Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ijzerhydroxide is toch niet zo'n uniek product?

MVW

Senior Forumlid
Ijzerhydroxide word ook buiten de aquarium wereld aangeboden.
Bijvoorbeeld bij Aqua minerals.
Echter is ijzerhydroxide altijd 't zelfde?
 
Er zijn zuiverheidsverschillen. Maar dat is meer voor laboratora. Zo heb je bijvoorbeeld chemisch zuiver, pro analyse en food grade als labels voor de zuiverheidsverschillen.
 
Er zijn zuiverheidsverschillen. Maar dat is meer voor laboratora. Zo heb je bijvoorbeeld chemisch zuiver, pro analyse en food grade als labels voor de zuiverheidsverschillen.
Niet alleen voor een lab is de zuiverheid belangrijk. Voor aquaria ook. Je wil niet dat een (goedkoop) product allerlei ongewenste stoffen aan de bak afgeeft. Op de website van de leverancier van genoemd product vond ik summiere informatie. Daaruit blijkt een zuiverheidsgraad van ongeveer 95%. Zolang ik niet zeker weet wat de resterende 5% inhoudt, zou ik voor geen goud een dergelijk product gebruiken.
 
Dat snap ik Tanne. Wat ik bedoel is dat enkel in deze sector er officiële labels zijn die daar iets over zeggen.

Als je het ergens anders koop dan zou ik de MSDS data sheet vragen daar zouden de onzuiverheden in vermeld moeten zijn.
 
Er zijn zuiverheidsverschillen. Maar dat is meer voor laboratora. Zo heb je bijvoorbeeld chemisch zuiver, pro analyse en food grade als labels voor de zuiverheidsverschillen.


Oké, verschillende gradaties.
Ik vraag 't bedrijf om de specificaties.
Dank
 
Niet alleen voor een lab is de zuiverheid belangrijk. Voor aquaria ook. Je wil niet dat een (goedkoop) product allerlei ongewenste stoffen aan de bak afgeeft. Op de website van de leverancier van genoemd product vond ik summiere informatie. Daaruit blijkt een zuiverheidsgraad van ongeveer 95%. Zolang ik niet zeker weet wat de resterende 5% inhoudt, zou ik voor geen goud een dergelijk product gebruiken.

Dat risico zeker niet nemen, ik vraag 't bedrijf om specificaties.
Ijzerhydroxide word toch veel gebruikt in de waterzuivering?
Ik kan me niet voorstellen dat ijzerhydroxide een kostbaar product is.
 
Wat wel een belangrijk verschil is. Daar dacht ik net nog ff niet aan. Het hebt Fe3+ en Fe2+ en daardoor dus twee vormen van ijzerhydroxide
Fe(OH)2 en Fe(OH)3. Welke ijzer ion variant wil je hebben? Daarnaast kan je een mengzout hebben van de twee.

Concreet antwoord op je vraag is dus. Nee, je heb 2 soorten en of een mengsel van de combinatie.
 
Wat wel een belangrijk verschil is. Daar dacht ik net nog ff niet aan. Het hebt Fe3+ en Fe2+ en daardoor dus twee vormen van ijzerhydroxide
Fe(OH)2 en Fe(OH)3. Welke ijzer ion variant wil je hebben? Daarnaast kan je een mengzout hebben van de twee.

Concreet antwoord op je vraag is dus. Nee, je heb 2 soorten en of een mengsel van de combinatie.

Want welke vorm is bijvoorbeeld Rowaphos?

Mvg Marco
 
Rowaphos is beta-FeO(OH).
Het is dus een zout bestaande uit OH- O2- en Fe3+

Ik heb antwoord vh bedrijf over de ijzerhydroxide.
Samenstelling:

Fe2O3.3H2 O
Het ijzergedeelte bestaat dus voor een groot gedeelte uit FeO(OH) met daarin opgesloten enkele watermoleculen.
5% is helaas onbekend.
 
Dat is jammer van die 5%. Weten ze wel wat er niet in zit? Zoals zware metalen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb antwoord vh bedrijf over de ijzerhydroxide.
Samenstelling:

Fe2O3.3H2 O
Het ijzergedeelte bestaat dus voor een groot gedeelte uit FeO(OH) met daarin opgesloten enkele watermoleculen.
5% is helaas onbekend.
Zoals ik in onderstaande reactie al aangaf: niet gebruiken dus. De zuiverheid bepaalt in wel meer gevallen in grote mate de prijs.

Niet alleen voor een lab is de zuiverheid belangrijk. Voor aquaria ook. Je wil niet dat een (goedkoop) product allerlei ongewenste stoffen aan de bak afgeeft. Op de website van de leverancier van genoemd product vond ik summiere informatie. Daaruit blijkt een zuiverheidsgraad van ongeveer 95%. Zolang ik niet zeker weet wat de resterende 5% inhoudt, zou ik voor geen goud een dergelijk product gebruiken.
 
Bovenaan