Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Honing en cyano

Helaas tegenslagen moeten ook vermeld worden vind ik. De uitleg hiervan in mijn dagboek beschreven.

Een samen komst van technische gebreken en oplettendheid, altijd komen deze idoot stomme dingen tegelijk.

Zal morgen hier een topic gerelateerde update doen. En kijken dat we de draad weer opnieuw oppakken.
 
Helaas tegenslagen moeten ook vermeld worden vind ik. De uitleg hiervan in mijn dagboek beschreven.

Een samen komst van technische gebreken en oplettendheid, altijd komen deze idoot stomme dingen tegelijk.

Zal morgen hier een topic gerelateerde update doen. En kijken dat we de draad weer opnieuw oppakken.
Waar blijft die update? Ben erg benieuwd.
 
Het gaat dus gewoon om de waterstofperoxide waarom de honing gebruikt word tegen cyano.
Waterstofperoxide 3% is gewoon te koop voor 1,25 bij de apotheek.

Of mis ik nu iets?
 
Toch weer even deze topic onder de aandacht.

Ook al eens gekeken naar dit stofje propolis wat in de honing zit, afhankelijk van het gebied zit in de ene honing meer dan in de andere.
heb onderstaande info via een imker.

Verder hebben wij op verzoek van enkele paarden liefhebbers ook nog een honing (letwel bijgekocht) om de witte lijnziekte in paarden en of ezelhoeven te bestrijden.Deze honing is de boekweihoning van Bijenboerderij uit Strijbeek en heeft het vermogen om zowel een virus als een bacterie te onderdrukken en te bestrijden.
Alle honing heeft deze eigenschap maar deze honing heeft een groter vermogen om dat zij meer propolis bevat.


propolis als natuurlijke antibioticum, zou dit ook niet bijdragen aan het bestrijden van de cyano.

gr,
mario
 
Laatst bewerkt:
Zit dat stofje ook niet gewoon in Manuka honing (in verschillende concentraties)? Ik zal de honingboer er eens om vragen.
Manuka Honing

Maar goed al zou je de honing niet alleen tegen cyano gebruiken, ik vind honing en met name Manuka superfood, goede koolstofbron en mijn balie poliepen zijn er lijp van als ik dat gericht voer. En ook een veel betere afchuiming.
 
In elke honing zit dat stofje, weet niet of je chemoclean kent, is ook een antibioticum, wordt in de vs ook gebruikt tegen cyano.
toen ik dit zag dacht ik gelijk aan die overeenkomst.

vraagje hoeveel doseer jij, wil het ook in een onderhoud dosering gebruiken maar dit naast mijn nopox van red sea.

gr,
m
 
Ik doseer 1,5ml op 370L 1 x per dag (rustig opbouwen), stukje gericht voeren en de rest zo. Het kan hoger gedoseerd worden, maar beter te weinig dan te veel. Werkt goed ik heb\had geen cyano, maar daarvoor gebruik ik het niet, wel belangrijk dat er Manuka honing gebruikt word, daar zitten stofjes in die niet in gewone honing voorkomt, tenzij hier in .nl Manuka planten staan..maar die kans is zeer klein. Poliep expantie is met Manuka meer dan de gewone verbeeld ik mij, ook weet je dan zeker dat het 100% biologies is, die garantie is niet te geven in europa.
 
Oke, maar het is een stroperig goedje, meng je dit eerst in een bekertje met zeewater en dan in de sump gieten, of gewoon met een klein lepeltje zo in het aquarium.

gr,
m
 
Ik zuig het op, dat is best lastig en kost gewoon tijd, druk op het spuitje blijven houden dan gaat het er langzaam in. En druk dan het spuitje tegen het raam uit, kleeft dan aan het raam en laat dan vanzelf bij beetjes los, maar als een klodder op een koraal komt vinden ze helemaal niet erg hoor :LOL:
 
Oke gaat prima met een 2ml spuit.
doseer nu 1ml per dag.
0,5 in de ochtend en avond.

wil mijn no3 wat lager krijgen, meet met de salifert ca 10 en met de jbl 1, ga nog een ander merk test halen, vindt de salifert wat lastig af te lezen.

gr,
m
 
Even mijn resultaat inzake de honing.
ik zat uiteindelijk op 2ml honing op 700 liter.

afschuimer produceerde een stevige massa schuim, zelfs het deksel van de deltec ging wat omhoog en perste het schuim tussen de kieren en gaatjes eruit.

ben nu gestopt met de dosering, dit omdat mijn fosfaat wat begint te stijgen.
verder mijn dosering nopox weer op 10ml gezet, ik verminderde deze met de waarde van mijn honing dosering.

ik verwacht dat mijn honing toch behoorlijk fosfaat bevat, het is natuurhoning.

dit even als aanvulling.
verder de lichte cyano op mijn stenen is nagenoeg helemaal weg.
bodem wordt ook minder, voegde tevens wel cyano clean vermengd met de zeozym van kz toe.

gr
 
Yep, van 0,07 naar 0,14
zal eens bekijken om wat honing in osmose te gaan oplossen en dan te meten.
nu heb ik nog steeds dikke schuim in de afschuimer, maar zal woensdag eens een po4 meting gaan doen, dosering nopox is enkel vermeerderd met de waarde welke ik eerst als honing toevoegde.

gr,
m
 
I'm back!

