Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe nu verder?...

koolstofje

ZeewaterForum lid
Seagem Reef Plus doet er juist koper en tin in omdat dat trace elementen zijn, uiteraard in zeer kleine hoeveelheden. Per 1 gram: copper 0,001mg tin 0,00029mg
 
OP
R

R. Ladage

Junior Lid
De vraag is wat schadelijker is, helemaal geen koper en tin of te veel, ik ben geneigd te zeggen het laatste ;)
 

Yves V

Senior Forumlid
Metasorb van 2 little fishies is ook een mogelijkheid. Heb er zelf wel geen ervaring mee.
 
OP
R

R. Ladage

Junior Lid
Even een update:

Ik ben reeds twee en een halve week bezig met mijn 10% waterwissels Ik heb er nu 10 gehad. Ik ben nog niet tevreden. Mijn bak is verdeeld, een deel van de koralen doen het heel goed (sommige buttons, hamertje, Indische schijfanemoon, wat oren en mijn keniaboom), maar een ander deel vertoont grote mate van stres (wat andere buttons, duncan, sterpoliep en nog wat montipura).

Ik begrijp niet helemaal wat er nu fout gaat. Er is iets raars aan de hand met mijn nitraat en fosfaat. In mijn Dyno periode verbruikte mijn bak 0,05 fosfaat per dag! Dit stopte abrupt toen ik een black out heb gedaan van 3 dagen. Na die blackout is de PO4 stabiel, dat wil zeggen die loopt heeeeeel langzaam naar beneden 0,03 in twee weken. Met mijn nitraat gebeurd echter helemaal niets, die blijft hangen op 10+. Ik heb een paar keer goede bacteriën toegevoegd en sinds 5 dagen heb ik mijn EZ-Carbon iets verhoogd. Dit heeft resultaat op mijn fosfaat, die begint nu weer iets te zakken maar mijn nitraten gebeurd niets mee? Het rare is dat je eerder het omgekeerde zou verwachten, eerst nitraat die zakt en daarna pas fosfaat.
Dit zit me dus niet lekker. Ik kan het niet verklaren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dan zit ik nog met het knagende koper gevoel. Ik had nu volgens mijn berekeningen onder de toxische grens moeten komen, maar de verdeeldheid in mijn bak baart me zorgen. Ik vind het apart dat er zo'n groot verschil zit tussen mijn koralen en al helemaal tussen dezelfde soort (ene helft van de buttons staan er prachtig bij, de andere is al weken! niet open geweest en zie ik langzaam verdwijnen :( ).
Aan de ene kant zou ik graag die poly-filter gaan inzetten, maar aan de andere kant ben ik bang teveel tegelijk te doen en kan ik dadelijk geen goede conclusie meer trekken. Maar o wat baal ik zeg! Ik wil gewoon dat alles het naar zijn zin heeft, dit is echt frustrerend.

De rest van mijn waterwaardes zijn gewoon goed. Mijn KH is iets lager dan gewenst (7,3), maar verder prima en heeft gewoon de waarde van het natuurlijke zeewater. Hier ga ik pas weer na kijken als ik klaar ben met wisselen. Uiteraard wil ik mijn nitraat wat lager, maar het heeft geen schokkende waardes of zo. Kortom, de grote twijfelshow is weer in volle gang :(
 

erichuyn

ZeewaterForum lid
Ik zou het zo niet meer weten helaas. Nitraat 10 lijkt me geen groot issue, maar bij 10+ vraag ik me wel af hoeveel +?
Misschien weer eens een ICP test opsturen?
Kan natuurlijk ook zijn dat je handelingen tot nu toe je wel op het goede pad zetten maar dat het nu tijd kost voordat het koraal weer bijtrekt.

Ik zit hier met een behoorlijke cyano plaag. Deze ben ik nu al bijna 2 maanden aan het bestrijden met Microbe-lift bacteriën en waterwissels.
Mijn duncan en hamer beginnen nu pas eindelijk weer een beetje te openen.
Dus misschien even doorzetten zo?
 
