Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Honing en cyano

Ik kwam nog een boeiend artikel tegen (zie de abstract hieronder)

Gezien we nitrifiecatie belangrijk vinden is dit punt ook wel belangrijk in de discussie. Blijkbaar is honing (high grade) slechter voor de nitrificerende bacteriën. Wel beter voor heterotrophic bacteriën en deze leggen ook ammoniak, nitriet en nitraat vast.

We verstoren dus het bacterieel evenwicht)(doel bewust) maar hoe erg is dat op de lange termijn. Is dan misschien een andere koolstof bron handiger? (andere bron: Regulation of nitrification in aquatic sediments by organic carbon)

Abstract—Nitrification, the microbial conversion of am-
monium to nitrate, is an important transformation in the aquat-
ic nitrogen cycle, but the factors regulating nitrification rates
in freshwater ecosystems are poorly understood. We investi-
gated the effects of organic carbon quantity and quality on
nitrification rates in stream sediments. First, we hypothesized
that when environmental C : N ratios are high, heterotrophic
bacteria are subject to N limitation and will outcompete nitri-
fying bacteria for available NH , thereby reducing nitrification 1
4
rates. In laboratory experiments, organic carbon amendments
(30 mg C L21
, as glucose) to stream sediments completely
inhibited nitrification with or without addition of NH ( 1
4 P ,
0.0001), whereas amendment with NH only (0.75 mg N L21
) 1
4
increased nitrification by 40% compared with unamended con-
trols (P ,0.0001). Carbon amendments also increased micro-
bial respiration rates over controls by 4–6 times. Therefore,
organic carbon additions significantly decreased nitrification
rates but increased total microbial activity. Second, we hy-
pothesized that carbon of high quality would have a stronger
negative effect on nitrification than would carbon of low qual-
ity. To stream sediments, we added organic carbon as either
glucose (higher quality) or sugar maple leaf extract (lower
quality). Nitrification rates were reduced by the addition of
either organic carbon source but were more severely inhibited
by glucose (P 50.001). Our results suggest that organic car-
bon is an important regulator of nitrification rates and is of
key importance in understanding N dynamics in freshwater
ecosystems.
 
Ik kwam nog een boeiend artikel tegen (zie de abstract hieronder)

Gezien we nitrifiecatie belangrijk vinden is dit punt ook wel belangrijk in de discussie. Blijkbaar is honing (high grade) slechter voor de nitrificerende bacteriën. Wel beter voor heterotrophic bacteriën en deze leggen ook ammoniak, nitriet en nitraat vast.

We verstoren dus het bacterieel evenwicht)(doel bewust) maar hoe erg is dat op de lange termijn. Is dan misschien een andere koolstof bron handiger? (andere bron: Regulation of nitrification in aquatic sediments by organic carbon)

Abstract—Nitrification, the microbial conversion of am-
monium to nitrate, is an important transformation in the aquat-
ic nitrogen cycle, but the factors regulating nitrification rates
in freshwater ecosystems are poorly understood. We investi-
gated the effects of organic carbon quantity and quality on
nitrification rates in stream sediments. First, we hypothesized
that when environmental C : N ratios are high, heterotrophic
bacteria are subject to N limitation and will outcompete nitri-
fying bacteria for available NH , thereby reducing nitrification 1
4
rates. In laboratory experiments, organic carbon amendments
(30 mg C L21
, as glucose) to stream sediments completely
inhibited nitrification with or without addition of NH ( 1
4 P ,
0.0001), whereas amendment with NH only (0.75 mg N L21
) 1
4
increased nitrification by 40% compared with unamended con-
trols (P ,0.0001). Carbon amendments also increased micro-
bial respiration rates over controls by 4–6 times. Therefore,
organic carbon additions significantly decreased nitrification
rates but increased total microbial activity. Second, we hy-
pothesized that carbon of high quality would have a stronger
negative effect on nitrification than would carbon of low qual-
ity. To stream sediments, we added organic carbon as either
glucose (higher quality) or sugar maple leaf extract (lower
quality). Nitrification rates were reduced by the addition of
either organic carbon source but were more severely inhibited
by glucose (P 50.001). Our results suggest that organic car-
bon is an important regulator of nitrification rates and is of
key importance in understanding N dynamics in freshwater
ecosystems.

Interessante stof! Er is dus een voedingsbron die zorgt voor bacterie voeding. En afhankelijk van de voedingsbron groeit er een bepaalde bacterie kolonie. De bacteriën die nu groeien op honing zijn ook competief tegen de cyano. Zal op me gemak eens het engelse stuk gaan lezen.
 
Update 13-05:
Dosering 5,5 ml/500 liter.
Verlichting zoals aanvang, filtering als aanvang.
Bezetting koralen is uitgebreid met LPS koralen en andere kleuren SPS koralen. Ook om te zien hoe de verschillende koralen reageren op honing en de kleuring.

IMG_20190513_121846.jpg
Het totale overzicht.
IMG_20190513_121852.jpg
Kleine sluier alleen nog op de bodem.

IMG_20190513_121903.jpg
Hotspot 1, schoon. Alleen nog een restje kleurloze flaplaag die langzaam loslaat.