IMAG0324.jpg

Nu de verbouwing naar de afrondingsfase gaat houd ik weer wat meer tijd over voor de bak. Een aantal tegenslagen met pompen,afschuimer en koralen die het begeven hebben ziet het er weer beter uit en gaat de bak weer iedere dag met sprongen vooruit.

De bak zat weer helemaal vol met flap, behalve op de bodem. Deze werd gewoon goed onderhouden door de zandbaas😎
Dus weer opnieuw begonnen met honing doseren en dit keer een grotere opstart dosering gedaan waarna ik weer ben begonnen met afbouwen naar de onderhoudsdosering.

Dag 1: 2ml
Dag 2: 2ml
Dag 3: 1,5 ml
Dag 4: 1,5 ml
Dag 5: 1ml (vandaag)

Na dag 2 zag ik al aanzienelijk verschil in de kleur van de flap, bij dag 3 zag ik het op zijn retour gaan, en dag 4 was het zo goed als weg alleen de kleine spots nog op de lastige plekken tussen de buttons.
Vandaag dag 5 zie ik heel duidelijk wat flap/cyano in de periode doet wanneer de deken eroverheen zit.

Ik constateer op de plekken van de cyano deken dat er ook allerlei algjes groeien en de cyano blijkbaar ook detritus vast houd/vangt en deze gebruikt als voeding. Op de stenen zie je gewoon heel goed dat de detritus vast zit in de 'oude' bijna vergaande deken. Wat ik dus wel interessant vind gezien ik nu een periode van 4 a 5 maanden minder onderhoud heb gedaan aan de bak.

Door alle troep die nu zichtbaar word heb ik toch ook een powerfilter ingezet om die voedingsbron van bacterien en ook de cyano eruit te filteren en te verwijderen uit de bak.

Wat serieus heel duidelijk was bij het eerste gebruik van powerfilter was de kleuring van het water. Na 2,5 dag was het absurd goed waarneembaar dat de filter zijn werk begon te doen. Waterkolom zag glashelder! Veel minder deeltjes in de kolom, kleuring was van geelwater weer naar helder water waardoor de kleur blauw van de t5 lampen goed zichtbaar was!

Nu al met al pakken we de draad weer op en kan ik weer beginnen met opbouwen van de kolonies.
Leuk dat dit draadje in de tussentijd actueel is gebleven en we de nodige info en ervaringen kunnen blijven delen.

Betreft de PO4 was deze bij mij ook herkenbaar bij de honing van de lokale imker. Nu draai ik weer op de knijpfles van mister Li'del en merk ik dat de verhoging nihil tot niks is.
Wat wel zou kunnen is ook dat de cyano PO4 uitstoot bij het afsterven en verliezen van de deken. Zij nemen natuurlijk ook de po4 tot zich om te kunnen groeien.
 

Bijlagen

  • IMG-20191211-WA0005.jpeg
    IMG-20191211-WA0005.jpeg
    97,1 KB · Weergaven: 41
Vandaag weer een teken wat honing allemaal nog meer doet dan alleen de Cyano bacterie bestrijden bij mij in de bak.

Sinds dat ik weer begonnen ben met honing doseren slaan de ramen lang niet meer zo groen aan als dat ik zonder honing deed. Dit heeft te maken dat honing ook nitraat aan pakt. Daarom is er dus voorzichtigheid geboden betreft snelle en hoge doseringen. Rust is ook hier het sleutelwoord. Rustig opbouwen zoals je dit met alles moet doen in de wondere wereld van het zeeaquarium.

Daarnaast zag ik op de ramen een tweede positieve verandering. Copepoden, allang niet meer zoveel aanwezig gezien in mijn bak. Nu na twee dagen geen ramen lappen alweer massaal aanwezig.
IMAG0355.jpg
Schuine hoek is niet echt mooi gelukt met foto maken. Maar alle witte stipjes zijn levende kruipende copepoden.

Tot op heden zit ik op 1ml/24uur. Dit blijkt goed te gaan en houd de cyano weg.
 
Na weer kleine maand met honing bezig te zijn en voor bijna 20 dagen alleen de onderhoudsdosering te hanteren van 0,5ml/500L is alles piek fijn in de bak!
Er 1 spot op een steen welke niet flapvrij wil worden.

Overzichtfoto:
IMAG0391.jpg
Hotspot van 5cm2.
IMAG0392.jpg

Na inzet van de powerfilter en het gebruik van honing blijk ik minder last te hebben van de 'wittige' aanslag en waas op de stenen. De stenen worden mooier schoon zelfs zonder al te vaak het rif te spoelen.

Bak gedraagt zich zoals verwacht. Dieren doen het goed. Buttons komen weer op kracht en staan voller in de poliepen. Duncanopsammia vind het blijkbaar heerlijk en staat steeds mooier open. Deze was echt zwaar mishandeld door twee vijlvissen en kwam als proef koraal in mijn bak om te kijken hoe deze reageerd en op kracht kan komen.

Verder toegevoegd: twee stekken fel groene caulastrea en een dikke vinger gorgoon😂
 
Bovenaan