OP
R

R. Ladage

Junior Lid
Die 10+ is net iets meer dan 10, als ik moet gokken tussen de 12 en 14.

De ICP staat op de planning, niet aankomende week, maar de week erna. Dan heb ik 16 waterwissels gehad.

Vind het moeilijk om te wachten, je wil zo graag gisteren alles oplossen :(
 

Paul vingerhoets

ZeewaterForum lid
Je zult eerst weer een test moeten laten doen om te zien of je wissels een positief effect hebben gehad op het koper gehalte.
Verder zou je po4 ietsje kunnen verhogen richting de 0,08 om de bacferien wat meer voeding te geven om nitraat te laten dalen . Met kleine stapjes dan wel.
 
OP
R

R. Ladage

Junior Lid
Ja weet het ook eigenlijk wel, moet me aan het plan houden, maar het is wel lastig als het niet gaat zoals je het wil ;)

Nog 6 waterwissels tot de tweede ICP test. Ben benieuwd.
 

Patrick_NL

ZOAddict
Waarom doe je maar wissels van 10%?
Pak in een keer 50% dan verdun je veel meer dan met elke keer 10%
 

erichuyn

ZeewaterForum lid
Dan wel ff zorgen dat de temperatuur redelijk overeenkomt, maar grotere wissels zou moeten kunnen ja.
 

Patrick_NL

ZOAddict
Dan wel ff zorgen dat de temperatuur redelijk overeenkomt,
Dat zou het sowieso moeten zijn, anders kan je nooit je zoutgehalte goed bepalen..
 

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
Ik heb in het verleden wel eens waterwissels tot 80% uitgevoerd met ReefCrystals.
Gemengd koralen bestand, van extreem hard tot extreem zacht.
Geen centje pijn.
 

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
... Na die blackout is de PO4 stabiel, dat wil zeggen die loopt heeeeeel langzaam naar beneden 0,03 in twee weken. Met mijn nitraat gebeurd echter helemaal niets, die blijft hangen op 10+. Ik heb een paar keer goede bacteriën toegevoegd en sinds 5 dagen heb ik mijn EZ-Carbon iets verhoogd. Dit heeft resultaat op mijn fosfaat, die begint nu weer iets te zakken maar mijn nitraten gebeurd niets mee? Het rare is dat je eerder het omgekeerde zou verwachten, eerst nitraat die zakt en daarna pas fosfaat.
Dit zit me dus niet lekker. Ik kan het niet verklaren. Heeft iemand hier ervaring mee?
...
Je maakt hier, naar mijn idee, toch een cruciale denkfout.
Ik zal proberen het relatief simpel uit te leggen:

Een heel ruw gemiddelde samenstelling van biomassa o.b.v. koolstof (C), stikstof (N) en fosfor (P) = 106:16:1
In de zoetwateraquaristiek vertaalt zich dit naar de Redfield ratio.
Voor zeewateraquaristiek in principe ook, maar nauwkeurig hierop sturen is lastig i.v.m. de gewenste lage concentratie en meetfouten in de testmethoden.

Wat je hier wel van kan leren is dat je alle 3 de elementen nodig hebt om ze te laten 'verdwijnen'.
N en P zitten in overmaat in het voedsel en supplementen die we toedienen, C juist 'te weinig'. En worden (uiteindelijk) bacteriologisch omgezet in biomassa, nitraat (NO3) en fosfaat (PO4).
Omdat aan de voorkant te weinig C beschikbaar is kunnen niet alle N en P worden omgezet in biomassa. Bacterien voeren deze dan af als de afvalstoffen NO3 en PO4 .
Door bacteriën een koolstofbron (C) beschikbaar te stellen (acetaat, ethanol, suikers) kunnen de N en P wel worden omgezet in biomassa (lees: bacteriën) en ontstaat er geen (althans minder) NO3 en PO4.

