Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe nu verder?...

R. Ladage

Junior Lid
Beste mensen, ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van goed advies want ik zie het even niet meer.

Ik ben nu 9 maanden met mijn bak aan het stoeien geweest, ik heb veel fouten gemaakt en veel geleerd.
In hele grove lijnen is het volgende gebeurd.

9 maanden geleden gestart met een 2e hands RSR 170. Deze was leeg, techniek en steen waren aanwezig.
Nagenoeg alle techniek voldeed niet en is inmiddels vervangen (opvoerpomp, afschuimer, verlichting en verwarming).
Ik had besloten te werken met de EZ-DSR methode. In het begin ging dit goed, maar algauw veranderde dit.
Ik stripte mijn hele bak van alle nutriënten zoals dit later bleek. Ik verloor wat steenkoraal (stylophora) en kreeg te kampen met een enorme cyano plaag.
Ik begon PO4 toe te voegen om de balans terug te krijgen en toen de tekorten eenmaal waren aangevuld zat ik op een consumptie van 0,05 per dag!
Al mijn meetbare waardes waren op dat moment perfect en ik besloot weer koraal toe te voegen.
Ik zag deze echter ziender ogen achteruit gaan en vervolgens sterven (ging wederom om steen). Ik had nog steeds last van cyano, maar de manier en snelheid waarop ik het koraal verloor klopte voor geen meter.
De manier waarop ik met de cyano aan het vechten was vond ik ook vreemd. Ik had de balans terug in mijn water waardes en heb vaak goede bacterien toegevoegd nadat ik all cyano zoveel mogelijk had afgezogen. Dit proces heb ik maanden volgehouden maar zonder resultaat. Ik werkte toen ook met Cyano Control zonder resultaat na 14 dagen. Een bezoek aan Coral and Fish leerde me dat het toch om dyno ging, iets wat ik zelf steeds heb uitgesloten omdat ik dit er toch anders uit vond zien.

Omdat ik de manier waarop ik steenkoraal niet meer kon rijmen met mijn waterwaardes heb ik een ICP test gedaan en hier kwam uit dat ik teveel koper in mijn bak heb 33.35 µg/l.
uiteraard waren er nog wat kleine andere onbalansjes, maar die zijn niet schokkend genoeg om koraal te killen. Mijn osmose water was overigens perfect.

Wat is de bron van de koper? Ik heb een heel strikt onderhoudsregime waarbij al mijn apparatuur elke maand helemaal uit elkaar gaat en gereinigd word. Hierbij heb ik nooit wat raars aangetroffen. Op twee stromingspompen na is alles ook hagelnieuw. Zit een klein beetje roest op mijn scharnier, maar deze hangt niet boven mijn sump. Daarnaast verwacht je dan ook andere verhoogde waardes en ondanks dat mijn ijzer iets verhoogt is staat dit bij lange na niet in verhouding tot het koper. Ik voer diepvries mysis, artemia en bloodworms van Ruto en daarnaast voer ik Vitalis platinum marine pellets. Mijn onderbuik gevoel zegt dat dit ook de bron niet kan zijn.

Ik ben er zelf van overtuigd dat het in de stenen zit en daar zit meteen mijn probleem.
Als ik mijn steen moet veranderen wil ik ook wel gelijk de tijd nemen om een mooie scape te maken. Dat lukt niet met levend steen, maar uiteraard kan ik niet mijn oude steen vervangen door dood steen. Dat is mijn hele bioloog, die ik visje voor visje koraaltje voor koraaltje in de afgelopen 9 maanden heb opgebouwd.

Ik weet nu gewoon niet meer hoe ik verder moet. ik zit met de volgende scenario's:
- doorgaan met de huidige bak en het koper bestrijden in de hoop het tij te kunnen keren
- nieuwe scape maken en deze in een aparte bak in laten draaien met iets als reef mature, ik ben echter bang dat dit niet voldoende zal zijn en ik mijn vissen onnodig gevaar laat lopen
- vissen terug naar de winkel, bak verkopen, door sparen voor RSR 350 of RSR 425

Sorry voor de hele lap tekst, probeer een zo goed mogelijk beeld te schetsen zonder al te veel extra info neer te zetten, maar dat is nog niet zo makkelijk.

Ik hoor graag jullie ideeën en suggesties, alvast bedankt voor de moeite.
 
ten eerste vind ik het knap dat je je niet uit het veld laat slaan door de tegen slagen.
Het mooiste zou zijn opnieuw opstarten en alle oude problemen achter je laten, maar is het dan uitgesloten dat er weer koper in het systeem komt?.
Dus het beste is oorzaak vinden van koper probleem, ik heb zelf geen idee.
 
