Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

In wall Kubus 80x80x70cm + Dymico

Jason

ZeewaterForum lid
Ook maar eens een dagboek beginnen om zo te kunnen zien hoe de bak zich gaat ontwikkelen de komende periode. Ik ben in Februari van dit jaar verhuist en heb hierbij een consessie moeten doen kwa afmeting. Aangezien we nogal eens van kleurstelling in het interieur willen veranderen vinden we het altijd lastig om het aquariummeubel mee te laten veranderen en levert nogal eens wat discussies thuis op. Hierbij de vrouw overgehaald om een voorraadkast op te geven en het aquarium in te bouwen zodat alleen het glas zichtbaar is. De bak kon dus niet groter helaas maar moet zeggen dat het achteraf gezien best een mooie maat is. De bak is gebouwd door Aqualife in Belgie en geleverd door Mauie's viskwekerij in Krommenie.

Ik ben begonnen met sump onder de bak en diverse gadgets voor de bak zoals Profilux 4, 2 GHL dosers, KH director, Theiling rollermat. Op zich beviel dit wel behalve dat er altijd wel wat was met de doseerpompen/slangetjes en hierdoor de waardes snel scheef liepen als ik er niet op tijd bij was. Ik vind manueel testen echt het minst leuke aan de hobby en is helaas een noodzakelijk kwaad voor mij. Dit blijft dan ook af en toe wel liggen waardoor er weleens wat koraal onnodig kapot is gegaan in het verleden. Dit is dan ook de reden om over te stappen op een Dymico. Hiervoor had ik niet genoeg ruimte onder de bak en heb het geluk dat mijn garage grenst aan de woonkamer. Ik heb hiervoor de op -en afvoerleidingen in de muur gefreest zodat ik veel meer werkruimte heb.

Genoeg getikt voor nu, hierbij wat foto's.
 

Bijlagen

  • 20200117_161255.jpg
    20200117_161255.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 138
  • 20200118_185924.jpg
    20200118_185924.jpg
    31,4 KB · Weergaven: 148
  • 20200118_184727.jpg
    20200118_184727.jpg
    55 KB · Weergaven: 155
  • Sump.jpg
    Sump.jpg
    79 KB · Weergaven: 160
  • 20200118_185905.jpg
    20200118_185905.jpg
    45,4 KB · Weergaven: 149
Prachtig zo in de muur. Ga je zeker volgen en ben benieuwd wat voor moois je ervan gaat maken.
 
Nice !! Houd rekening met het verdampen van water als alles in de kast komt !
Dus goede afzuiger monteren !
 
Mooi project om te volgen! Kun je straks alleen vanuit je voorraadkast in de bak?
Klopt inderdaad, alleen bereikbaar via de achterzijde. Heeft helaas ook zijn nadelen en zeker met inrichten is het best lastig gebleken. Ook is de bak best diep en ik kom dus ook niet bij de bodem aan de voorzijde. Met koraal plakken of onderhoud is het met attributen wel te doen maar kost wat meer tijd en moeite.
 

Bijlagen

  • Koeler1.jpg
    Koeler1.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 53
Hier nog een foto van toen het net gestuct was.
 

Bijlagen

  • 20200201_152741.jpg
    20200201_152741.jpg
    37,3 KB · Weergaven: 105
Je zal wel heel vaak afgeleid worden tijdens het tv kijken. Steeds maar naar je bak kijken ondertussen. 😋
 
Extra volume in de garage kunnen creeren in de garage van 200x50x35cm om zo als quarantaine of later misschien stekkenbak te houden. Vier mooie Atoll zuilen op de kop weten te tikken voor uiteindelijk de hoofdbak.
 

Bijlagen

  • Zuilen.JPG
    Zuilen.JPG
    28,2 KB · Weergaven: 69
Eindelijk weer een dagboek met een Dymico.

Superstrak, en een fijne werkruimte erachter + stekkenbak. Ideaal.

Ben benieuwd hoe de Dymico gaat bevallen.

Ga je volgen,
Succes
 
Hier weer even een update met een leermomentje. Aangezien ik nog niet geheel overtuigd was van de Dymico heb ik destijds gewacht tot er eentje 2ehands aangeboden zou worden om zo een beetje budget te sparen mocht ik het niks vinden. Ik heb hierbij de grotere Dymico 2000 kunnen kopen in de wetenschap dat ik net niet genoeg watervolume zou hebben om deze goed draaiend te krijgen maar wilde dit toch graag zelf ondervinden of het te doen was. Ik zit zelf op 600 liter totaal als ik de stekkenbak meereken en de Dymico 2000 gaat vanaf 700liter.

Helaas trok de Dymico de bak leeg kwa nutrienten en moest teveel koolstofbron doseren om deze weer op peil te krijgen. Resultaat is een grote slijmachtige massa in de Dymico waardoor deze na 3 weken al uitgespoeld moest worden waar dit normaal gesproken pas na een jaar is. Ook de Redox kreeg ik maar niet op peil en heb maar de keuze gemaakt om de kleinere versie nieuw te kopen welke nu een week 2 of draait. Ik zie al een groot verschil en de Redox blijft mooi tussen de -100 en +100 wat betekend dat het filter goed draait. Ook de bak zie ik vooruit gaan en de witte waas (bacteriebloei) is een stuk minder aan het worden.

Kost overigens wel een dag werk om al dat grind uit te spoelen en de bakken om te wisselen en ben blij dat ik het vanuit de garage kon doen gezien het waterballet. Op aanraden van de winkel een Karcher waterstofzuiger aangeschaft en maakt het wel een stuk makkelijker om de Dymico leeg te halen. Hopenlijk beperkt het zich nu tot maar 1xper jaar.
 
Foto van de oude situatie met de (te) grote Dymico.
 

Bijlagen

  • Dymico gr.jpg
    Dymico gr.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 58
Een gaaf project. Vanuit de huiskamer goed te zien, vanuit de garage goed in te werken. Ik ben benieuwd.

Voor wat betreft de afzuiging: als ik het goed begrijp is er een pijp waardoor lucht passief naar de wc stroomt? Zo ja zou ik deze luchtstroom geforceerd maken. Kortom: inblazen naar het toilet. Ik denk dat je anders te veel problemen met vocht gaat krijgen in de ruimte waar de bak staat.
 
Een gaaf project. Vanuit de huiskamer goed te zien, vanuit de garage goed in te werken. Ik ben benieuwd.

Voor wat betreft de afzuiging: als ik het goed begrijp is er een pijp waardoor lucht passief naar de wc stroomt? Zo ja zou ik deze luchtstroom geforceerd maken. Kortom: inblazen naar het toilet. Ik denk dat je anders te veel problemen met vocht gaat krijgen in de ruimte waar de bak staat.
Afzuiging is actief op de mechanische ventilatie, zit in de wc een T-splitsing alleen had de aannemer het plafond al dichtgemaakt voordat ik dit kon controleren. Zoals ik het nu ervaar zou het zo maar kunnen zijn dat niet helemaal goed is gedaan aangezien er weinig zuigkracht is. Binnenkort maar even kijken of we hier nog iets mee kunnen en desnoods nog een rooster in de deur of iets dergelijks maken. Niet ideaal maar plafond eruit is nu even geen optie :-(
 
Bovenaan