.

Mijn 2e lamp hangt inmiddels. Wat een verschil zeg! Ineens een bak meer licht. Had het veel eerder moeten doen.... Ook een moeilijke keuze gemaakt. De gigantisch grote hydnophora is pleite. Hij nam gewoon teveel "acroplek" in beslag. Inmiddels stonden er ook behoorlijk bijzondere acro's omheen waardoor netelen een steeds groter risico werd. Die plek meteen hetzelfde weekend gevuld met een paar prachtige acro's van @Marcpardon (foto's volgen snel). Heel indrukwekkend om die bak in real-life te zien. Gigantische kolonies tussen hele mooie high-end stukjes. Echt een plaatje! Ook weer een hoop van Marc geleerd. Zo is er een potassium testset aangeschaft en ga ik een PH monitor aanschaffen om dan misschien te starten met kalkwasser.

Mijn fuge draaide niet helemaal lekker, dit komt waarschijnlijk door ijzertekort (gelukkig van Marc een vers plukje wier meegekregen wat het vooralsnog top doet). Dit is besteld en vanaf vandaag/morgen ga ik zeer voorzichtig wekelijks minimaal doseren.

De bak heeft ineens wat last van flap. Dat kan komen door de wisselende waardes of bacterieonbalans. Even aankijken hoe dat zich ontwikkeld.

Bijgevoegd een plaatje van de bak
APC_0288.jpg

Tot de volgende!
 
Even snel tussendoor. Geen golden hour maar een paar golden minutes waarin de zon eventjes in de bak komt kijken op een mooie ochtend. Fantastisch om te zien hoe alle vissen genieten van zonlicht. Iedereen zwemt dan vredig vooraan, beetje zonnebaden. Koralen zien er dan i.c.m. het blauwe licht echt heel indrukwekkend uit.
DSC01438.jpgDSC01441.jpgDSC01444.jpgDSC01443.jpg

Binnenkort weer een update :)
 
Goed bezig Joost !!!! Laat die foto's maar komen ;)
 
Update #31

Na het bezoek aan Marc en na het kijken van veel coral euphoria YT filmpjes besloten dat ik een plan moet trekken en me daar minimaal 6 maanden aan moet houden. Geen radicale wijzigingen (daar had ik nog wel eens een handje van) en, voor mij, back to the basics. Dat zie er nu uit als volgt:

Voer:
- 1 maal daags 's middags diepvries met 1 druppeltje vitamine
- 1 maal daags begin avond wat Ocean Nutrition Formula two flakes met 1 druppeltje vitamine
- 1/2 wekelijks koraal voeren met reef roids (1/2 theelepel) de dag voor de waterwissel

Filtratie:
- Clarisea SK5000 rollerfilter, geen bybass 100% van het water gaat hier doorheen
- Nyos 120 skimmer
- Mediareactor met actieve kool (14 gram, word maandelijks gewisseld)
- 11 watt UV lamp in serie geschakeld met mediareactor
- Refugium, momenteel 8 branduren

Doseren:
- Wekelijks Marine biogro bacteriën (tegen flap, lijkt goed te werken)
- Dagelijks ATI essentials pro
- Dagelijks acropower, 1,5ml verdeeld over 2 doseermomenten
- Dagelijks 5 druppels iodine uit pipetflesje in display
- Dagelijks 5 druppels mangaan uit pipetflesje in display
- Dagelijks 1 druppel ijzer uit pipetflesje (50/50 aangemaakt met osmosewater) in fuge
- Dagelijks 2ml Coral snow (dit doe ik voor ik iodine, mangaan en ijzer doseer)

Onderhoud:
- Wekelijks skimmercup en nek reinigen
- Wekelijks pomp voor fuge schoonmaken (raakt vast met wier)
- Wekelijks sump doorblazen (detritus)
- Wekelijks 15 liter waterwissel met Fauna Marin zout

Nu lijkt de tank langzaam stabiliteit te hebben gevonden. NO3 staat nu op 1-2 en PO4 schommelt tussen 0,03 en 0,04. Acro's komen heel mooi op kleur. Monti's lijken het ook steeds meer te waarderen. Alleen buttons blijven maar een extreem lastig koraal. Maargoed, het zei zo :ROFLMAO:. Nu zal je vast denken, jezus, die kerel is echt 24/7 met die bak bezig. Dat valt dus reuze mee. Ik ben nog nooit zo weinig met mijn handen in de bak geweest. Afijn, genoeg geluld. Foto's :).