Dacht dst de test van triton altijd koper aangaf in de icp test

dan moet je detox kuur doen van triton maar weet dit niet zeker

dogue09 van dit gorum kan je daar zeker wat over vertellen
 
Dat is dus het hele probleem hoe kom je daar allemaal achter? Ik heb het gevoel dat het aan het steen ligt, maar 100% garantie krijg je niet.
Ik gebruikte Cyano Control daar word niet gerept over koper, maar er staat verder ook niet wat er wel inzit. Er word echter geen waterwissel geadviseerd na de kuur dus dan mag je ervan uitgaan dat er geen schadelijke stoffen inzitten?

Zo redeneer ik zo'n beetje met alles wat ik toevoeg en daarom is de enige onzekere factor de stenen. Volgens mij is het echt levend steen (maar toen ik het kreeg was het uiteraard zo dood als een pier). Ik kocht de bak 2e hands van iemand die spijt had van de koop voordat hij hemzelf vulde, dus het is meer 2e, 2e hands. Ik heb geen idee wat die eigenaar allemaal heeft uitgespookt.
 
Dacht dst de test van triton altijd koper aangaf in de icp test

dan moet je detox kuur doen van triton maar weet dit niet zeker

dogue09 van dit gorum kan je daar zeker wat over vertellen
Ik heb de ICP test van ATI, die hebben ook mijn osmose gemeten.
Osmose was schoon. Verder is het vinden van koper eigenlijk de enige reden die ik nog kan rijmen met mijn koraal sterfte, dus ik neig het voor waar aan te nemen.

p.s. bedankt allen voor het meedenken, word echt gewaardeerd!
 
Vanaf ~16 ug/L wordt koper giftig voor koralen. Daar zit je ruim overheen.
Dus er is in ieder geval geen twijfel over mogelijk dat dit de problemen veroorzaakt.

Meest waarschijnlijke bron lijkt dan inderdaad je steen te zijn. Ik heb nog niet eerder gehoord van een kunstmatig steen waar koper uit kwam (wel andere metalen). Dan is het waarschijnlijker dat de vorige eigenaar koper medicatie heeft gebruikt. Wat voor details ken je over het verleden van het steen? Had de eigenaar een succesvolle rif bak of alleen vissen?

Daarbij is apparatuur nog niet geheel uitgesloten, het mag dan wel nieuw zijn dit betekend niet dat er niets mis mee kan zijn. Welke apparaten gebruik je? Graag apparaat, type en merk vermelden. Gebruik van zoetwater apparatuur in zeewater kan ook een risico vormen.

Koper bestrijden is erg lastig. Als het daadwerkelijk uit je steen komt, dan kan je er heel veel detox en waterwissels tegenaan gaan gooien.
Dan is een nieuwe start waarschijnlijk de weg van de minste weerstand. Of dit ook zo is kunnen we alleen geen goed advies over geven zonder te weten hoe het er nu precies bij staat. Kan je een paar foto's posten? Welke dieren houdt je nu precies?
 
Ik heb 0,0 info over de steen, aangezien degene van wie ik hem heb overgenomen als spijt kreeg voordat hij de bak heeft opgestart. Dus het gaat om de eigenaar daarvoor. Anyway, ik heb vanaf het begin spijt gehad van de aankoop in de zin van dat ik kon zien dat men niet goed zorgde voor de spullen. De toemalige lamp (AI 52 was in contact geweest met zout water), de opvoerpomp was veel te klein voor de bak. eiwitafschuimer en stromingspompen hadden lange tijd geen liefde gehad etc.
De stenen verraadde dat de bak niet erg succesvol was, want deze zat onder de alg. Ik heb die met noeste arbeid zo schoon mogelijk gemaakt.

