Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Identificatie en bestrijding - hulpvraag

Hoi Michel,
Kan je ook het silicaat gehalte van je aquarium- en osmosewater meten?
De doorzichtige harige alg (foto's 1 en 3) is er een die ik vaker heb zien opduiken bij mensen met een verhoogd silicaat gehalte.
 
Beste Mefisto,

Ik zie dat jij ook enige tijd geleden een vraag hebt gepost over algen. Het verhaal dat jij omschrijft lijkt wat op dat van mij.

Een poosje terug dacht ik een leuk experimentje uit te voeren met een wierenfilter om hiermee mijn nitraat op een goed niveau te houden. Twee wierenlampen en een nitraatpiek (<50 mg/l) later ben ik hier maar mee gestopt, kon het niet goed aan de groei krijgen (denk achteraf dat mijn sump hier niet geschikt voor is)..

Om de nitraatpiek te verhelpen heb ik enkele malen een waterwissel uitgevoerd en een wervelbedfilter ingezet. Alleen de wervelbedfilter zette geen zoden aan de dijk, twee maanden later nog geen noemenswaardige nitraatdaling. Vervolgens 2 weken Aquaforest nitraphos minus ingezet en daarna begonnen met het doseren van de c component van de ATI essentials range. Op dit moment heb ik een nitraatwaarde van <10 ml/g.

In de tussentijd is echter wel een verstikkende laag groenige harige alg gaan groeien op mijn stenen, wat momenteel de helft van mijn stenen bedekt. In het begin heb ik deze proberen te verwijderen. Hierbij zijn alleen de grote plukken makkelijk eraf te trekken. Dit leek in eerste instantie te helpen, maar het kwam al snel grotendeels weer terug.

De alg heeft twee maanden geleden al een aantal stylo's, seriatopora's en een favia gemold, omdat het makkelijk tussen de skeletten gevangen wordt als het loslaat van de stenen en dan weer aangroeit. Ook gaat het nu op groeipunten en snoeiplekken groeien van mijn acropora.

Ik heb het idee dat door mijn dalende nitraatwaarde de algen het momenteel moeilijk krijgen, omdat het nu bruin uit gaat slaan en er op sommige plekken wat rode flap overheen gaat groeien. Echter lees ik ook dat bepaalde algen fasen doorgaan waarin ze van kleur veranderen? Gaan ze dus wel echt de pijp uit, of ben ik te hoopvol haha..

Los van de nitraatpiek heb ik ook al wat ouder steen in de bak liggen, wat mogelijk mede de oorzaak kan zijn. Ik lees dat dit ook eventueel een van de oorzaken van jou probleem is. Vandaar dat jou verhaal mijn interesse wekt.

Even voor jou beeldvorming, dit zijn mijn huidige waarden (gemeten met salifert):
- NO3: 10 mg/l
- PO4: 0,03 mg/l
- kH: 7,3
- Ca: 490 mg/l
- Mg: 1290 mg/l

Heb ook nog maar even voor de zekerheid op silicaat getest i.v.m. een stijging van de bruine aanslag op mijn substraat. Deze test was vrijwel 0, hooguit 0,03 mg/l.

Ik heb nog wat foto's bijgevoegd van de alg op mijn stenen, het heeft veel weg van dat van jou. Enkel veelal hele grote plukken.

Kun jij mij verder helpen? Dien ik gewoon geduld te hebben en verdwijnt deze alg weer vanzelf naar mate mijn nitraat daalt, of heb ik toch met iets hardnekkegers te maken? Ondanks dat de bak het al wat beter doet vrees ik een beetje dat mijn acro het volgende slachtoffer wordt.

Hoe gaat het nu bij jou? Je bent zo onderhand bijna vier maanden verder. Enkele adviezen opgevolgd? Zat misschien zelf te denken om een aantal gratilla's erbij aan te schaffen. Mijn mespilia zit er alleen helemaal onder, omdat hij er constant doorheen banjert. Eten doet hij het echter niet naar mijn idee.

Hopelijk kun je mij intussen verder helpen. Alvast hartelijk dank voor je antwoord!

Vriendelijke groet,
Maurice
 

Bijlagen

  • 20191013_195352.jpg
    20191013_195352.jpg
    157,3 KB · Weergaven: 39
  • 20191013_195357.jpg
    20191013_195357.jpg
    182,5 KB · Weergaven: 39
Bovenaan