Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

High Tech 80x80x110 Reef Tank

RoelHG

RHG-Designs
Beste mensen,

Ik zal me deze keer niet meer voorstellen en er niet teveel woorden aan vuil maken dus val direct met de deur in huis.

Zojuist een aankoop gedaan van wederom een mooi project wat mooie plaatjes gaat opleveren. Deze keer is de keuze gevallen voor een alles behalve praktisch aquarium van 80x80x110. Het aquarium is gemaakt door Cristallo en deze zal als 2de zoutwater bak geplaatst gaan worden. (Heb ook een opstartende Reefer 170 maar irriteer me mateloos aan het ruimtegebrek in zowel het aquarium als de sump als de ruimte erom heen haha)

Ik heb de aankoop gisteren avond gedaan dus het eerst wat moet gebeuren is het gevaarte hier krijgen. Ik ben nog even een planning aan het maken maar ik denk dat ik dit door een extern bedrijf laat doen gezien het gewicht. Het glas is 20mm dik dus er zit een flink gewicht achter.

De scape zal zich grotendeels tot boven in het aquarium gaan vormen alleen ben er nog niet helemaal over uit hoe en wat.

Op het gebied van techniek ben ik er nog niet helemaal over uit..... Ik neig enerzijds naar Apex maar ook richting een simpelere opbouw maar ik ga daar eens rustig over nadenken.

Bij deze de eerste foto's van de bak.... later meer!

b2dd8ee1-c336-4902-ac2d-e01d4c169ad5-jpeg-jpg.254977


15b07831-653a-47ea-9126-b40f7901e441-jpeg-jpg.254978
 
Laatst bewerkt:
Misschien is de controller van Ekoral iets voor je?
Ik heb even zitten kijken maar de voorkeur gaat dan toch naar de Apex. Bedankt voor je tip!

Opbouw met stenen zal niet makkelijk gaan met die hoogte ben benieuwd succes
Voor de opbouw duik ik denk ik gewoon het aquarium in. Ik ga wss aan de lag met real reef rock dus kan dit rustig in de bak opbouwen...... Maar dit moeten we meemaken idd!
 
Dit gaat iets moois worden met deze hoogte .
Lijkt me heerlijk inrichten zo hoog.
Kom maar op met de foto’s ??
 
Hoi Roel, mooi hoor wordt wel een uitdaging dit monsterlijke stuk cristallo... Super gaaf!
Wat direct in mij op komt is dat je hier een heel gaaf reef crest met drop off biotoop van kan maken. Bovenin mooie SPS (tafels) naar beneden toe steeds mee chalice koralen, gorgonen e.d. Hier en daar een grotje maken, dan is het ook ideaal voor een prachtige groep diepwater anthiassen. Als je scape op de bodem tot vlak voor de voorruit kan laten komen en de ombouw wellicht ietsje optrekt kan je de illusie wekken dat die drop off nog oneindig doorgaat als begrijpt wat ik bedoel...

En qua verlichting zou ik ook voor 2x hydra52 gaan. Eéntje boven of net achter het midden recht naar beneden richten en één vooraan hangen en naar achter richten zodat je het steile rif ook van voren belicht.

Gewoon maar een paar hersenspinsels van mijn kant.
Met jouw aanpak [en budget ;-)] wordt dit sowieso een feest om te volgen! Succes!
 
Dit gaat iets moois worden met deze hoogte .
Lijkt me heerlijk inrichten zo hoog.
Kom maar op met de foto’s ??
Zeker weten Jan, we gaan ervoor!

Hoi Roel, mooi hoor wordt wel een uitdaging dit monsterlijke stuk cristallo... Super gaaf!
Wat direct in mij op komt is dat je hier een heel gaaf reef crest met drop off biotoop van kan maken. Bovenin mooie SPS (tafels) naar beneden toe steeds mee chalice koralen, gorgonen e.d. Hier en daar een grotje maken, dan is het ook ideaal voor een prachtige groep diepwater anthiassen. Als je scape op de bodem tot vlak voor de voorruit kan laten komen en de ombouw wellicht ietsje optrekt kan je de illusie wekken dat die drop off nog oneindig doorgaat als begrijpt wat ik bedoel...