DSC01455.jpgDSC01460.jpgDSC01513.jpgDSC01523.jpgDSC01527.jpgDSC01461.jpgDSC01464.jpgDSC01483.jpgDSC01497.jpgDSC01511.jpg
 
Goed bezig Joost! De koralen zien er supermooi uit .... Enkel bovenstaande monti ..... Wat's geburt?

Dankjewel Marc :). Ik heb werkelijk waar geen flauw idee waar die last van heeft. Stond in mijn nano echt vol in't licht. Meer kon gewoon niet maar in deze bak kan die ineens geen licht meer verdragen. Staat nu tijdelijk even laag vooraan zodat ik kan kijken wat er nu precies mis mee is.... Wel jammer want het was echt een prachtig stuk. Zie hieronder:
DSC00581.JPG
 
Er zijn wat wisselende berichten over ideale plaatsing van deze soort. Ik heb ze allemaal in de lagere zones gezet met veel stroming. Te weinig licht is minder schadelijk dan te veel licht . Ik vermoed dat die van jou te veel licht heeft gekregen ......
 
Er zijn wat wisselende berichten over ideale plaatsing van deze soort. Ik heb ze allemaal in de lagere zones gezet met veel stroming. Te weinig licht is minder schadelijk dan te veel licht . Ik vermoed dat die van jou te veel licht heeft gekregen ......

Dat is mijn gok ook. Alle andere doen het ook erg goed in weinig licht, soms zelfs schaduw. Hij staat nu op de bodem, daar raast ook mooi wat stroming langs. We gaan het zien :).
 
Doseren:
- Wekelijks Marine biogro bacteriën (tegen flap, lijkt goed te werken)
- Dagelijks ATI essentials pro
- Dagelijks acropower, 1,5ml verdeeld over 2 doseermomenten
- Dagelijks 5 druppels iodine uit pipetflesje in display
- Dagelijks 5 druppels mangaan uit pipetflesje in display
- Dagelijks 1 druppel ijzer uit pipetflesje (50/50 aangemaakt met osmosewater) in fuge
- Dagelijks 2ml Coral snow
Zo dan wat een waslijst aan doseringen, ik heb in mijn nano nog nooit iets gedoseerd alleen mijn waterwaarden strikt op peil gehouden. Als ik wat flap had zorgde ik ervoor dat mijn fosfaat/nitraat verhouding goed in balans kwam dat was dan de oorzaak en na een paar weken was ik er vanaf Stond mijn koraal er wat minder bij dan deed ik wat vaker een waterwissel. Voor de rest was het een kwestie van geduld hebben, niet teveel veranderen en zo min mogelijk met de handen in de bak klooien. Ik heb nu verschillende stekken sps erin staan, die doen het heel goed het enige wat ik consequent doe is schommelingen zoveel mogelijk voorkomen in mijn waterwaarden voor de rest gaat alles vanzelf. Ik hoop niet al deze toevoegingen in mijn nieuwe bak ook te moeten gaan doseren, wat een gedoe man iedere dag. Foto’s zijn schitterend hoor ik vind het er juist mooi bij staan allemaal, is al dat doseren wel nodig ? Als dit zo zijn dan zou iedere aquariaan dit toch moeten doen maar er zijn legio voorbeelden van mensen met mooie bakken dit dit niet doseren. Maar goed ieder zijn methode Joost
 
Update #31

Na het bezoek aan Marc en na het kijken van veel coral euphoria YT filmpjes besloten dat ik een plan moet trekken en me daar minimaal 6 maanden aan moet houden. Geen radicale wijzigingen (daar had ik nog wel eens een handje van) en, voor mij, back to the basics. Dat zie er nu uit als volgt:

Voer:
- 1 maal daags 's middags diepvries met 1 druppeltje vitamine
- 1 maal daags begin avond wat Ocean Nutrition Formula two flakes met 1 druppeltje vitamine
- 1/2 wekelijks koraal voeren met reef roids (1/2 theelepel) de dag voor de waterwissel

Filtratie:
- Clarisea SK5000 rollerfilter, geen bybass 100% van het water gaat hier doorheen
- Nyos 120 skimmer
- Mediareactor met actieve kool (14 gram, word maandelijks gewisseld)
- 11 watt UV lamp in serie geschakeld met mediareactor
- Refugium, momenteel 8 branduren

