Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe nu verder?...

Een breder pallet aan koolstofbronnen stimuleert een breder pakket aan bacteriën.
VSV staat voor vodka, vinegar, sugar. Vodka=ethanol en Vinegar=waterstofacetaat. Daarvan ligt de koolstofketen vast in de benaming. Sugar=suiker=een nogal breed begrip. Ik zou zeggen, grijp je mogelijkheden.

Wel is (of lijkt) het zo te zijn dat naarmate de koolstofketens langer worden, ook de biomassa dikker wordt. Zal te maken hebben met verteerbaarheid.
(Ik heb even moeten zoeken naar een 'optimum' aan (witte) kristalsuiker. Daarvan gaan je leidingen uiteindelijk dichtslibben.)
 
Hoe nauw luisteren de verhoudingen? Kan ik het recept volgen die uitgaat van 40% sterke vodka en dan 37,5% gebruiken of moet je dan de verhouding aanpassen (iets meer vodka)?
 
VSV gemaakt.
200 ml vodka 37,5%
50 ml natuurazijn
5 gr suiker (1 tl)

Ik doseerde 8ml ez-carbon, maar heb al heel snel bacteriën in mijn sump dus ik denk dat ik begin met 2ml VSV. Ik heb maar 150 liter, dus een klein bakkie.
 
Vandaag laatste keer zeewater gehaald. Het is maar goed dat we zelf aan de mix zijn gegaan want er was geen carbon-vs te vinden.

Heb ook gelijk even een nieuwe ICP besteld en ook die poly-filter.

Vandaag eerste keer VSV gedoseerd en meteen even een stoot bacteriën van bio digest.

Word vervolgd
 
Ik wil nog niet te vroeg juichen, maar het lijkt te werken 😲
Gister mat ik 8 ppm en vandaag 6 ppm.

Mijn fosfaat daalt nog met 0,02 ppm, kan dat komen doordat er nog FE in het water zit, of kan bv een Keniaboom zoveel consumeren? Dat ding groeit als kool, je ziet hem gewoon groter worden.

Ik ben dus voorzichtig optimistisch. Nogmaals bedankt voor het opmerken van mijn denkfout 😀
 
Wederom een update. NO3 blijft hangen rond 6 en PO4 blijft stabiel geconsumeerd worden met 0,02 per dag. Na 5 dagen heb ik de dosis VSV van 2 naar 3 ml verhoogt.

Ruiten worden snel bruin, moet echt om de dag poetsen.

Vandaag ICP binnen en meteen op de bus gedaan, ben benieuwd wat al die waterwissels hebben gedaan.

Ik had ook de poly filter besteld en die zit nu ook in mijn media cup. Ook daar benieuwd naar of hij blauw gaat kleuren. Heb nu 3 lagen in mijn media cup. Eerst filter flos, dan poly filter en als laatste carbon van Red Sea.

Koraal status nagenoeg gelijk m.u.v. wat blue hornet buttons, die er ineens een stuk minder uitziet.

Eerst maar eens die waterwaardes checken.
 
Test resultaten nog niet binnen helaas. Verwacht deze morgen of uiterlijk woensdag.

Ik heb vandaag de VSV weer verhoogt naar 4 ML. Nitraat bleef 4 dagen lang hangen op 4 PPM.

Waar ik ondertussen wel echt van opkijk, is die alsmaar dalende fosfaat. 0.02 tot 0.03 per dag al wekenlang. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Iemand enig idee wat er zoveel fosfaat kan verbruiken?

Ik moet het elke dag bij doseren. Iets zegt me dat dit gewoon niet klopt. Ik voer 1 blokje diepvries per dag en vaak een beetje droogvoer.

Ik doe dus momenteel niet aan fosfaat bestrijding. Ik verwacht dus eigenlijk dat deze licht zou moeten stijgen? Begrijp er niets van. Dus als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.
 
Test resultaten nog niet binnen helaas. Verwacht deze morgen of uiterlijk woensdag.

Ik heb vandaag de VSV weer verhoogt naar 4 ML. Nitraat bleef 4 dagen lang hangen op 4 PPM.

Waar ik ondertussen wel echt van opkijk, is die alsmaar dalende fosfaat. 0.02 tot 0.03 per dag al wekenlang. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Iemand enig idee wat er zoveel fosfaat kan verbruiken?

Ik moet het elke dag bij doseren. Iets zegt me dat dit gewoon niet klopt. Ik voer 1 blokje diepvries per dag en vaak een beetje droogvoer.

Ik doe dus momenteel niet aan fosfaat bestrijding. Ik verwacht dus eigenlijk dat deze licht zou moeten stijgen? Begrijp er niets van. Dus als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.
Mijn fosfaat is altijd al 0 geweest zonder problemen, dit geld natuurlijk niet voor iedereen.
Ik heb wel aanslag op de ruiten dus ik meet 0 met de hanna checker maar daadwerkelijk zal er wel ietsje in zitten.
 
