Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hulp gevraagd: Red Sea Reefer 250 vervangen van standaard sump & leidingen

Puik stukje werk en ontwerp (inspiratie voor mijn project). Heb je al een oplossing om de red sea buizen aan te sluiten zonder een stuk slang ertussen te moeten zetten?

Ik ga de sump van een 350 aanpassen of vervangen.
Gr. Eeg
 
Vandaag de sump gevuld met water om te zien of alles goed stroomt en er geen lekkages zijn. Dit zag er goed uit op een enkel gaatje na waar water stroomde van het overloopvak naar het skimmervak (waarschijnlijk door kit van het aquarium zelf, dus heeft de binding met nieuwe kit minder goed gepakt) Dus hier een extra klodder kit op gedaan en nu moeten er geen 'lekkages' meer zijn.

De volgende stap is om de achterwand en onderkant van de sump zwart te maken (misschien ook de zijkanten:)). Ik ben van plan hiervoor schoolbordverf van de Action te nemen. Tenzij iemand andere ideeën heeft natuurlijk, dan hoor ik het graag!


@superbert

Ja dit ga ik doen door het puntstuk te kopen en in het R42221 stuk te draaien vervolgens kan ik gewoon verder werken met PVC. Heb de onderdelen nog niet besteld hiervoor.
 
Vandaag de sump gevuld met water om te zien of alles goed stroomt en er geen lekkages zijn. Dit zag er goed uit op een enkel gaatje na waar water stroomde van het overloopvak naar het skimmervak (waarschijnlijk door kit van het aquarium zelf, dus heeft de binding met nieuwe kit minder goed gepakt) Dus hier een extra klodder kit op gedaan en nu moeten er geen 'lekkages' meer zijn.

De volgende stap is om de achterwand en onderkant van de sump zwart te maken (misschien ook de zijkanten:)). Ik ben van plan hiervoor schoolbordverf van de Action te nemen. Tenzij iemand andere ideeën heeft natuurlijk, dan hoor ik het graag!


@superbert

Ja dit ga ik doen door het puntstuk te kopen en in het R42221 stuk te draaien vervolgens kan ik gewoon verder werken met PVC. Heb de onderdelen nog niet besteld hiervoor.

zwart maken: zelf klevende raamfolie is in zwart te krijgen. Glas nat maken met een plantenspuit, eventueel een beetje afwasmiddel erin (dan kun je een beetje schuiven met de folie). Glad strijken met een plastic pasje ofzo.

Tav het puntstuk: Dat leek mij tbv een slangaansluiting te zijn en niet bedoeld om te lijmen(dat wil niet zeggen dat het niet kan).
 
@superbert

Nee het puntstuk wordt erin gedraaid dus niet over de slangaansluiting heen, maar als vervanger.

Bedankt voor het folie advies, deze manier kende ik ook al en in het verleden gebruikt. Maar ik ga nu toch liever voor verf.


Weet alleen niet of schoolbord verf voldoet of dat er betere alternatieven zijn?
 
Uiteindelijk ervoor gekozen alle vlakken te schilderen op het vooraanzicht na. Ik vind dat de sump hiermee een luxere uitstraling gekregen heeft, maar oordeel zelf maar:ROFLMAO::

1590476408208.png1590476442275.png
1590476473214.png1590476516951.png

De volgende stap is om na te gaan denken over het leidingwerk. Een PVC schuifkraan van 32mm dat als hoofdkraan zal dienen is al besteld. Deze in het grijs, dus zal denk ik de rest ook gewoon met het standaard grijs afwerken ipv de fancy wit en rood kleurtjes waar veel mensen tegenwoordig voor gaan.

Nu de sump vervangen is moet ik wel na gaan denken over wat er nog meer in de kast komt. Zo kan ik eventueel reactors aansluiten op het leidingwerk en hiervoor dus ook kranen bestellen. Verder zal met de grotere bak onderin de kast de vochtigheid binnen de kast enorm toenemen.

Heeft iemand hier een idee voor?

Ik zit te denken aan ingebouwde ventilatortjes die aangaan als de vochtigheid stijgt boven een bepaald percentage. Wellicht dat iemand hier handig in is en mij hiermee kan helpen? Aangezien ik niet weet hoe je dit technisch moet doen:)
 
Petje af! Puike sump

Vwb ventilatie:
Er bestaan wel kant een klare oplossingen die een relais aansturen bij een bepaalde luchtvochtigheid (aliexpress)

Dat is niet helemaal wat je wil; eigenlijk wil je bij een bepaald verschil tussen binnen en buiten de kast schakelen.

