Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Honing en cyano

Als je honing verdunt met water gaat de osmotische waarde naar beneden en wordt het een geweldig medium voor bacteriën. Honing bederft niet omdat de concentratie aan suikers zo hoog is. Bij de huidige temperaturen bederft zo'n oplossing razendsnel.

Als je het verdunt met natuurazijn kun je dat rustig twee weken gebruiken. Dan bederft het niet ook niet met wat hogere temperaturen.
 
Ja zeker, als de pH laag genoeg is bederft het ook niet. Maar je moet iets doen om bacteriegroei te remmen.
 
Nijland, gebruik je deze combi? Heb je ook last van flap en wat is je resultaat nu als je honing gemengd gebruikt?
Op dit moment gelukkig geen last, ik gebruik het als koolstofbron. Gebruik momenteel 7 ml op 300 liter water.
Mijn fosfaat is 0.03 en NO3 is 1 vanmiddag gemeten. Voer om de dag mijn vissen. En voeg niks toe behalve dan Ca en Kh plus als de waardes te laag zijn en 1 keer in de vijf weken een waterwissel van 10%
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment gelukkig geen last, ik gebruik het als koolstofbron. Gebruik momenteel 7 ml op 300 liter water.
Mijn fosfaat is 0.03 en NO3 is 1 vanmiddag gemeten. Voer om de dag mijn vissen. En voeg niks toe behalve dan Ca en Kh plus als de waardes te laag zijn en 1 keer in de vijf weken een waterwissel van 10%

En wat is je mengverhouding honing en azijn?
 

Dan zit je nu bijna op 1ml per 100 Liter.. Als je nog geen verbetering ziet zou je hem eens kunnen verhogen naar 3,5ml/dag. Dat was bij mij en ook bij mijn zwager het kantel punt dat de cyano echt zichtbaar snel achteruit ging.

Heb je een foto hoe de cyano er nu uit ziet?
 
Als je honing verdunt met water gaat de osmotische waarde naar beneden ...

En als je honing in het aquarium oplost dan blijft de osmotische waarde wel gelijk?
Ben ik nou koekoek of ...
 
Ik zelf ben geen voorstander van het mengen van koolstoffen in een flesje. Honing werkt zelf ook na doormiddel van kristalliseren, ik denk dat als je honing gaat mengen je ten eerste bacterie groei krijgt in de fles, en ten tweede ook in je doseerslangen welke dus kunnen verstoppen.

Tis inderdaad een dingetje iets met de hand doseren, maja.. Je moet ook nog steeds met de hand voeren😂 dan twee vliegen in 1 klap.

IMG_20190605_194510.jpg15597577666966557387406533705721.jpg

Hier de foto's van de LPS in de bak.

IMG_20190605_080306.jpgIMG_20190605_080243.jpg
En ook de lagere dieren zoals de naussarius slakken hebben nergens last van, alleen de drang om eitjes te leggen 😅 dit is nu al zichtbaar op 4 plekken. Twee op de voor en zijruit, en twee plekken op de overloop.
 
"Ik zelf ben geen voorstander van het mengen van koolstoffen in een flesje."

Als je een niet te grote batch ineens maakt dan heb je geen last van bacterie bloei in je fles. Maar ja met de hand doseren gaat ook prima.😉
 
"Ik zelf ben geen voorstander van het mengen van koolstoffen in een flesje."

Als je een niet te grote batch ineens maakt dan heb je geen last van bacterie bloei in je fles. Maar ja met de hand doseren gaat ook prima.😉
Wat voor fles gebruik jij hiervoor? Plastic fles of donkere niet licht doorlatende fles?
 
Wat voor fles gebruik jij hiervoor? Plastic fles of donkere niet licht doorlatende fles?
Ik gebruik gewoon een plastic bekertje met een deksel erop. En ook ik doe doseren oldskool gewoon met de hand dus. Wil geen risico lopen op storingen in een doseer aparaat met alle gevolgen vandien
 
Todays measurements.
IMG_20190609_112239.jpg

Bak draaid lekker stabiel verder, dosering ben ik na vandaag de waardes terug aan het brengen naar 2,5 ml/500liter. Waardes blijven nog steeds strak 0.

Flap nog steeds niet terug gekomen.

Koraal groei is steeds meer aanwezig en kleur komt langzaam op gang.
 
Heel mooi. Houden zo.😉

Zeker, jij al van de flap af of nog niet gehad?

Grappige is dat wanneer ik met honing de waardes bijna 0 heb weefsel en alles intakt blijft van de koralen. Doe ik dat met bijv. Ijzer binders en nitraat verwijderaars ik meteen bleeching krijg onder aan de voet.

Het is nu heel erg kijken naar de kleuren, hier kan ik al een deel voorspellen. Maar 1 koraaltje is me niet duidelijk en dat is mijn rode montipora plaat. Die is meer 'oranje/rose' dan rood. Terwijl de takvormige montipora donker rood is met helder witte groeitoppen. Kan er nog ff geen vinger op leggen maar binnenkort een ATI test bestellen.
 
Zeker, jij al van de flap af of nog niet gehad?

Grappige is dat wanneer ik met honing de waardes bijna 0 heb weefsel en alles intakt blijft van de koralen. Doe ik dat met bijv. Ijzer binders en nitraat verwijderaars ik meteen bleeching krijg onder aan de voet.

Het is nu heel erg kijken naar de kleuren, hier kan ik al een deel voorspellen. Maar 1 koraaltje is me niet duidelijk en dat is mijn rode montipora plaat. Die is meer 'oranje/rose' dan rood. Terwijl de takvormige montipora donker rood is met helder witte groeitoppen. Kan er nog ff geen vinger op leggen maar binnenkort een ATI test bestellen.
Zeker, jij al van de flap af of nog niet gehad?

Grappige is dat wanneer ik met honing de waardes bijna 0 heb weefsel en alles intakt blijft van de koralen. Doe ik dat met bijv. Ijzer binders en nitraat verwijderaars ik meteen bleeching krijg onder aan de voet.

Het is nu heel erg kijken naar de kleuren, hier kan ik al een deel voorspellen. Maar 1 koraaltje is me niet duidelijk en dat is mijn rode montipora plaat. Die is meer 'oranje/rose' dan rood. Terwijl de takvormige montipora donker rood is met helder witte groeitoppen. Kan er nog ff geen vinger op leggen maar binnenkort een ATI test bestellen.
Gelukkig nog geen Cyano gehad maar de zomer is nog lang!! Inderdaad raar dat je nu nog geen bleeching hebt nu je honing gebruikt. Misschien is verbruik percies in balans. Probeer eens op verschillende momenten op de dag te meten. Kan zijn dat daar iets wijzer uit wordt met betrekking tot het verbruik.
 
Bovenaan