De apparatuur idem dito, maar zoals gezegd is dit inmiddels allemaal vervangen door beter spul, alleen de stromingspompen heb ik nog bewaard.
Zoals vermeld gaan deze iedere maand helemaal uit elkaar (opvoerpomp, skimmer en streamers), maak ik ze schoon en uiteraard bekijk ik ze dan goed. Hier mijn lijst:
opvoerpomp: AquaMedic DC Runner 2.2
verlichting: RedSea ReefLed 90
Skimmer: Deltec 600i
Stromingspompen: 2x tunze nanostream (weet even niet meer welk nummer maar niet regelbaar)
verwarming: Eheim Jager 150W

Ik zal morgen foto's plaatsen, ik kijk nu tegen karton vanwege 3 daagse blackout (dyno bestrijding).

bestand:
2x Amphirprion Ocellaris - clowntjes
4x Throchus Histrio - slakken (en honderden baby's alleen snachts te aanschouwen)
2x Lysmata Amboinensis - poetsgarnaal
1x Gramma Loretto
1x Valencienna Puellaris - oranje zandhapper (wat een kanjer is deze vis!)
1x Acreichthys Tomentosus - zeegras vijlvis (geen aiptesia meer waargenomen)
1x Chrysiptera Hemicyanea - azuur juffer (als laatst geplaatst)
1x Mithrax sculptus - smaragd krab

Qua koralen is bottom line al het steenkoraal sterft, rest is wisselend.
Ik heb een keniaboom, die is werkelijk prachtig, groeit als kool en is 100% ontspannen.
ik heb ook een Rhodactis Hairy Green die het heel erg naar zijn zin heeft, verder heb ik meerdere buttons, sommige hebben het naar hun zin maar andere gaan meer en meer knijpen. Verder heb ik een ster poliep die het ook niet naar zijn zin heeft. Nou kan een deel van de symptomen natuurlijk ook komen door de dyno's dus dat zou nu hopelijk beter moeten gaan.
 
Je kan toch opnieuw starten met dood steen, vissen kunnen makkelijk tegen vers water.
Steen koraal is toch al dood, de rest van de koralen die je noemt zijn niet veel eisend.
Bij dood steen heb je geen last van de bekende opstart pieken.
 
Oke duidelijk.

Ook geen goedkope digitale thermometer in de bak, waarvan de isolatie van de sensor stuk is o.i.d.?
Het kan echt in iets heel kleins zitten.

Iets anders waar ik nu net aan denk. Doe je waterwissels en zo ja, heb je jouw vers aangemaakte zoute water al eens gecontroleerd op koper? Verontreinigd zout is nog een mogelijkheid.

Dit allemaal op een rijtje hebbende zou ik zeggen, houd deze bak in stand zoals die is. Doe regelmatig waterwissels zodat het kopergehalte in ieder geval niet verder oploopt en hopelijk zelfs iets zakt. Ondertussen lekker sparen voor de grotere bak en start die t.z.t. parallel op met nieuw steen.
 
Laatst bewerkt:
Je kan toch opnieuw starten met dood steen, vissen kunnen makkelijk tegen vers water.
Steen koraal is toch al dood, de rest van de koralen die je noemt zijn niet veel eisend.
Bij dood steen heb je geen last van de bekende opstart pieken.
Met dood steen is die opstart juist erger, omdat je totaal geen bacteriën toevoegt.
Alsjeblieft geen onzinverhalen ophangen.
 
Met dood steen is die opstart juist erger, omdat je totaal geen bacteriën toevoegt.
Alsjeblieft geen onzinverhalen ophangen.
Onzin verhalen? Ik ben 1x gestart met levend steen en 2x met dood steen.
Met levend steen heb je mega pieken juist omdat je veel dode bacteriën hebt die onderweg zijn afgestorven.
Bij dood steen heb je geen bacterie waardoor de opstart juist heel lang duurt maar zonder die hoge schommelingen verloopt.
Dit zijn feiten, geen onzin.
 
Onzin verhalen? Ik ben 1x gestart met levend steen en 2x met dood steen.
Met levend steen heb je mega pieken juist omdat je veel dode bacteriën hebt die onderweg zijn afgestorven.
Bij dood steen heb je geen bacterie waardoor de opstart juist heel lang duurt maar zonder die hoge schommelingen verloopt.
Dit zijn feiten, geen onzin.
Ik denk dat je pieken niet kwamen door afgestorven bacteriën maar juist door dood spul op of in het steen. Goed levend steen heeft hier geen last van.
Als de TS dood steen gebruikt, met de vissen en koralen die er nu zitten, dan komt er juist een giga piek in nitriet, nitraat en fosfaat omdat je geen bacteriën hebt die het afbreken.
Dat is geen onzin, dat is een feit ondersteund door wetenschappelijk onderzoek en jarenlange praktijk cases
 
Ja dood steen met die lading vis gaat zeker zorgen voor een ammoniak piek en dan weet ik zeker dat ik overnieuw kan beginnen.
Dit process kan je ook niet echt versnellen omdat de bacteriën en je ammoniak in balans is.
Is er meer ammoniak dan groeit je bacterie populatie net zoveel totdat het er genoeg zijn om deze op te ruimen en stagneert dan.
Nieuwe vis erin, meer ammoniak = bacterie groei.

