Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe nu verder?...

Ik accepteer pas dat ik dingen niet snap op het moment dat ik het gevoel heb er alles aan gedaan te hebben en het dan nog steeds niet snap. Bij dat punt ben ik nog lang niet aangekomen dus ik ga nog lekker door met speuren.

Als iedereen jouw houding heeft komen we niet echt verder in de wereld. Dat is overigens prima. Niet iedereen wil altijd alles weten, maar ik zit anders in elkaar. Ik heb respect voor jou stanpunt, gun mij het mijne.
Mwa... Mijn houding...
Als iedereen jouw houding had, waren we een soort van Vulcans geworden.
Accepteer dat het een hobby is en probeer er geen Nobel prijs aan te hangen.
Maar goed, Google is je vriend, misschien wordt je er wijzer van
 
live long and prosper!

@mefisto De info is er allemaal wel, maar inderdaad erg versplinterd. Als ik even tijd heb, ga ik het bundelen en er een mooi chronologisch verhaal van maken.
 
Even tussendoor, de ICP resultaten zijn binnen. Het koper is gezakt naar een niveau die exact overeenkomt met mijn berekeningen voor wanneer er geen nieuw koper meer bij zou komen (oud: 33.35 nieuw: 7.07)! Dat is dus heel goed nieuws. Dit betekend echter ook dat ik mijn pijlen toch ergens anders op moet gaan richten want ik heb nog steeds kwijnende koralen. Ik heb de oude en nieuwe resultaten even toegevoegd.

ATI heeft eigenlijk nog maar 1 aanbeveling en dat is Iodine toevoegen.
Is dit een zinnig advies volgens jullie?
 

Bijlagen

  • Analyse nieuw.pdf
    129,2 KB · Weergaven: 19
  • Analyse oud.pdf
    130,3 KB · Weergaven: 8
Voor schaaldieren en pompende Xenia wel.
Voor koralen en vissen durf ik daar niks over te zeggen.
Maar het is een feit dat kuuroorden aan zee werden ‘geroemd’ vanwege de frisse zeelucht. Wat later werd verklaard door jodiumhoudende zoutspray.

Het kan iig geen kwaad een minimum aan jodium te doseren. Probeer aan de onderkant van de testsetjes te blijven. Dan zit je iig veilig.
 
Als je regelmatig ververst met een goed zout zal je iodine niet snel te laag zijn. Maar het is zeker wel een belangrijk element voor koralen. Buttons zijn er ook van afhankelijk. En je zal niet de eerste zijn wiens bak kapot gaat door een te laat iodine.
Lees eens op een groot Amerikaans forum, of op de wat kleinere..
 
Hmmzz interessant. De grap is dat eigenlijk alles is verbeterd door die 16x10% waterwissels (natuurlijk zeewater) maar de Iodine nauwelijks.
Ik zal me eens wat meer gaan verdiepen in Iodine.
 
Fosfaat wordt ook gebufferd in kalkhoudend substraat (zand en steen).
Zolang er dagelijks bruine en/of groene algen groeien is er voldoende fosfaat beschikbaar.Als je een week de ruiten niet hoeft te poetsen moet je zorgen gaan maken.
Vraagje aan kirk een spook
Hoe kan het dan dat ik elke dag groene aanslag op de ruiten heb.
nul Po4 meet . (Hanna )
Maar.. wel bleeken van korraal vanaf onderkant en buttons die vergaan .
No3 = 4
Kh =8.8
Ca = 425
Mg =1400
K =410
I =0.06
 
De PO4 zal er dan wel zijn, maar of meteen geconsumeerd door de groene aanslag of opgeslagen in stenen/zand.
Tenminste dat is wat je meestal hoort.

Het is ondertussen alweer een paar weken verder. Hoe is het met de bak Ladage?
 
Het is jouw bak niet de onze.
Als je wilt dat ‘vreemden’ inhoudelijk kunnen meedenken zul je toch echt eens met wat gebundelde informatie over de brug moeten komen:
 
De PO4 zal er dan wel zijn, maar of meteen geconsumeerd door de groene aanslag of opgeslagen in stenen/zand.
Tenminste dat is wat je meestal hoort.

Het is ondertussen alweer een paar weken verder. Hoe is het met de bak Ladage?
Ik begin voorzichtig optimistisch te worden :)
Buttons die maanden hebben dichtgestaan gaan weer open!

Met VSV zit ik op 1ml per dag. Doe ik meer dan dat dan verdwijnen mijn fosfaten. Po4 hou ik op 0,03.
No3 daarin tegen krijg ik niet naar beneden. Die hangt nu zo rond 6 ppm. Ik heb er een power filter in gehangen, mooi helder water maar helpt niet in nitraat reductie.
Ik heb ook de stroming aangepast. Ik heb nu een Maxspect XF330.

Ik voeg dagelijks Iodine toe en blijf monitoren, maar tot nu toe nog nooit iets gemeten.

Ik voeg ook degelijks coral vits van Colombo toe.

Ik heb wat last van draadalgen, maar dit blijft binnen de perken. Het zit me koraal niet in de weg en is dus alleen een visueel probleem :)

Ik heb weer wat steenkoraal (caliendrum) geprobeerd en deze ziet er na twee weken echt heel goed uit! Dus ook daar ben ik hoopvol.

Ik heb mijn overige waardes aardig stabiel. Ben KH nog een klein beetje aan het fine tunen. Al met al ga ik voorlopig zo maar even door. Over een week of 2 doe ik nog een ICP test om te kijken of de metalen wegblijven nu ik geen waterwissels meer doe.

Word vervolgd!
 
Even een kleine update. Het gaat nog steeds de goede kant op!!
Alle koralen herstellen goed, daar ben ik echt heel blij mee.