Fosfaat wordt ook gebufferd in kalkhoudend substraat (zand en steen).
Zolang er dagelijks bruine en/of groene algen groeien is er voldoende fosfaat beschikbaar.Als je een week de ruiten niet hoeft te poetsen moet je zorgen gaan maken.
 
Test resultaten nog niet binnen helaas. Verwacht deze morgen of uiterlijk woensdag.

Ik heb vandaag de VSV weer verhoogt naar 4 ML. Nitraat bleef 4 dagen lang hangen op 4 PPM.

Waar ik ondertussen wel echt van opkijk, is die alsmaar dalende fosfaat. 0.02 tot 0.03 per dag al wekenlang. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Iemand enig idee wat er zoveel fosfaat kan verbruiken?

Ik moet het elke dag bij doseren. Iets zegt me dat dit gewoon niet klopt. Ik voer 1 blokje diepvries per dag en vaak een beetje droogvoer.

Ik doe dus momenteel niet aan fosfaat bestrijding. Ik verwacht dus eigenlijk dat deze licht zou moeten stijgen? Begrijp er niets van. Dus als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.
Je voegt vsv toe en je nitraat daalt.
Dan is het toch logisch dat fosfaat mee daalt? Dat wordt al een paar posts aangehaald. Nitraat, fosfaat en koolstof zijn de basis van bacteriën. Die biomassa neemt toe, daardoor neemt nitraat en fosfaat af.
 
Hmm oké met de aanslag op mijn ruiten zit het wel snor. Ik zal dus iets minder krampachtig de boel in de gaten houden. Ik ben dit gaan doen omdat mijn koralen eraan gingen, toen dacht ik door tekort aan fosfaat, maar wellicht is het door iets anders.

Die poly-filter word overigens nog steeds niet blauw, dus ik vraag me af of er nog veel koper inzit, maar goed dat weet ik binnenkort.

@Patrick_NL op zich wel, maar kijk eens naar de verhouding, die klopt toch voor geen meter?! Eerste keer 2ml VSV per dag, nitraat dropt 4PPM en stabiliseert, fosfaat blijft al die tijd dalen. Verhoog VSV met 1 ml, nitraat dropt 2PPM en stabiliseert weer, fosfaat blijft droppen. Snap je het punt? Voor mij is het niet logisch.
 
Ja ik wil het graag snappen, ik zoek naar verklaringen voor het fenomeen, met als doel een beter begrip te krijgen van het geheel. Ik zie dit als onderdeel van de hobby.

Ik begrijp niet helemaal wat precies je bezwaar is?

Mijn bak loopt niet lekker en wil dit graag veranderen, dus focus ik op dingen die in mijn ogen niet kloppen. Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Biologie en wiskunde gaan vaak hand in hand overigens...
 
Ja ik wil het graag snappen, ik zoek naar verklaringen voor het fenomeen, met als doel een beter begrip te krijgen van het geheel. Ik zie dit als onderdeel van de hobby.

Ik begrijp niet helemaal wat precies je bezwaar is?

Mijn bak loopt niet lekker en wil dit graag veranderen, dus focus ik op dingen die in mijn ogen niet kloppen. Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Biologie en wiskunde gaan vaak hand in hand overigens...
Mijn bezwaar is dat op hobby niveau dit niet is gekristaliseerd. Wees blij dat we weten dat koolstof de ontbrekende factor is die bacteriën doet groeien. Wil je specifieke nummers en details, zal je alle aanwezige soorten bacteriën moeten identificeren, samen met hun individuele biomassa. Daarmee ook de diverse omstandigheden in ogenschouw nemen, zoals zuurstofrijke of arme locatie, stroming andere elementen, etc..
Ga je dat voor je bakje doen? Succes..
En het ia totaal niet belangrijk. Er zullen nog veel meer zaken gebeuren in je bak die je niet zult gaan snappen.
 
Ik accepteer pas dat ik dingen niet snap op het moment dat ik het gevoel heb er alles aan gedaan te hebben en het dan nog steeds niet snap. Bij dat punt ben ik nog lang niet aangekomen dus ik ga nog lekker door met speuren.

Als iedereen jouw houding heeft komen we niet echt verder in de wereld. Dat is overigens prima. Niet iedereen wil altijd alles weten, maar ik zit anders in elkaar. Ik heb respect voor jou stanpunt, gun mij het mijne.
 
Wat ik mis is een dagboek met enige chronologie van opbouw, opstart, techniek, koraal- en visbestand, onderhoud, schoonmaak, voeding, supplementen. Enfin, alles waardoor wij als buitenstaanders ‘gevoel’ met jouw systeem kunnen krijgen.
Dat kan namelijk goed helpen bij het bieden van hulp.
 
Bovenaan