Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe lang nog algen?

Bruniversity

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal,

Mijn bak nog niet zo lang, maar afgelopen week is er dan eindelijk het eerste leven ingegaan (na de nitriet piek een maand stabiele waarde). Mijn waarden zijn als volgt:

Temp: 25
Zout: 1023
Nitraat: 0
Nitriet: 0
Fosfaat: 0 (of 0.03 moeilijk te zien)
KH: 8
CA: 460 (deze is aan het stijgen, was 2 weken geleden 440 en vorige week 460)
MG:1440

Mijn KH, CA en MG waren aan het stijgen waardoor ik afgelopen week wat zeewater heb vervangen voor osmose water. Alleen de CA blijft stijgen, MG is gedaald en KH is gelijk gebleven).

Maar wat ik eigenlijk had gehoopt is dat na het plaatsen van wat levende have (2 poetsgarnalen, 2 turboslakken en een geringe gobie) dat mijn algen wel wat zouden afnemen, maar deze lijkt wel te zijn geëxplodeerd. Ik heb nu dus al zo een 8 weken last van deze alg (ik denk kiezelalg) en het neemt alleen maar toe.

Weet iemand of dit klopt (mijn bak is nog aan het opstarten), maar ik had verwacht dat deze alg inmiddels wel een keer zou afnemen. Verder staan er in mijn bak 3 montipora (heel klein) een torch en hamerkoraal. Ik ben ook heel benieuwd of iemand weet hoe lang het meestal duurt voordat deze als verdwijnt. Zie hieronder ook de foto's.

Alvast bedankt,

Bruno

IMG_1301.jpgIMG_1300.jpg
 
Je zal het moeten uitzitten. Nitraat en fosfaat wordt door al die alg opgebruikt dus die is zeker meer als genoeg aanwezig. Rustig laten doen. Door middeltjes te beginnen toevoegen zal je een onbalans creeeren dus laat maar draaien. De koralen hebben er normaal geen last van, maaf het ziet er natuurlijk niet uit. Opeens zal het allemaal wegtrekken, maar je moet het nog even tijd geven.
 
Elke opstart is anders. Soms duurt het kort, soms duurt het lang, ik heb ze beiden meegemaakt van de makkelijke algen soorten tot de moeilijkste en algen die op de beste sites nog niet vermeld staan
Ga ze niet met allerlei middelen bestrijden maar hou ze in toom door handmatig te plukken is mijn advies
De aanhouder wint...succes
 
Bovenaan