Mijn KH heb ik nu met doseren rock steady op 8,4.

De 1ML VSV zorg ervoor dat mijn fosfaat geheel langzaam daalt, maar dit wil ik opvangen met voer. Ik gebruik nu 1x in de week Masstick en dat lijkt een fosfaat bommetje, precies wat ik nodig heb.

Nitraat daarin tegen zakt totaal niet, ondanks het power filter. Ik doe ook 1x in de week Reef Roids en dan stijgt mijn nitraat, maar hij zakt dus niet.

Als iemand nog een tip heeft om nog specifieker nitraat te verwijderen dan hoor is het graag.

Ik voer verder spaarzaam (1 diepvries blokje per dag) en heb de volgende bezetting in mijn RSR 170:
1x gramma loretto
2x amphiprion ocellaris
1x diamond goby
2x poetsgarnaal
1x azuurjuffer
1x zeeegel
7x throchus histrio (3 baby's maar ondertussen groot genoeg om mee te rekenen)

In mijn filtercup zit Red Sea Carbon, poly filter en filter flos. Ik heb een power filter in mijn bak met filter flos. Filterflos vervang ik om de 3 dagen. Carbon 1x per maand.

Ik heb een Deltec 600i skimmer.

Voor de goede orde. De paniek is eraf. Ik geniet volop van mijn bak. Doordat alles er zo mooi bij begint te staan ben ik vooralsnog niet heel benauwd over mijn nitraat, maar zou hier wel graag wat extra controle over hebben.
 
Even tussendoor, de ICP resultaten zijn binnen. Het koper is gezakt naar een niveau die exact overeenkomt met mijn berekeningen voor wanneer er geen nieuw koper meer bij zou komen (oud: 33.35 nieuw: 7.07)! Dat is dus heel goed nieuws. Dit betekend echter ook dat ik mijn pijlen toch ergens anders op moet gaan richten want ik heb nog steeds kwijnende koralen. Ik heb de oude en nieuwe resultaten even toegevoegd.

ATI heeft eigenlijk nog maar 1 aanbeveling en dat is Iodine toevoegen.
Is dit een zinnig advies volgens jullie?

Ik zie een gemene deler. Je jodide. Voeg je dit sporen elementen toe? Zo niet dan zou ik dit eens oppakken.
 
@superguppy wat bedoel je precies? Welke gemene deler bedoel je precies?

Ja ik voeg nu al een tijdje Iodine toe evenals amino's en ja alles ziet er stukken beter uit en dit word met de dag beter (y)
 
wederom even een update en wederom een gemengde.

Ik wil even beginnen met het goede nieuws en dit geeft me echt een lekker gevoel! Mijn koralen doen het allemaal lekker! er is stabiliteit in mijn bak en ik voel me in control.
Er zit ook steenkoraal in die het ook prima naar zijn zin hebben. Ik heb hier en daar wat bubbelalg en her en der een plukje draadalg, maar beide zijn echt binnen de perken en ik zie liever wat alg en gezonde koralen dan een steriele bak en stervende koralen!

Ik ben toch overgestapt naar Carbon VS van DSR en sindsdien zakt mijn fosfaat niet meer! De overstap naar Carbon VS ging echter gepaard met het verwijderen van mijn enorme kenia boom dus ik weet niet 100% wat de precieze oplossing was, maar ik klaag niet.

Mijn nitraten zijn 20+ en daar wil ik wel wat aan doen, gelukkig kan dit nu ook omdat mijn fosfaten stabiel zijn. Om een beetje extra te helpen heb ik sinds vorige week een zak Sera Siporax erin gedaan. Mijn zandbed word zo effectief omgewoeld dat ik bang was wat optimale plaats voor anaerobe bacterien te kort kwam.
Wat extra filter medium kan nooit kwaad. Ik ga heel langzaam de Carbon VS opvoeren totdat mijn nitraten gaan zakken.

over dit alles heb ik een goed gevoel maar ik heb toch wat slecht nieuws.

Ik heb weer een ICP test gedaan en het blijkt dat mijn koper weer terug komt (in een maand van 7 naar 15 gestegen) :(
Hier baal ik echt enorm van! Mijn water is eindelijk stabiel, alles heeft het naar zijn zin, ik heb geen zin om dit weer in de war te schoppen met flinke waterwissels.
Het feit dat het weer terug is was mijn ergste scenario, het kan namelijk bijna niet anders dan dat dit uit mijn stenen (2e hands) komt. Die ga ik ook niet vervangen want dat is mijn bioloog en betekend dus dat ik helemaal opnieuw moet beginnen en aangezien ik de 170 wil gaan vervangen voor de 425 XL heb ik daar dus ook geen trek in.

Het enige dat ik nog kan proberen is Cuprisorb. Heeft iemand hier ervaring mee? Als dit niet werkt dan denk ik dat ik ga kijken hoe ik over kan stappen naar de 425 XL.
Of misschien probeer ik het zonder DSR en wekelijks 20% waterwissels met NSW, maar goed dat word weel heel veel zeulen met water....

2B contineud
 
Nou, nu dan eens echt goed nieuws! Ik heb contact gehad met ATI lab support.

Die wist mij gerust te stellen. Koper word redelijk snel biologisch inactief. Als je 3+ ug/l per dag toevoegd moet je je zorgen maken maar in mijn geval gaat het om 7ug/l per maand en dat is echt geen probleem.

Dit soort verhogingen zijn vrij normaal en komt hoogstwaarschijnlijk gewoon door voer. Zo is kopersulfaat vrij normaal als toevoeging om de houdbaarheid te verbeteren (zit bijvoorbeeld in mijn Vitalis Marine pellets).

Kortom ik ben gerustgesteld. Ik kan rustig sparen en genieten van deze bak.
 
Bovenaan