Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

jenever wodka?

Beste forumleden,

Bij deze laat ik jullie een plaatje zien als het echt mis gaat !!!!!!!!

Groetjes TOA
 

Bijlagen

  • DSC_9114.jpg
    DSC_9114.jpg
    39,6 KB · Weergaven: 78
water-man zei:
dus als ik het goed begrijp word er 1tot5 ml jenever toegevoegd op 400l water per dag

jenever bevat 35% alcohol

dat zou betekenen dat ik dan dus 0,5 tot 2.5 ml ethanol 70% op 400l water kan gebruiken.

ik er iemand die me dit kan bevestigen.

gr

mark
Zoek even op 'gedenatureerde alcohol' of op 'methanol' en je weet waarom je niet moet bezuinigen op deze manier :)
 
PAS OP MET commerciele alcolhol preparaten uit bijv aphotheek of drogist. Deze zijn allen gedenatureerd. soms inderdaad met het uiterst giftige methanol, maar ook vaak met stoffen die erg vies smaken en of misselijkmakend zijn maar minder giftig zoals denatonium bezoate. Deze dien je dus ABSOLUUT niet te gebruiken in welke vorm van levend organisme dan ook.

Tax vrije pure ethanol bestaat (en die is ook drinkbaar en bruikbaar voor deze methode), maar is meestal alleen verkrijgbaar voor laboratoria en/of chemische industrie en daar komt een hele boekhouding en papierwinkel bij kijken voor de desbetreffende instanities. Dit is zeker niet ff bij de drogist te halen voor een kwartje. De zuiverste vormen van "goede" ethanol zijn dan idd waarschijnlijk wodka en/of jenever.

Probeer dus niet de zogenaamde zuivere ethanol van apotheek of drogist, dit zal rampzalige effecten hebben op korte of lange termijn.

Wellicht ten overvloede deze info, maar zie dergelijke ethanol vaak voorbij komen in deze discussies. Die ethanol is (expres) puur vergif.


Henk V zei:
Hallo Mark,

mijn ervaring is dat enkele ml alcohol dagelijks al volstaan.
(Zie ook mijn ervaringen in reactie op 'Wodka Methode' van 27-8-2006.)
Met wat eenvoudige scheikunde is e.e.a. uit te rekenen.
Verder langzaam opbouwen en afbouwen.
Te veel alcohol toevoeren geef risico's zoals zelfs massale vissterfte.

Overigens: je hebt een flesje met 70% ethanol gehaald. Belangrijk is natuurlijk te weten waaruit die andere 30% bestaan!

Groeten,
Henk
 
vrij intrecante topic !
maar het is nu wel ff een 7 maanden geleden ,dat er een reactie is op gekomen.
wat zijn nu de resultaten ?van de mensen die deze metode gebruiken...

en ! gebruiken zij het nog (dagelijks) ?;)
 
Wij hebben diverse malen wodka gebruikt, laatst nog van augustus 2006 tot april 2007 ter ondersteuning van de afschuimer (die niet krachtig genoeg was). Nitraat was ruimschoots 10 mg/l.
Met een eenvoudige dagelijkse dosering van 5 ml wodka op 500 liter water (1ml/100liter) werden de nitraatwaarden gereduceerd tot < 1 mg/l.
Gevolg was dat de eigen kleuren van de koralen mooier en duidelijker naar voren kwamen. Tevens toonden de meeste sps makkelijker hun poliepen, doordat er voedsel in de vorm van bacterie-vlokken beschikbaar was. De afschuimer produceerd net iets meer en iets donkerder schuim.

Vanaf april 2007 tot op heden zijn wij gestopt met wodka, omdat we zijn overschakeld van een Schuran 150 naar een MTT1.
Om te zien wat het effect van deze afschuimer op de nitraatwaarden is, is de wodka weggenomen. Nitraat schommelt nu tussen 1 en 5 mg/l.

Wel lijkt mij dat de poliepexpansie van de sps wat minder is geworden.

Ik overweeg wel om vanaf september wederom, wodka te gaan gebruiken als extra'tje om dat laatste beetje nitraat weg te halen. Op dat moment wordt ook fosfaat biologisch effectiever verwijderd.

Het grote voordeel van de hele wodka-methode is de eenvoud. Eén flesje, één dosering, één prestatie ... en goedkoop.
 
Mefisto zei:
Wij hebben diverse malen wodka gebruikt, laatst nog van augustus 2006 tot april 2007 ter ondersteuning van de afschuimer (die niet krachtig genoeg was). Nitraat was ruimschoots 10 mg/l.
Met een eenvoudige dagelijkse dosering van 5 ml wodka op 500 liter water (1ml/100liter) werden de nitraatwaarden gereduceerd tot < 1 mg/l.
Gevolg was dat de eigen kleuren van de koralen mooier en duidelijker naar voren kwamen. Tevens toonden de meeste sps makkelijker hun poliepen, doordat er voedsel in de vorm van bacterie-vlokken beschikbaar was. De afschuimer produceerd net iets meer en iets donkerder schuim.

Vanaf april 2007 tot op heden zijn wij gestopt met wodka, omdat we zijn overschakeld van een Schuran 150 naar een MTT1.
Om te zien wat het effect van deze afschuimer op de nitraatwaarden is, is de wodka weggenomen. Nitraat schommelt nu tussen 1 en 5 mg/l.

