Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe gevaarlijk?

LSDragon

Senior Forumlid
We weten allemaal dat je na het rijpen (ni- trit/ trat piek) pas kunt beginnen met het plaatsen van koralen etc. etc. omdat het te hoge trit/trat dodelijk voor koralen is.

Nu vroeg ik me af, hoe “gevaarlijk” is dit voor de koralen die op je levendsteen al zitten tijdens de opstart fase?

Heb zelf meegemaakt dat ik levendsteen had vol met koralen tijdens de opstart en dat deze de trit/trat piek overleefd hebben.

Hoe gevaarlijk is dit “piek” eigenlijk dan?

Jimmy54

Is gestopt
Meestal is het eerst een nitrietpiek en daarna een nitraatpiek.
Zodra nitraat gaat stijgen, gaat nitriet dalen ( heeft te maken met de groeisnelheid van de twee verschillende bacteriën)

Nitraat is niet zo gevaarlijk, concentraties van 50 mg/l of meer
kunnen door de meeste koralen voor een niet al te lange periode wel getolereerd worden.
Het grote nadeel is echter dat algen er ook grandioos op floreren.

Nitriet is een ander verhaal. Nitriet zorgt er in ieder geval voor
dat het zuustof een stuk minder efficiënt, en soms helemaal niet meer,
door de rode bloedlichaampjes getransporteerd wordt.
Dus wezens die afhankelijk zijn van zuurstof wat op deze wijze wordt getransporteerd, zullen het niet lang volhouden in hogere nitriet gehaltes.

Hoe dat zit met dieren zoals schelpdieren, keeften, krabbetjes, wormen en slakken weet ik niet.
Al die diertjes schijnen een hoog nitriet-gehalte wel te kunnen overleven, anders zou het "levendsteen" "
binnen de kortste keren veranderd zijn in "doodsteen.

Stefan118

Gek op electronica
Meestal is het eerst een nitrietpiek en daarna een nitraatpiek.
Zodra nitraat gaat stijgen, gaat nitriet dalen ( heeft te maken met de groeisnelheid van de twee verschillende bacteriën)

Nitraat is niet zo gevaarlijk, concentraties van 50 mg/l of meer
kunnen door de meeste koralen voor een niet al te lange periode wel getolereerd worden.
Het grote nadeel is echter dat algen er ook grandioos op floreren.

Nitriet is een ander verhaal. Nitriet zorgt er in ieder geval voor
dat het zuustof een stuk minder efficiënt, en soms helemaal niet meer,
door de rode bloedlichaampjes getransporteerd wordt.
Dus wezens die afhankelijk zijn van zuurstof wat op deze wijze wordt getransporteerd, zullen het niet lang volhouden in hogere nitriet gehaltes.

Hoe dat zit met dieren zoals schelpdieren, keeften, krabbetjes, wormen en slakken weet ik niet.
Al die diertjes schijnen een hoog nitriet-gehalte wel te kunnen overleven, anders zou het "levendsteen" "
binnen de kortste keren veranderd zijn in "doodsteen.
Het is maar goed dat je MEESTAL zegt.
Hier mijn hele logboek van de nieuwe opstart.
Jodium en magnesium snap ik niks van, want dit heb ik vanaf dag 1 niet meer toegevoegd.

Wat ik me dus wel af vraag is waarneer ni -triet / traat gaat zakken.
Ik ververs om de 3 tot 4 dagen ongeveer bijna 10 procent van het water.

Gister heb ik een poliep en 2 kokerwormpjes ondekt, en iets wat op een kleine zakpijp lijkt. (foto wordt gepost in ander topic)

Bijlagen

h2otje

Senior Forumlid
Jodium en magnesium snap ik niks van, want dit heb ik vanaf dag 1 niet meer toegevoegd.

Die verhoging van jodium en magnesium is eenvoudig te verklaren, die voeg je toe met de waterwissels en wordt niet verbruikt.

Erik Caris

Senior Forumlid
Ik zou verwachten dat hij daar na 6,5 jaar zelf ook al achter is gekomen :rolleyes:

Die verhoging van jodium en magnesium is eenvoudig te verklaren, die voeg je toe met de waterwissels en wordt niet verbruikt.

bart spijkhoven

ZeewaterForum gebruiker
Wat ik me dus wel af vraag is waarneer ni -triet / traat gaat zakken.
Ik ververs om de 3 tot 4 dagen ongeveer bijna 10 procent van het water.

dit is per bak verschillend, ik heb het geluk bijna geen piek te hebben gehad en wat er was is nu alweer gedaald. ik had wel ingedraaid levend steen bij mensen gehaald dat mee draaide met de hoofdbakken daar.

voeg je zelf wel bacteriën toe? dit kan eventueel helpen met het opstarten en het eventueel ook iets of wat versnellen. daarnaast is het goed regelmatig wat bacteriën toe te voegen voor de diversiteit.

anthony28

Commercie-vrij...

Hoewel ik ook verwachte dat e.e.a. immiddels we stabiel zal zijn, denk ik niet dat de verklaring ligt in het verversen. Voor het gemak ga ik er maar vanuit dat met het zelfde zout / saliniteit wordt ververst als waarmee is opgestart...

Van jodium/jodide/jodaat kun we inmiddels ook wel zeggen dat meting met een hobbytestje ronduit onbetrouwbaar is. Dus eerder een afwijkende meetwaarde.

Bovenaan