Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ik zoek een lijst met houdbare dieren voor een nano bak

Rickdejong

ZeewaterForum lid
Beste allemaal,

Ik zoek een lijst met houdbare dieren, koralen enzovoorts voor een nano bak. In dit geval 65 liter.
Ik vind op internet her en der wat los genoemde visjes, maar er is weinig overzicht daarin.
Ik vroeg me af of iemand een lijst heeft of iets dergelijks met houdbaar leven voor een nano aquarium.

Groetjes
 
Heb je het dagboek van marcel al gelezen ?
Die had een fantastisch 60 liter bakje maar gaat nu groter….

https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/marcel’s-nano-bakje-blue-marine-60.193901/
 
Laatst bewerkt:
In mijn tweede boek vind je tal van suggesties. Onder meer Trimma, Eviota, Periclimenes, Stonogobiops... Hier en daar vind je online ook aardige ideeën.
 
Bedankt voor de reacties, hier kan ik wel wat mee.
Ik had je eerste boek al in bezit @Tanne, en zat er al over na te denken de 2e ook aan te schaffen.
Ik ga binnekoort even langs de winkel om hem op te pikken.
 
Bedankt voor de reacties, hier kan ik wel wat mee.
Ik had je eerste boek al in bezit @Tanne, en zat er al over na te denken de 2e ook aan te schaffen.
Ik ga binnekoort even langs de winkel om hem op te pikken.
Als je blij bent met deel 1, word je HEEL blij van deel 2. Online vind je vaak lijstjes die te pas en te onpas gekopieerd zijn, of heel slechte suggesties, zoals juffers. Blijven weliswaar klein, maar dat wordt natuurlijk terreur in zo'n klein bakje. Er is zo veel meer mogelijk...
 
@JL92 @Tanne Dankjulliewel. Ik heb inderdaad al meermaals door Joos zijn dagboek gekeken en advies opgedaan.
Inmiddels heb ik zelf al een tunze silent opvoerpomp, tunze doc 9001 skimmer en tunze nano osmolator toegevoegd aan me bakkie.
Een goed begin voor de levende haven er in komt.
Ik ga morgen weer even de tijd nemen om nog eens goed te kijken naar je dagboek @JL92, ben benieuwd wat voor informatie ik er nog meer in ga vinden.

Bedankt!
 
Als je blij bent met deel 1, word je HEEL blij van deel 2. Online vind je vaak lijstjes die te pas en te onpas gekopieerd zijn, of heel slechte suggesties, zoals juffers. Blijven weliswaar klein, maar dat wordt natuurlijk terreur in zo'n klein bakje. Er is zo veel meer mogelijk...
Die azur juffer is echt exact wat er bij mij is gebeurd haha 😂 rotding heeft me 2 andere juffers gekost + een lipvis met dezelfde kleuren en z'n eigen kosten. Sneu voor al die visjes. Dus wat je ook doet, neem in iedergeval geen Azurjuffer, en liever geloof ik ook geen andere juffers.
 
@JL92 @Tanne Dankjulliewel. Ik heb inderdaad al meermaals door Joos zijn dagboek gekeken en advies opgedaan.
Inmiddels heb ik zelf al een tunze silent opvoerpomp, tunze doc 9001 skimmer en tunze nano osmolator toegevoegd aan me bakkie.
Een goed begin voor de levende haven er in komt.
Ik ga morgen weer even de tijd nemen om nog eens goed te kijken naar je dagboek @JL92, ben benieuwd wat voor informatie ik er nog meer in ga vinden.

Bedankt!

Het enige wat ik je nog wil meegeven is; blijf weg van heremietkreeftjes en zeesterren. De eerste omdat het bulldozers zijn, de tweede omdat het gewoon niet werkt in zo’n klein bakje.
 
Het enige wat ik je nog wil meegeven is; blijf weg van heremietkreeftjes en zeesterren. De eerste omdat het bulldozers zijn, de tweede omdat het gewoon niet werkt in zo’n klein bakje.
Kleinblijvende soorten heremietjes zijn juist superleuk in een nano. Paguristes cadenati bijvoorbeeld. Zeesterren zou ik inderdaad niet doen.
 
Die azur juffer is echt exact wat er bij mij is gebeurd haha 😂 rotding heeft me 2 andere juffers gekost + een lipvis met dezelfde kleuren en z'n eigen kosten. Sneu voor al die visjes. Dus wat je ook doet, neem in iedergeval geen Azurjuffer, en liever geloof ik ook geen andere juffers.
Heel sneu inderdaad. Ik snap oprecht niet hoe een winkelier op het idee komt een dergelijk visje voor een nano te verkopen. We hebben allemaal fouten gemaakt, maar gelukkig zijn veel fouten te voorkomen. Kennis is macht ;)
 
Heel sneu inderdaad. Ik snap oprecht niet hoe een winkelier op het idee komt een dergelijk visje voor een nano te verkopen. We hebben allemaal fouten gemaakt, maar gelukkig zijn veel fouten te voorkomen. Kennis is macht ;)
Ja ik vroeg nog expliciet bij de coral and fish store of deze konden in een nano bak. "Ja hoor" was het antwoord... Maar ja, zo leer je weer wat
 
Kleinblijvende soorten heremietjes zijn juist superleuk in een nano. Paguristes cadenati bijvoorbeeld. Zeesterren zou ik inderdaad niet doen.
Mee eens. Ik heb 2 van die heremiet kreeftjes (blauw achtig) in mijn nano bakje van 45 liter. Zijn juist 1 van de grappigste bewoners om naar te kijken. Koralen op steen heb ik gewoon vast gezet met wat daarvoor bedoelde epoxy, want inderdaad: ze stoten nog wel eens een koraaltje van een steentje. Maar ach, ondanks dat zijn ze nog steeds super cool
 
Daarnaast een lipvis in een nano is ook niet de meest voorliggende keuze
Ja volgens hun was dat een nano variant, maar toen ik hem later thuis opzocht bleek dat wel mee te vallen ja. Werd een cm of 10 geloof ik. Ben die winkel eerlijk gezegd ook een beetje zat, maar heb geen alternatieven die ik ken. Ik woon in Gorinchem en volgens mij is die winkel de enige die een beetje binnen normale tijd aan te rijden is
 
Oké de zandzevende ster valt dus ook af helaas, ik dacht dat die wel zou kunnen maar goed dat ik het allemaal nog even via jullie uitzoek.
Heremietkreeftjes ga ik inderdaad dan wel nemen, waarschijnlijk 2 stuks als dat kan op 60 liter.
Verder sowieso nog een aantal slakken, wat raden jullie verder nog aan bij dit kleine team?
 
Bovenaan