IMG_20190513_121917.jpg
Alleen nog flap aan de onderste rand, welke oranje kleurt. En dus binnenkort ook los zal laten.

IMG_20190512_211111.jpg
Close upje van een mintgroene acro. Gigantische poliepexpansie. De grootte van de poliepen is ook wel kenmerkend voor dit koraal, maar dat hij continu zo open staat wil ook zeggen dat hij het naar zijn zin heeft.

Nog even wachten met afbouwen maar hoop snel flap vrij te zijn.
Doordat ik wat lager in de nutriënten zit zie ik nog geen nadelige effecten op de koralen.
 
Update 13-05:
Dosering 5,5 ml/500 liter.
Verlichting zoals aanvang, filtering als aanvang.
Bezetting koralen is uitgebreid met LPS koralen en andere kleuren SPS koralen. Ook om te zien hoe de verschillende koralen reageren op honing en de kleuring.

Bekijk bijlage 507454
Het totale overzicht.
Bekijk bijlage 507451
Kleine sluier alleen nog op de bodem.

Bekijk bijlage 507453
Hotspot 1, schoon. Alleen nog een restje kleurloze flaplaag die langzaam loslaat.

Bekijk bijlage 507452
Alleen nog flap aan de onderste rand, welke oranje kleurt. En dus binnenkort ook los zal laten.

Bekijk bijlage 507455
Close upje van een mintgroene acro. Gigantische poliepexpansie. De grootte van de poliepen is ook wel kenmerkend voor dit koraal, maar dat hij continu zo open staat wil ook zeggen dat hij het naar zijn zin heeft.

Nog even wachten met afbouwen maar hoop snel flap vrij te zijn.
Doordat ik wat lager in de nutriënten zit zie ik nog geen nadelige effecten op de koralen.

Gaat heel goed zo te zien.😉
 
Ik ben benieuwd of je wat merkt in je water waardes. Veranderen je fosfaat en nitraat gehalte nu? In het kader van het aangehaalde artikel ben ik wel benieuwd.
 
Ik ben benieuwd of je wat merkt in je water waardes. Veranderen je fosfaat en nitraat gehalte nu? In het kader van het aangehaalde artikel ben ik wel benieuwd.

Ik kan nu al zeggen ja. Me nitraat is de laatste tijd gezakt, en fosfaat heb ik nu ook 3 weken stabiel op 0,02. Zonder toevoeging van een ijzer supplement of substraat. Morgen avond is ons meet avondje dan weer nieuwe info over hoe het verloopt.
 
Ik ben zoiezo van plan ook een ATI test uit te voeren om te kijken of er bijzonderheden zijn op gebied van macro elementen.

Me zwager heeft dit van te voren gedaan en ook eens kijken wat dit doet na dat de proef als 'geslaagd' afgetekend word. Maar we willen vooral nu kijken in hoeverre we terug kunnen zakken naar de onderhoudsdosering.
 
Inmiddels twee weken honing aan het opbouwen voor mijn mega cyano plaag. No3 op 2 en PO4 op 0.06. Die laatste is iets te hoog, maar die heb ik afgelopen periode toegevoegd, gezien die dagelijks verdween maar nodig is voor de NO3 balans. Voeg nu 2,5ml per dag toe (Lidl huismerk). Ik signaleer dat de cyano deken op stukken wit wordt en gestaagd verdwijnt. Ik zet nog even door dus.
 
Inmiddels twee weken honing aan het opbouwen voor mijn mega cyano plaag. No3 op 2 en PO4 op 0.06. Die laatste is iets te hoog, maar die heb ik afgelopen periode toegevoegd, gezien die dagelijks verdween maar nodig is voor de NO3 balans. Voeg nu 2,5ml per dag toe (Lidl huismerk). Ik signaleer dat de cyano deken op stukken wit wordt en gestaagd verdwijnt. Ik zet nog even door dus.

Blijf het inderdaad in de gaten houden. Ik zie tot nu toe nog geen gekke signalen uit de koralen met toch redelijk lage waardes.
Cyano die wit word en loslaat gaat het niet redden😈 goed zorgen dat ook de doorzichtige deken weg is en daarna afbouwen en monitoren. Heb je ook foto's van voor en na?


Vandaag ook weer waardes gemeten.
IMG_20190514_210247.jpg

Toch netjes, maar met een wierenfilter word nu natuurlijk ook alles wat aanwezig is meteen opgenomen.
Verder geen gekke signalen uit de bak. Alleen mijn zandhapper is nu de bodem echt fanatiek aan het aanpakken. Kreeg ie de kans ook niet voor toen er een deken overheen lag. 👌
 
@DJelmer90 ziet er goed uit. Heb een fototje gemaakt nu. Zal deze posten samen met een foto van wat resultaat. Even wachten nog dus.
Kan ik de honing niet eenvoudig vloeibaar maken zodat ik hem kan doseren? :)
 
@DJelmer90 ziet er goed uit. Heb een fototje gemaakt nu. Zal deze posten samen met een foto van wat resultaat. Even wachten nog dus.
Kan ik de honing niet eenvoudig vloeibaar maken zodat ik hem kan doseren? :)

