Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

hoe chromis larven groot te

magila

ZeewaterForum lid
Ik heb 2 blauwe chromis rondzwemmen, welke sinds een paar weken continu eieren leggen op de overflowbox en zijruit.
Een van de 2 bewaakt de eieren tot ze naar een paar dagen uitkomen. Hij/zij eet er enkele op en de rest wordt door de stroming weg geblazen.
De larven zo minuscuul klein dat ze in het aquarium verdwijnen. Zelf de vissen zien het niet als een snack...

Heeft iemand enige ervaring met het kweken van chromis?

erwin2

Senior Forumlid
Ook ik zou graag weten of er iemand in NL of BE weleens succesvol de larven van een juffer heeft grootgebracht .
Ik heb dagelijks larven , al meerdere pogingen gedaan om ze op te kweken , geen succes tot nu toe .

JANSCH

Senior Forumlid
De enige juffers die hobbyisten groot hebben gebracht zijn anemoonvissen, de Chromis soorten zijn tot nu toe alleen in laboratorium gekweekt.

erwin2

Senior Forumlid
Dat idee had ik ook al dat het niet makkelijk is .
De larfjes sterven meestal na 1 dag , soms lukt het 3 dagen er nog een paar over te houden (van de honderden)
Gangbaar voer wordt niet geaccepteerd (microscoop), dus dan wordt het lastig ....
Ga het wel blijven proberen om de paar weken en opzoeken wat er van bekend is .
En ik weet niet welke soort kweekt , ik heb 3 soorten in voldoende aantallen zitten , maar ik zie nooit het schouwspel .
Vroeger met de chromis viridus zag ik dat wel .

JANSCH

Senior Forumlid
Chromis viridis is waarschijnlijk de enige die tot nu gekweekt is, onder lab. omstandigheden.

grunsven

ZeewaterForum lid
Dat is het probleem met veel zeevissen, de larven zijn heel klein en zijn niet te kweken in aquaria omdat ze in pompen en filters verdwijnen en afhankelijk zijn van heel klein levend voer. Daarom zijn in tegenstelling tot zoetwatervissen de meeste zeewatervissen in aquaria wildvang.

JANSCH

Senior Forumlid
Ik denk dat de chromis soortjes wel te kweken zijn, onder de juiste omstandigheden, maar dan wordt het commercieel niet aantrekkelijk.

erwin2

Senior Forumlid
Dat is het probleem met veel zeevissen, de larven zijn heel klein en zijn niet te kweken in aquaria omdat ze in pompen en filters verdwijnen en afhankelijk zijn van heel klein levend voer. Daarom zijn in tegenstelling tot zoetwatervissen de meeste zeewatervissen in aquaria wildvang.
Qua grootte vind ik het wel meevallen hoor , zo klein vind ik ze ook weer niet .
Pompen en filters geen last van , daar is reeds rekening mee gehouden .
Fijn voer heb ik ruim voorhanden , het zal eerder de soort zijn die niet geaccepteerd wordt , ik heb in verslagen al tegengekomen dat ze van een bepaalde copepodsoort dan weer een bepaald stadium nodig hebben als voer . De soort is mij voor mij onbekend en al zeker niet aan te komen .

grunsven

ZeewaterForum lid
Inderdaad zijn Chromis larven niet zo heel klein. Maar het voer dat ze nodig hebben is lastig.

Bovenaan