Waar wil je heen met de vochtige lucht? Tegen een koude muur blazen lijkt met niet Oke (condens / schimmel). Ik zou lucht de kast inzuigen vanaf de achterkant. Neem een zo groot mogelijke fan, en laat die op een fors lagere spanning lopen (bij 12v fan op 5v) dit ivm geluid.
 
Vwb ventilatie:
Er bestaan wel kant een klare oplossingen die een relais aansturen bij een bepaalde luchtvochtigheid (aliexpress)

Dat is niet helemaal wat je wil; eigenlijk wil je bij een bepaald verschil tussen binnen en buiten de kast schakelen.

Waarom wil je niet dat een relais het aanstuurt bij een bepaalde luchtvochtigheid?

En waarom zou je het willen bij een bepaald verschil tussen binnen en buiten de kast?

Waar wil je heen met de vochtige lucht? Tegen een koude muur blazen lijkt met niet Oke (condens / schimmel). Ik zou lucht de kast inzuigen vanaf de achterkant. Neem een zo groot mogelijke fan, en laat die op een fors lagere spanning lopen (bij 12v fan op 5v) dit ivm geluid. .

De vochtige lucht kan denk ik gewoon de huiskamer in, als het aan de zijkant van de kast eruit kan stromen of aan de voorkant door een kiertje dan lijkt mij dit genoeg?
En inderdaad lucht de kast inzuigen vanaf de achterkant.

Aangezien ik geen ervaring heb met welke fans aan te schaffen en/of hoe dit aan te sluiten. Heeft iemand hier tips voor?

Dus los van @superbert

Ik heb dus in gedachte dat ik 1 of 2 fans in de wand van de kast verwerk. Deze moeten dan lucht van buiten de kast de kast inzuigen en de vochtige lucht binnen de kast kan dan de kast uitstromen door een 'gat'/rooster aan de zijkanten.

Deze ventilators moeten dan aangestuurd kunnen worden door een sensor die de luchtvochtigheid binnen de kast meet. Verder moet het hele geheel uiteindelijk gewoon met een normale stekker aan te sluiten zijn, omdat ik geen aquarium computer of iets dergelijks gebruik om dit aan te sturen.

Wie heeft hier een idee over?
 
Waarom wil je niet dat een relais het aanstuurt bij een bepaalde luchtvochtigheid?

En waarom zou je het willen bij een bepaald verschil tussen binnen en buiten de kast?



De vochtige lucht kan denk ik gewoon de huiskamer in, als het aan de zijkant van de kast eruit kan stromen of aan de voorkant door een kiertje dan lijkt mij dit genoeg?
En inderdaad lucht de kast inzuigen vanaf de achterkant.

Aangezien ik geen ervaring heb met welke fans aan te schaffen en/of hoe dit aan te sluiten. Heeft iemand hier tips voor?

Dus los van @superbert

Ik heb dus in gedachte dat ik 1 of 2 fans in de wand van de kast verwerk. Deze moeten dan lucht van buiten de kast de kast inzuigen en de vochtige lucht binnen de kast kan dan de kast uitstromen door een 'gat'/rooster aan de zijkanten.

Deze ventilators moeten dan aangestuurd kunnen worden door een sensor die de luchtvochtigheid binnen de kast meet. Verder moet het hele geheel uiteindelijk gewoon met een normale stekker aan te sluiten zijn, omdat ik geen aquarium computer of iets dergelijks gebruik om dit aan te sturen.

Wie heeft hier een idee over?
Het is niet ideaal omdat de luchtvochtigheid in je kamer (bij mij tenminste) sterk varieert. In de Zomer kan het 60-70% worden, in de winter minder dan 35%. In de zomer is 60% in je kast geen reden om te ventileren, in de winter wel.

Maar ik denk vaak teveel na over dit soort dingen, gewoon continu aanzetten zoals al gezegd werd is eigenlijk altijd goed. De simpele oplossingen zijn toch vaak de beste.
 
Iemand die hier specifieke ideeën over heeft?

Zag ergens in een ander topic de volgende onderdelen:



Maar weet niet dit het juiste is om aan te sluiten en zo ja, hoe dit precies moet.
 