Ik ben ook wel benieuwd hoe de anderen doseren - lossen ze het op in water?
De cyano begint me hier ook de keel uit te hangen, dus ik ben aan het overwegen om misschien wat honing voorzichtig te doseren... maar hoe dan he :p
 
Ik ben ook wel benieuwd hoe de anderen doseren - lossen ze het op in water?
De cyano begint me hier ook de keel uit te hangen, dus ik ben aan het overwegen om misschien wat honing voorzichtig te doseren... maar hoe dan he :p

Nee, heb ik gewoon direct gedoseerd in het opvoervak. Niet van te voren aanmaken, dit had ik gedaan omdat ik meende dat de reactie met water de trigger bij de cyano was (vrijkomen van waterstofperoxide).

Zoals begin van het topic te lezen is ben ik ook zeer voorzichtig begonnen. Me zwager is wat sneller omhoog gegaan met doseren, MAAR wel zeer goed je waardes bij houden ivm een totale dip van NO3 en PO4.
Uit de metingen blijkt dat het effect heeft op de NO3 als zowel ook de PO4.

Eigen initiatief om te starten, er zal je hier (dit topic) niemand adviseren om honing te gebruiken maar deze beslissing moet je echt zelf nemen. Gezien er niks 'wetenschappelijk' getest is mag ik hopen dat iedereen zo verstandig is.

Ga af op je gevoel, win informatie in en deel hier je (mocht je gaan gebruiken) je ervaring en je verloop.
Als je waarde wil geven aan je 'experiment' met honing maak dan foto's van voor en na. Geef aan wat je set up qua techniek is, post je meetwaardes, eventuele veranderingen en dosering.
 
Ultieme test, weekendje Port Zelande 😜 dus als ik terug kom en alles zit weer vol flap ga ik huilen🙏

Maandag avond weten jullie meer. Dinsdag weer test avond, dus weer een weekje verder.
Nou je durft😉zomaar een heel weekend zonder je aquarium. Maar even zonder gekheid in iedergeval een fijn weekend in Port Zelande. En hopen dat de cyano niet terug keert. We wachten rustig af wat het wordt ben erg benieuwd.

Groetjes Wim
 
Nou je durft😉zomaar een heel weekend zonder je aquarium. Maar even zonder gekheid in iedergeval een fijn weekend in Port Zelande. En hopen dat de cyano niet terug keert. We wachten rustig af wat het wordt ben erg benieuwd.

Groetjes Wim

Is het dan terug weet ik dat ik een foto van mezelf moet ophangen als ik een weekend weg wil🤣

Genieten is het zeker!
Mooi weer, kinderen hebben lol dan is het vakantiegevoel al snel daar!
 
Update vandaag :
IMG_20190520_142420.jpg
Volledig flaploos!

Koralen update:
IMG_20190520_142715.jpg
Xenia doet het nog steeds goed (test koraal ivm allerlei verschillende soorten uit de facetten)
IMG_20190520_142442.jpg
Duncan, deze was volledig ingetrokken met al weefsel vervlies. Overgenomen om te testen, deze begint weer voorzichtig zijn bloemen te vertonen staat er nu 1 week in. Dus nog even geduld.

Techniek update
IMG_20190520_142409.jpg
Afschuimer erg droog gezet voor het weekend, resultaat is dat de schuimkoppen zo sterk/dik zijn dat ze onder de deksel door komen😅🤣

Good or bad? Zeg het maar. Schuimer draaid droger ivm de nutriënten die laag bleven.

Meetwaardes morgen weer een update.
 
Duncan testcase.
Moederdier ziet er zo uit.
IMG_20190209_094439.jpg
Voor het eerste oog zou je denken dat het een fel groene caulastrea zou zijn. Maar dit dier werd geterroriseerd door vijlvissen.
 
Update vandaag :
Bekijk bijlage 507800
Volledig flaploos!

Koralen update:
Bekijk bijlage 507802
Xenia doet het nog steeds goed (test koraal ivm allerlei verschillende soorten uit de facetten)
Bekijk bijlage 507799
Duncan, deze was volledig ingetrokken met al weefsel vervlies. Overgenomen om te testen, deze begint weer voorzichtig zijn bloemen te vertonen staat er nu 1 week in. Dus nog even geduld.

Techniek update
Bekijk bijlage 507801
Afschuimer erg droog gezet voor het weekend, resultaat is dat de schuimkoppen zo sterk/dik zijn dat ze onder de deksel door komen😅🤣

Good or bad? Zeg het maar. Schuimer draaid droger ivm de nutriënten die laag bleven.

Meetwaardes morgen weer een update.

Dat ziet er goed uit 😉. Nu nog even afwachten wat de meetwaardes laten zien.
 
Volledig flaploos!
Goed bezig. Hier gaat gestaagd de verwitting verder. No3 nog steeds 2. Flink gekelderd door de honing. Kreeg ik met de CarbonVS niet voor elkaar.
Sinds van het weekend ook UVC meedraaien voor zwerf stukken. Voor wat het mag werken, gezien cyano een uv-filter heeft.
 
Bovenaan