Doseren:
- Wekelijks Marine biogro bacteriën (tegen flap, lijkt goed te werken)
- Dagelijks ATI essentials pro
- Dagelijks acropower, 1,5ml verdeeld over 2 doseermomenten
- Dagelijks 5 druppels iodine uit pipetflesje in display
- Dagelijks 5 druppels mangaan uit pipetflesje in display
- Dagelijks 1 druppel ijzer uit pipetflesje (50/50 aangemaakt met osmosewater) in fuge
- Dagelijks 2ml Coral snow (dit doe ik voor ik iodine, mangaan en ijzer doseer)

Onderhoud:
- Wekelijks skimmercup en nek reinigen
- Wekelijks pomp voor fuge schoonmaken (raakt vast met wier)
- Wekelijks sump doorblazen (detritus)
- Wekelijks 15 liter waterwissel met Fauna Marin zout

Nu lijkt de tank langzaam stabiliteit te hebben gevonden. NO3 staat nu op 1-2 en PO4 schommelt tussen 0,03 en 0,04. Acro's komen heel mooi op kleur. Monti's lijken het ook steeds meer te waarderen. Alleen buttons blijven maar een extreem lastig koraal. Maargoed, het zei zo :ROFLMAO:. Nu zal je vast denken, jezus, die kerel is echt 24/7 met die bak bezig. Dat valt dus reuze mee. Ik ben nog nooit zo weinig met mijn handen in de bak geweest. Afijn, genoeg geluld. Foto's :).

Bekijk bijlage 574541Bekijk bijlage 574542Bekijk bijlage 574543Bekijk bijlage 574544Bekijk bijlage 574545Bekijk bijlage 574546Bekijk bijlage 574547Bekijk bijlage 574548Bekijk bijlage 574549Bekijk bijlage 574550
Prachtige foto's (ook de andere series) en het aquarium ziet er ook geweldig uit 😍

Het opgestelde plan voor de komende maanden: een goed strak en gedisciplineerd plan 👍. Oogt als veel voor sommige hobbyisten misschien als de hele opsomming zo in 1x achter elkaar gelezen wordt, maar het valt eigenlijk reuze mee.
 
Het plan van Joost is prima naar mijn inzien. Het vult missing items van ATI aan en verzorgt extra zijn wierenfilter. @Marcel oosterhof : een wierenfilter vergt enige aandacht om optimaal te laten functioneren . Lukt dit dan zijn je nutriënten ook beter onder controle en heb je in dat hokje minder werk ;) Als ik mijn lijstje met doseringen ga vermelden ga je zeker "zuchten" .... ha ha ha
 
Het plan van Joost is prima naar mijn inzien. Het vult missing items van ATI aan en verzorgt extra zijn wierenfilter. @Marcel oosterhof : een wierenfilter vergt enige aandacht om optimaal te laten functioneren . Lukt dit dan zijn je nutriënten ook beter onder controle en heb je in dat hokje minder werk ;) Als ik mijn lijstje met doseringen ga vermelden ga je zeker "zuchten" .... ha ha ha
juist door opmerkingen te plaatsen waar ik feedback op krijg leer ik bij ! Vandaar dat ik zoveel en vaak reageer op topics 😀bedankt
 