Wel lijkt mij dat de poliepexpansie van de sps wat minder is geworden.

Ik overweeg wel om vanaf september wederom, wodka te gaan gebruiken als extra'tje om dat laatste beetje nitraat weg te halen. Op dat moment wordt ook fosfaat biologisch effectiever verwijderd.

Het grote voordeel van de hele wodka-methode is de eenvoud. Eén flesje, één dosering, één prestatie ... en goedkoop.
dat is een prachtig antwoord michel.
vooral het opname van de koralen ,intreceert me .;)
 
Om die poliepexpansie aan bacterievlokken te relateren moet ik de wodka-methode wederom gaan toepassen. Zoals gezegd verwacht ik dat in september weer te gaan doen, mogelijk al in augustus.

Ik zal hier zeker op terugkomen.
 
mensen,


Ik ben is gaan nadenken ( doet gen zeer hoor ) maar mijn bak 80 liter incl filter inhoud. Meet geen nitriet en geen fosfaat. Alle koralen doen het goed ook op kleur alleen mijn arco heeft blauwe toppen.

Is dan voor mij om wodka te gebruiken wel verstandig ??

gr,

stefan
 
Lijkt me niet, maar dat heb ik je via PB zojuist toegelicht, het wordt wandelen op het randje, en in een nano'tje heb je al helemaal geen buffer.

Een acro met blauwe toppen ... dat lijkt mij juist de bedoeling ... ???

Het enige wat ik voor je kan bedenken als de kleuren zoals jij die waarneemt je niet bevallen is om verlichting met een hogere Kelvin-waarde te plaatsen.
Die 6400 K maakt de aanblik erg geel, die 50% blauw heb je al keihard nodig om de zaak (voor jou ogen) 'wit' te laten lijken.

Zoek het eens in de range van 10.000 tot 14.000 Kelvin.
 
Zeer boeiend topic!

Ik zit nu twee weken in de opstartfase en ik meet met Salifert een nitraat van 100mg/l. (!) Daar dit me een makkelijke manier lijkt om het nitraat te laten dalen zou ik hier graag mee willen beginnen.

Enkel, zou de toevoeging van wodka op een opstartend systeem negatieve gevolgen kunnen hebben?
 
ook ik (die de topic zoveel jaar geleden heb gestart ;)) ben nu eindelijk aan de drank...
heel spaarzamelijk, heb eigenlijk geen nitraat en fosfaat van belang, maar wel een paar doopvontjes...
ik dacht met mijn 250 liter de eerste weken met 0,5 ml wel op het goede spoor te zitten. misschien hou ik het daar gewoon bij als extraatje voor de koralen...
verstandig???

het lijkt mij ook goed om dit 's avonds (lamp uit) toe te passen als de koralen flink (gaan) open staan...
 
ad7x7 zei:
het lijkt mij ook goed om dit 's avonds (lamp uit) toe te passen als de koralen flink (gaan) open staan...
Zolang je maximaal 1 ml wodka/100 liter aquariumwater dosseert kan er nagenoeg niets verkeert gaan (tenzij je niets voert).

's Avonds toedienen heeft enkel als nut dat niet het idee hebt in een kroeg te zitten (verdampende wodka, drankluchtje).

De ethanol in wodka/jenever komt de bacterien ten goede. Het heeft geen enkel direct nut voor je koralen.
 
Zolang je maximaal 1 ml wodka/100 liter aquariumwater dosseert kan er nagenoeg niets verkeert gaan (tenzij je niets voert).
Wat bedoel je hiermee?

Zou er iets verkeerd kunnen gaan wanneer je geen verbruikers hebt en als je wodka toevoegd?
 
ik ruik (nog) niks, hoor ;)
 
@Addy,
Moet je het trapluik eens opentrekken en goed inhaleren:D

@Mathijs
Er moet natuurlijk wel een minimale hoeveelheid nitraat (en fosfaat) beschikbaar blijven voor de o.a. de zooxanthellen en eiwit voor de aanmaak van koraalweefsel.
Stel je hebt een bakje zonder vissen, waarom dan voeren? Geen voer, geen vervuiling, geen afschuiming en geen nitraat enzovoorts. Beter dan ook geen wodka te doseren. De bacteriën zullen het onderstre uit de kan halen en het systeem zal instorten.
1 vis erin en je zult moeten gaan voeren, belasting van het bakje leidt tot aanwezigheid van eiwitten (bouwstoffen koralen) en afbraakproducten (nitraat en fosfaat > bouwproducten zooxanthellen, algen, wieren).
Door hierin op het goede punt de grens te trekken heeft men geen wodka (of ander middel) nodig om nitraat onmeetbaar te houden. 99,99% (fictief) van de ons bekende aquarianen overschrijdt deze grens en grijpt naar hulpmiddelen (wodka, zeovit, denitrator, fosfaatverwijderaar enzovoorts) of neemt genoegen met iets minder felle kleurtjes van de koralen (als gevolg van opgelopen dichtheid zooxanthellen) en zichtbare groei van algen/wieren in de bak.
 
Bovenaan