Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hulp met vissenbestand

Johny reeffreak

ZeewaterForum lid
Duidelijk. Ik heb ook wel wat buttons, en de egel die heeft er een paar ergens anders naartoe gebracht. Heb nu dus 3 kolonien alien explosion en 2 kolonien utter chaos. Wel leuk, maar ook wel een buldozer idd.

OP
Kiwi286

Kiwi286

Garnalen knuffelaar
Duidelijk. Ik heb ook wel wat buttons, en de egel die heeft er een paar ergens anders naartoe gebracht. Heb nu dus 3 kolonien alien explosion en 2 kolonien utter chaos. Wel leuk, maar ook wel een buldozer idd.
Ja daarom... plan is om uiteindelijk wat duurdere buttons te houden. En heb nu al wat grote colonies er in zitten. Denk toch dat ik het niet aandurf.

OP
Kiwi286

Kiwi286

Garnalen knuffelaar
We gaan dus overstappen op een 250L bak van 100x55x45.

Zou het volgende vissen bestand dan ok zijn? Of te veel? Ik heb er lang over na zitten denken en ik heb me goed ingelezen over alle vissen. Ik heb al wat dieren weggestreept. Maar ik wil mijn bak echt niet overbevolken.. En dit is toch best wel een fiks vissenbestand en ik heb het idee dat ik een beetje te hard van stapel loop haha. Al zijn een groot deel van de vissen aan de kleinere kant.
Of zou het toch verstandiger zijn een keuze te maken tussen de gramma's, pijlvissen en kardinaal baarsjes?

- 2x clowntjes
- 1x Centropyge Bispinosa
- 1x Ecsenius Bicolor
- 1x Chrysiptera Hemicyanea (ontzettend rustig, wordt eerder opgejaagd dan dat ie dominant is, is al volwassen)
- 2 of 1x Gramma loreto's
- 1x Koumansetta Hectori
- 1x Koumansetta Rainfords
- Cryptocentrus Cinctus met een pistool garnaal
- 2x Pterapogon Kauderni
- 2 of 1x Nemateleotris Magnifica
- 1x Oxycirrhites Typus
- 1x Gobiodon Okinawae
- 1x Gobiosoma Oceanops

De onderste schuingedrukte zijn vissen die ik wellicht wil hebben maar ben er nog niet helemaal over uit of dat verstandig zou zijn omdat het niet bepaald de makkelijkste eters zijn.
De lipvis ( pseudocheilinus ataenia) schaf ik enkel aan als ik daadwerkelijk last krijg van borstelwormen/planaria oid

Gooi deze stiekem even omhoog.
Hoor graag nog wat meer meningen oid.

Johny reeffreak

ZeewaterForum lid
Hoe zit het met anthiassen in een cubusvormig aquarium?
Ik zou eigenlijk graag 4 anthiassen willen hebben, niet per se dit getal, maar heb maar 170 liter. Ik vraag een beetje jullie mening want zelf zat ik aan de Pseudanthias parvirostris te denken en las dat ze het beter doen met een oneven aantal vrouwtjes. Ik hoor graag jullie mening

MarjanH

it's a way of life...
Gooi deze stiekem even omhoog.
Hoor graag nog wat meer meningen oid.
Ik persoonlijk vind het wat veel. Het aantal vrij zwemmende vis gaat het op het oog een drukke bak maken.
Het is maar waar je van houdt natuurlijk. Ik heb zelf nu een bak van 1.20 en kies er juist bewust voor om kleinere rifbewoners te houden en slechts een aantal vrij zwemmende, zodat het een geheel gaat vormen waar ondanks alle toevoegingen van koraal en vis toch nog steeds rust vanuit gaat en wat gewoon prettig kijkt.

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Ik persoonlijk vind het wat veel. Het aantal vrij zwemmende vis gaat het op het oog een drukke bak maken.
Het is maar waar je van houdt natuurlijk. Ik heb zelf nu een bak van 1.20 en kies er juist bewust voor om kleinere rifbewoners te houden en slechts een aantal vrij zwemmende, zodat het een geheel gaat vormen waar ondanks alle toevoegingen van koraal en vis toch nog steeds rust vanuit gaat en wat gewoon prettig kijkt.
Ja inderdaad, ik heb in mijn nano bewust maar 3 kleine rustige visjes om een rustig geheel te krijgen daarnaast is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen vervuilers en de inhoud van je bak om bijvoorbeeld nitraat en fosfaat acceptabel te houden. Je bak volplanten met vis zou ik zien te voorkomen en vooraf eerst goed bekijken wat je doet. Volgens mij is er ook een vuistregel zoveel lengte cm vis per inhoud van je bak maar die weet ik niet meer

Johny reeffreak

ZeewaterForum lid
Ik heb het dagboek van @Erbe2307 gelezen helemaal gister en ze heeft me op hele leuke ideeen gebracht. Vooral met de trimma’s. Rustige en ‘benedenblijvende’ visjes zijn ook wel leuk

OP
Kiwi286

Kiwi286

Garnalen knuffelaar
Hmn ja, na nader inzien wordt het inderdaad best een drukke boel. Ik denk dat ik toch een van de vrij zwemmende vissen weg ga laten tussen de gramma's, pijlvissen en de kardinaal baarsjes. Denk dan toch het koppeltje pijlvissen weg laten. Ga er nog even voor zitten. Er is zo veel keus haha.
Trimma's vind ik ook leuk, maar heb al andere ideeën voor grond bewoners dus denk dat ik die laat.

MarjanH

it's a way of life...
Er is inderdaad veel keuze. Een combinatie van grond/rif/vrijzwemmend en dan in verhouding qua aantal bewoners en qua vervuiling/voedselbehoefte, dat is iets waar je het meeste plezier van zult ondervinden (denk ik).

Je kunt ook eens wat databases bekijken en bijv kiezen voor vissen die niet iedereen heeft of die niet zo algemeen te verkrijgen zijn. Elke winkelier kan bestellen en veel daarvan zullen de vissen ook eerst in quarantaine voor je willen houden cq aan vervangend voer willen laten wennen.

Bovenaan