Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoog KH verbuik

maticed

ZeewaterForum lid
Kan iemand mij helpen met het volgende probleem;

sinds een aantal weken verbruikt mijn aquarium enorm veel KH, ik doseer nu 190 ml per dag (oplossing van 90 gr. dsr alk poeder per liter) en nog steeds stijgt mijn alk waarden niet veel. Ik zit nu op 6.6, maar nog steeds weinig stijging nadat ik de afgelopen weken steeds meer ben gaan doseren. Magnesium is 1280 en calcium zit vrij hoog, rond de 500, hiermee ben ik voorlopig gestopt met doseren, fosfaat en nitraat niet meetbaar. Ik heb een red sea reefer 450 en zal ongeveer 375 liter water hebben als ik het steen eraf haal. Mijn bezetting op dit moment is ongeveer drie toortsen (6 koppen bij elkaar, 1 groene leder, 3 anemonen, 3 kleine stekjes montipora, paar stukken gsp en wat Kenia boompjes. Er zit weinig groei in dus daar zal het verbruik niet inzitten. Doseerpomp is gecontroleerd op nauwkeurigheid, ook zie ik nergens aanslag of troebel wat, zand is niet hard, niet veel koralline alg....

Heeft iemand een idee wat de reden kan zijn van het hoge verbruik KH?

Laatst bewerkt:

Sneakimonky

Senior Forumlid
Dat verbruik met deze bezetting is onmogelijk
Wat voor testset heb je? Voer je hem goed uit? Heb je er een 2de en evt 3de test naast gelegd of iemand anders ook laten meten?

supperguppy

ZeewaterForum lid
Klopt je calcium meting wel. Als het hoger is dan reageert je KH weg met je calcium.
Je geeft aan dat je nu ook gestopt bent met toevoegen. Hoeveel ppm was dit? Toevallig in de zelfde orde grote als van je KH?

Jan-Willem

ZeewaterForum gebruiker
Klopt je calcium meting wel. Als het hoger is dan reageert je KH weg met je calcium.
Je geeft aan dat je nu ook gestopt bent met toevoegen. Hoeveel ppm was dit? Toevallig in de zelfde orde grote als van je KH?
Inderdaad, probeer het calcium lager te krijgen dan 450ppm.
Ik weet niet wat hier technisch achter zit, of het water geen kh+ meer opneemt of dat het reageert met het overtollig Ca, maar het werkt in elk geval niet meer....

OP
M

maticed

ZeewaterForum lid
Calcium was denk rond de 550, ik doseerde volgens mij rond de 6 of 8 ml per dag maar gezien mijn koralen bestand zal dit teveel zijn geweest waardoor de waarde hoog opliep. Vandaag weer gemeten maar nu geeft mijn hanna checker weer een rare waarde: 10,7, meteen een herbepaling gedaan met salifert; 7,7. Ik blijf voorlopig de salifert gebruiken, ik vertrouw meer op een titratie dan de hanna. Ik ga ook een referentie flesje kopen om te kijken wat er aan de hand is met de hanna checker...

supperguppy

ZeewaterForum lid
KH is eigenlijk carbonaat CO3 2- dit vormt met Ca 2+ een neerslag van CaCO3. (kalkaanslag). Je kan dit maar tot een bepaalde concentratie in oplossing houden kom je hierboven dan ga je het neerslaan.

Je ziet dit ook als een witte wolk als je KH toevoegde. (hier is tijdelijk lokaal de concentratie dus te hoog)

OP
M

maticed

ZeewaterForum lid
Dus als mijn calcium waarde zakt en ik hetzelfde kh hoeveelheid blijf doseren als nu zal de kh waarde van mijn aquarium langzaam omhoog gaan? :unsure:

supperguppy

ZeewaterForum lid
Zijn je chemicaliën nog binnen de houdbaarheid? Dit heeft invloed weet ik uit ervaring. Ik heb zelf ook de Hanna checkers en daar kan je weinig aan mis doen behalve chemicaliën te oud laten worden.

supperguppy

ZeewaterForum lid
Dus als mijn calcium waarde zakt en ik hetzelfde kh hoeveelheid blijf doseren als nu zal de kh waarde van mijn aquarium langzaam omhoog gaan? :unsure:

Ja, daar komt het op neer. Maar houd het in de gaten als je te snel toevoegd kan het ook snel omslaan in een te hoge KH en te lage Ca 2+

Laatst bewerkt:
OP
M

maticed

ZeewaterForum lid
Ik heb dsr reference gekocht en daaruit blijkt dat mijn Hanna checker nier meer nauwkeurig is, maar de salifert test wel. Zout stond op 1.023 die is nu weer 1.025, alles is verder nieuw en ruim binnen de houdbaarheid datum. Alleen blijft het probleem dat ik op dit moment 170 ml KH oplossing moet toevoegen om mijn KH rond de 7.7 te houden, hoger gaat hij niet volgends de salifert test....

Laatst bewerkt:

Mooneater

Senior Forumlid
Heb je je testen wel eens gecheckt met dsr reference?

140 ml lijkt me een beetje veel,
Wat gebeurt er met de kh als je een dag minder doseert? Hoeveel dkh verval heb je dan?

OP
M

maticed

ZeewaterForum lid
Ik heb met de reference getest, schrijffoutje in mijn laatste bericht :). Als ik een dag niet doseer zakt de KH nog verder, toevallig net de afgelopen 24 uur niet gedoseerd en stond nu op 7KH.

OP
M

maticed

ZeewaterForum lid
Ik ga morgen nog een paar stekjes sps halen zodat mijn calcium zakt, als het goed is zal dan het verbruik KH weer recht trekken.

supperguppy

ZeewaterForum lid
Ik zou even wachten tot je het stabiel krijgt. Door al die schommelingen is het straks weg geld en calciumcarbonaat ornamenten in plaats van koraal.

supperguppy

ZeewaterForum lid
Ik heb met de reference getest, schrijffoutje in mijn laatste bericht :). Als ik een dag niet doseer zakt de KH nog verder, toevallig net de afgelopen 24 uur niet gedoseerd en stond nu op 7KH.

Voeg je nogsteeds calcium toe? Zo ja halveer (of nog meer) deze dan. De Hanna checker heeft ook een maximum meetberijk van 500 nog iets. Mogelijk is je calcium dus veel hoger dan 550.

OP
M

maticed

ZeewaterForum lid
Voeg niks meer toe behalve KH buffer op het moment. Als ik moet wachten tot ik het calcium zakt duurt dit nog wel even met mijn koraal bestand....

Tanne

Tanne
Waar voeg je de KH toe? Op een punt met zoveel mogelijk stroming, zoals bij de aanzuiging van de opvoerpomp?

Bovenaan