Zo dan wat een waslijst aan doseringen, ik heb in mijn nano nog nooit iets gedoseerd alleen mijn waterwaarden strikt op peil gehouden. Als ik wat flap had zorgde ik ervoor dat mijn fosfaat/nitraat verhouding goed in balans kwam dat was dan de oorzaak en na een paar weken was ik er vanaf Stond mijn koraal er wat minder bij dan deed ik wat vaker een waterwissel. Voor de rest was het een kwestie van geduld hebben, niet teveel veranderen en zo min mogelijk met de handen in de bak klooien. Ik heb nu verschillende stekken sps erin staan, die doen het heel goed het enige wat ik consequent doe is schommelingen zoveel mogelijk voorkomen in mijn waterwaarden voor de rest gaat alles vanzelf. Ik hoop niet al deze toevoegingen in mijn nieuwe bak ook te moeten gaan doseren, wat een gedoe man iedere dag. Foto’s zijn schitterend hoor ik vind het er juist mooi bij staan allemaal, is al dat doseren wel nodig ? Als dit zo zijn dan zou iedere aquariaan dit toch moeten doen maar er zijn legio voorbeelden van mensen met mooie bakken dit dit niet doseren. Maar goed ieder zijn methode Joost
Dankjewel! Die waslijst valt best wel mee hoor. ATI essentials pro en Acropower loopt over de doseerpomp dus daar doe ik helemaal niks aan. De iodine, mangaan, ijzer en coral snow doseer ik met de hand maar dat doe ik een 15 min na het voeren 's middags of als ik wat minder tijd heb als ik terugkom van werk. Of het echt allemaal noodzakelijk is weet ik niet. Ik weet wel dat sinds ik mangaan en ijzer doseer mijn wierenfilter ineens draait. Dat ging voorheen niet zo lekker. Iodine is echt een booster voor mijn gonio's. Je ziet echt verschil als je dat een tijd niet doseert. Nodig? Misschien niet. Helpt het? Zeker weten! Al met al zorgt het nieuwe, strakke regime dat ik consequenter ben en veel sneller klaar ben. Ik doe dit en alleen dit. Dus geen geklooi of wat dan ook in de bak. Gewoon kijken en genieten. :)

Prachtige foto's (ook de andere series) en het aquarium ziet er ook geweldig uit 😍

Het opgestelde plan voor de komende maanden: een goed strak en gedisciplineerd plan 👍. Oogt als veel voor sommige hobbyisten misschien als de hele opsomming zo in 1x achter elkaar gelezen wordt, maar het valt eigenlijk reuze mee.
Hartstikke bedankt :). Altijd leuk om te horen, ik doe mijn best met de camera. Die stilstaande koralen lukt wel aardig. Vissen is echt een heel ander vak, haha!

Het lijkt inderdaad veel maar valt uiteindelijk reuze mee. Je bent echt zo klaar.

Het plan van Joost is prima naar mijn inzien. Het vult missing items van ATI aan en verzorgt extra zijn wierenfilter. @Marcel oosterhof : een wierenfilter vergt enige aandacht om optimaal te laten functioneren . Lukt dit dan zijn je nutriënten ook beter onder controle en heb je in dat hokje minder werk ;) Als ik mijn lijstje met doseringen ga vermelden ga je zeker "zuchten" .... ha ha ha
Precies dit! Ik heb nu het geluk dat ik mijn vissen 2x per dag kan voeren. Dat vind ik ook erg leuk. Daarnaast, als je koralen allemaal op kleur komen geeft heel veel voldoening.
 
Update #32

Zo, laatste dag van het jaar alweer :). Hier weinig kerst kunnen vieren vanwege positieve coronatest de 24ste 😂. Nu ben ik genezen en is mijn vriendin aan de beurt…

Dan heb je natuurlijk wel veel tijd om naar je bak te kijken. Koralen doen het heel goed dus dat is super, de nemo’s hadden eitjes dus waren een klein beetje over de zeik en zaten met iedereen ruzie te zoeken 😅. Hier is natuurlijk weinig uit voort gekomen.
9B46B235-B947-446B-AA2A-39EBE8ADC63B.jpeg

Op apparatuur gebied gaat het allemaal wat minder. Bij de start van de bak was het idee om alles met de reef factory apparatuur te gaan draaien. Het systeem en app spraken mij erg aan dit is inmiddels wel een beetje bijgedraaid… Helaas is er hier al 1 thermo control en 1 x3 doseerpomp kapot gegaan…. Beide wellis waar onder garantie vernieuwd maar niet een heel fijn gevoel. De thermo control sloeg op hol en gaf allerlei gekke waardes waardoor ik met spoed naar de winkel moest om een back-up D&D temp controller te kopen. De doseerpomp had heel veel problemen met verbinden waardoor aanpassen onmogelijk was.

Ik heb voor de doseerpomp (in overleg met de winkel) direct contact opgenomen met reef factory. Niet de meest behulpzame partij… heel wat mailtjes later word er dan eindelijk een nieuwe x3 doser verstuurd.

Beide apparaten zijn trouwens de vernieuwde versies. Misschien toch te vroeg gekocht… de nieuwe versies hebben meer functies en lijken voor nu beter te werken.

Ik hoop dat het hierbij blijft :).

Tot de volgende!
 
Bovenaan