Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Inbrengen ingedraaid levend steen

samzee

ZeewaterForum lid
Op dit moment heb ik ongeveer 4 kg real reef rock en 3 kg levend steen in mijn bakje zitten.
Stel ik breng ingedraaid levend steen in wat tijdens het transport onder water blijft staan (zonder pomp of verwarming) hoe groot is de kans dat er een ammonia/nitriet piek ontstaat?

60 liter vakje draait nu een week of 6 en gaat over naar een reefer 170.
Extra ingedraaid levend steen wil ik tijdens het doorstarten inbrengen.

Weet dat bij het inbrengen van vers levend steen ongeveer 10% extra als maximum aangegeven word vanwege het afsterven tijdens het transport maar hoe zit het met ingedraaid steen?
 
Zelfde verhaal voor zowel nieuw levend steen als ingedraaid dood steen (= levend steen)
Maw je gaat een piek krijgen, hoe groot hangt af van de hoeveeelheid die je in brengt
 
Gaat om ingedraaid levend steen uit een sump van een draaiend aquarium.

Gaat dus van sump direct in een emmer, half uur transport en dan de bak in.
 
Als er levende organisme sterven zullen er inderdaad wel wat afvalstoffen vrijkomen.. maar dit is zeker geen feit dat je een piek zal krijgen! Als je huidige bacterie cultuur dit aankan zal je er niets van merken.

tenzij je paniekerig 2 of 3x per dag waardes gaat meten.
 
Maak je geen zorgen, sluit me bij Mastex aan. Zelf een tijd geleden dezelfde vraag gesteld. Ik heb in mijn draaiende bak van 2 jaar zo’n 25-30 kilo levend steen uit een ingedraaide bak van iemand anders toegevoegd. Waar men zegt max 10% was dit misschien wel 75%. Nooit een piek gehad, loopt nog steeds op rolletjes.
 
Vermoede had ik al een beetje maar zocht ervaringen.
Dan ga ik een kilo of 5 extra inbrengen maar niet gelijk met de doorstart eerst een weekje rust
 
Bovenaan