Computervoedingen hebben 4pins stekkers met 12V en 5V in zitten. Als ik het zo lees is deze stekker zo gemaakt dat die kan kiezen welke spanning deze precies neemt.
Voor jou is het dus belangrijk dat je ergens de gewenste spanning vandaan haalt als je dergelijke fans gaat gebruiken.
Computerfans zijn in zoveel maten en soorten beschikbaar, waarbij de stilste weer schandalig duur kunnen zijn. Kleinere fans zijn subtieler maar moeten harder draaien om voldoende lucht te verplaatsen en maken daarom meer lawaai. Voor computercases is afmeting dus ooit belangrijk. Op een hele kast maakt het niet uit of het 90mm of 140mm is (of groter als die bestaan). Gewoon een grotere fan op langere spanning laten draaien is meestal de beste oplossing om het stil te houden.

Of de koeler die jij aangeeft een goede is... De dBa worden steeds opgegeven bij max toerental. Laat je daardoor leiden.

Hoe je een sensor de voeding laat schakelen, daar heb ik ook geen antwoord op.
 
Uit de foto's in topic 30 kan niet afleiden of de onderkast aan de achterzijde (half) open is.
Zo ja, dan hoef je je geen zorgen te maken over de ventilatie. Bij mijn vorige bak kon de onderkast op eigen kracht ventileren via twee gaten in de achterwand.

Maar als de achterwand gesloten is dan is het handig zijn de achterwand deel open te 'breken' of er luchtrooster in te plaatsen.
Meer is niet per se nodig.
Ik heb in mijn huidige onderkast 3 grote gaten geboord waar in theorie een 120 mm ventilator op zou kunnen, en nog een paar kleintjes voor kabels. De grote zijn niet voorzien van ventilatoren, de sump heeft bijgesloten deurtjes geen last van condens.

3333B4C7-035D-4C15-8CC0-F42DC85952B3.jpeg
 
Laatst bewerkt:
@mefisto
Uit de foto's in topic 30 kan niet afleiden of de onderkast aan de achterzijde (half) open is.

Welk topic precies?

Ik heb een reefer 250 met de standaard kast in. Hier zit wel een half opening is, maar merkte dat het best vochtig in de kast kan worden. Hierdoor gaan de scharnieren roesten en raakt de verlichting voor de ingebouwde stekkenbak ook sneller defect. Dus beter forceren om er verversing van lucht doorheen te krijgen.
 
Kleine update:

Na er eventjes op gewacht te hebben is de schuifafsluiter binnen gekomen en de kwaliteit is goed. Er kan dus nu nagedacht worden over de volgende stap, het leidingwerk.
WhatsApp Image 2020-06-11 at 13.56.23.jpeg

Waarschijnlijk zal ik nu wat extra schuifafsluiters gaan bestellen omdat ik een aantal aftakkingen wil maken voor de algenreactor, een UV-filter en/of andere reactors. Wellicht dat hierbij ook gewoon kogelkranen gebruikt kunnen worden. Maar het idee is als volgt:

1591900877479.png
 
Kleine update:

Na er eventjes op gewacht te hebben is de schuifafsluiter binnen gekomen en de kwaliteit is goed. Er kan dus nu nagedacht worden over de volgende stap, het leidingwerk.
Bekijk bijlage 533115

Waarschijnlijk zal ik nu wat extra schuifafsluiters gaan bestellen omdat ik een aantal aftakkingen wil maken voor de algenreactor, een UV-filter en/of andere reactors. Wellicht dat hierbij ook gewoon kogelkranen gebruikt kunnen worden. Maar het idee is als volgt:

Bekijk bijlage 533116
Zeker geen kraan in je noodoverloop plaatsen. Is vragen om problemen.
 
Het heet niet voor niets noodoverloop. Als deze om wat voor reden dan ook dichtgaat en je normale overloop verstopt, pomp je je hele sump in je aqaurium en dus over je vloer.
 
Ik neem dat het een beperking van je tekenkunsten is, maar gebruik iig 90 graden bochten, of 2x45 graden hoek.
Geen 90 graden hoekenm die remmen de doorstroom van het water enorm.

De noodoverloop mag ook rechtstreeks naar beneden trouwens, scheelt misschien kostbare ruimte aan de zijde van de afschuimer.
 
Kleine update:

Na er eventjes op gewacht te hebben is de schuifafsluiter binnen gekomen en de kwaliteit is goed. Er kan dus nu nagedacht worden over de volgende stap, het leidingwerk.
Bekijk bijlage 533115

Waarschijnlijk zal ik nu wat extra schuifafsluiters gaan bestellen omdat ik een aantal aftakkingen wil maken voor de algenreactor, een UV-filter en/of andere reactors. Wellicht dat hierbij ook gewoon kogelkranen gebruikt kunnen worden. Maar het idee is als volgt:

Bekijk bijlage 533116
Waar heb je deze kraan (schuifafsluiter) besteld?
 
Bovenaan