Dat is de reden dat we vis geleidelijk toe voegen. Als je in een keer veel vis toevoegd, dan duurt het te lang voordat er voldoende bacteriën zijn (Deze verdubbelen maar elke 20 uur of zo) en krijg je problemen.

Nu is er wel wat te zeggen voor opstarten met dood steen, bacteriën en ammoniak. Om op de beste manier te starten dien je steeds maar een klein beetje ammoniak toe te voegen. De truck is namelijk de nitriet piek niet boven 5 ppm te laten komen want dit verhinderd weer de groei van de bacteriën.

Ik heb laatst een hele interessante lezing van Dr. Tim Hovanec hierover bekeken.

Goed levend steen hoort in balans te zijn, het heeft reeds voldoende bacteriën om alle geproduceerde afval van de steen op te ruimen. Mocht er om wat voor reden iets gebeuren met je levende steen waardoor er iets sterft, krijg je een kettingreactie. Dode diertje zorgt voor te veel afvalstoffen, kan niet op tijd verwijderd worden, deze afvalstoffen doden nog meer diertjes en zie daar je enorme pieken.

P.s.
Ik ga de komende periode flink inzetten op waterwissels. ATI adviseerde 3x 20% in een week. De viswinkel zegt 30% per week. Ik neig naar die laatste en dit een aantal weken vol houden en dan weer een ICP test doen.

Als het is gezakt, weer een aantal weken niks doen en dan weer een ICP, als het dan weer stijgt weet je zeker dat je nog een besmetting hebt.

P.p.s
Ik deed in principe geen waterwissels, maar heb dit ten tijde van de cyano wel gedaan. Ik gebruik hier voor de blauwe Red Sea zout. Ook daar mag je van uitgaan dat reef specs zout geen gif bevat toch?
 
Laatst bewerkt:
Goed verhaal en prima plan!

P.p.s
Ik deed in principe geen waterwissels, maar heb dit ten tijde van de cyano wel gedaan. Ik gebruik hier voor de blauwe Red Sea zout. Ook daar mag je van uitgaan dat reef specs zout geen gif bevat toch?

Ja, daar zou je vanuit moeten/willen kunnen gaan... Echter, hoe onwaarschijnlijk ook, het is eerder voorgekomen dat er iets extras in een emmer zout zat... Dus wellicht het uitsluiten waard.
 
Je kunt dit nog proberen:
https://zeeaquarium-winkel.nl/poly-bio-marine-poly-filter

Schijnbaar een soort filterwatten wat ook metalen eruit trekt. De kleur die het erbij krijgt geeft ook meteen weer welk metaal het is.
Dan nog evt een koper testkit om in ieder geval zelf een idee te krijgen en niet de vertraging te hebben met de ICP test.

Als deze ondanks aangeven dat het koper eruit trekt en je meet nog steeds koper moet je dingen gaan uitsluiten zoals steen.
Zit er niet toevallig wat in het zand op de bodem? Die misschien afhevelen en filteren?
 
hehe die polyfilter klinkt echt fantastisch, bijna te mooi om waar te zijn :)

Ok ik ben eruit, ik ga de komende maand om de dag 10% water wisselen voor een totaal van 160%.
Ik besef dat dit inefficienter is dan grotere waterwissels, maar ik beperkt overige schommelingen.
Als mijn berekeningen kloppen is er dan nog ongeveer 6ug/L koper over. Als de test dit uitwijst, dan durf ik het aan een maand niets te doen en weer te testen.
hopelijk komt ik er zo achter of het nog oploopt en zo ja hoeveel.

Afhankelijk van die 2e test, ga ik een langere termijn planning maken.
Wellicht is het leuk om in de maand erop die polyfilter in mijn bak te doen en kijken wat het effect daarvan is. Lijkt me sowieso nuttige informatie voor het forum.
Als het product doet wat het beloofd zou ik het zelfs preventief kunnen gebruiken, maar ik ben toch bang dat het iets meer zal strippen dan je lief is :)
 
Zover ik begrepen heb werkt het echt. Heb er helaas zelf geen ervaring mee.
Verder onttrekt het volgens mij niets dat belangrijk is in je aquarium, maar wederom geen eigen ervaring mee.
 
Bovenaan