Echter, door extreem laag te sturen op fosfaat is het bijna onmogelijk om nitraat te verlagen.
Wil je je nitraat verlagen met een koolstof dosering, dan zul je de EZ-carbon aan de kant moeten zetten.
Hier zit namelijk ijzer (Fe). Het ijzer bindt met fosfaat, fosfaat is dan niet langer beschikbaar voor de bacteriën.
Het alternatief is een koolstofdosering zonder ijzer.
Als je je fijn voelt bij de DSR productlijn kun je kiezen voor DSR Carbon VS (staat voor azijn (Vinegar) en suiker (Sugar), maar je kunt ook je eigen koolstofbrouwseltjes maken, of via Google een VSV receptje opzoeken).

Doordat hierin Fe (ijzer) ontbreekt blijft er meer P/PO4 beschikbaar voor opbouw van biomassa en zal nitraat WEL gaan zakken. Mocht dit te langzaam gaan dan kun je nog overwegen om PO4 te doseren (niet mijn voorkeur, gewoon blijven voeren, dan komt fosfaat vanzelf wel omhoog).

Overigens is niet alleen mijn eigen beredening. Het is, of behoort te zijn, algemene basiskennis in zeewateraquaristiek.
Daarnaast staat het ook zo uitgelegd op DSRreefing.com (posting 2 van dit topic op DSRreefing.com).
 
Laatst bewerkt:
OP
R

R. Ladage

Junior Lid
He Mefisto,

Bedankt voor je duidelijke heldere uitleg. Een deel van je uitleg was me inderdaad bekend, maar het deel over de werking van EZ-Carbon vs Carbon-VS is nieuwe en nuttige info.

Ik voeg dus PO4 toe om deze op peil te houden. De reden dat ik dacht dat nitraat eerder zou zakken was vanwege wat ik had gelezen. Als je start met Carbon dosing zie je eerst effect op de nitraat omdat die bacterie cultuur sneller zou groeien dan de cultuur die voor fosfaat verwijdering verantwoordelijk is

Ik had inderdaad gelezen dat als je geen fosfaat hebt je moet overschakelen naar Carbon-VS, maar ik heb dus niet kunnen vinden waarom, dus bedankt voor je aanvulling.

Beter is dus om Carbon-VS te gebruiken, maar in principe zou bij mij toch ook de nitraten moeten zakken? Ik bedoel N, P en C zijn immers beschikbaar.
 

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
maar in principe zou bij mij toch ook de nitraten moeten zakken? Ik bedoel N, P en C zijn immers beschikbaar.
N en P zijn niet in balans
Er is te weinig P beschikbaar om N te laten zakken. Omdat dit continue wordt weggevangen door het ijzer uit de ez-carbon.
Probeer het maar eens met een C toevoeging zonder Fe.
Het zal je verbazen.
 
OP
R

R. Ladage

Junior Lid
Vrijdag ben ik weer bij de vis winkel, ik ga dan gelijk de VS halen. Nogmaals dank voor de heldere uitleg (y)
 

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
Vrijdag ben ik weer bij de vis winkel, ik ga dan gelijk de VS halen. Nogmaals dank voor de heldere uitleg (y)
Heb je wodka en suiker in huis? Dan kun je direct van start.
I.p.v. azijn kun je ook natriumacetaat gebruiken/bestellen en later bijmengen.
Je kunt er allerlei moeilijke theorieën op na houden, maar met een beetje gevoel kom je met deze 3 al een heel eind.
 
OP
R

R. Ladage

Junior Lid
Heb je wodka en suiker in huis? Dan kun je direct van start.
I.p.v. azijn kun je ook natriumacetaat gebruiken/bestellen en later bijmengen.
Je kunt er allerlei moeilijke theorieën op na houden, maar met een beetje gevoel kom je met deze 3 al een heel eind.
ik kwam deze tegen:

500 ml Azijn 5% (gewoon natuurazijn denk ik?)
375 ml Vodka 40%
125 ml RODI water

Jij had het nog over suiker, wat is de toegevoegde waarde daarvan?
 
Bovenaan