En qua verlichting zou ik ook voor 2x hydra52 gaan. Eéntje boven of net achter het midden recht naar beneden richten en één vooraan hangen en naar achter richten zodat je het steile rif ook van voren belicht.

Gewoon maar een paar hersenspinsels van mijn kant.
Met jouw aanpak [en budget ;-)] wordt dit sowieso een feest om te volgen! Succes!
Bedankt voor je uitgebreid antwoord Rene!! Dat klinkt allemaal super goed maar heb je toevallig ook een voorbeeld van alles haha! Ik denk dat ik het enigszins snap en had ook zoiets in me hoofd alleen kan geen voorbeelden vinden! De verlichting word inderdaad 2 x een Hydra 52HD. Nogmaals bedankt!
 
Het gaat om jouw interpretatie natuurlijk. Het is jouw aquarium en jij moet er iedere dag tegenaankijken.

Ter illustratie:
- Gaat om de overgang reef crest, outer reef, drop-off, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Coral_reef_diagram.jpg
- Ze maken er ook speciale aquaria voor. Dus van de voorbeelden hier moet je even het ondiepe deel wegdenken.

Ik heb even een paint schetsje gemaakt wat eea hopelijk verder verduidelijkt.
De overloop is groot dus hier moet je omheen zien te werken. Je zou er een feature van kunnen maken door deze te gebruiken om een verticale kloof in het rif te maken. Zo zou je meer gelaagdheid en diepte kunnen creeeren.

Hoe iets dergelijks op te bouwen is nog een hele uitdaging. Je ontkomt er niet aan om het grotendeels droog op te bouwen. Mooiste zou zijn eerste de onderste helft, dan de bak op de achterkant leggen en zo de bovenkant v/h rif op te bouwen. Waarbij je alles aan de achterkant verlijmt en ook over de rand verankerd. Als je het rif grof en zo minimaal mogelijk met keramiek/doodsteen/real reef rock/reef bones opbouwt zodat het lekker luchtig blijft, dan krijg je em misschien met een man of 10 en een takel nog weer op zijn plek. Ook laat je op die manier nog genoeg ruimte voor het toevoegen van wat levend steen als er eenmaal water inzit en koraalgroei natuurlijk.
(Optie zonder katelen is onderstehelft opbouwen, keramiek achterwand midden to bovenaan, vastlijmen en verankeren aan de rand vd bak en van daar af naar voren scapen)

Daarnaast zou ik met een PVC/stekkenrooster geraamte enige ruimte laten tussen rif en de bodem, zodat vuil daar niet blijft liggen en eventueel dmv rifspoeling makkelijk wegspoeld. In zo'n diepe bak kom je hier in de toekomst natuurlijk erg moeilijk bij dus is het zaak daar nu al goed over na te denken.
 

Bijlagen

  • aquaroel.jpg
    aquaroel.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 49
Super bedankt voor je toelichting en het meedenken René. Dit is precies wat ik zelf ook in mijn hoofd had. Het opbouwen van het rif is ook wel een hele goede om de bak op zijn kant te leggen alleen moet daarvoor even de mogelijkheden bekijken inderdaad. Het scheelt dat ik zelf volle bak in de bak pas dus kan daar met een beetje draaien, schelden en tieren vast een eindje komen! Bedankt voor je tekening van de bak….. Ik ben ook van mening dat het wel die opbouw van rif moet worden anders heb je te weinig mogelijkheden. Een rif pilaar alleen in het midden schiet ook niet op dus ik moet met een schuine kant naar beneden gaan werken wat me persoonlijk ook prachtig lijkt.

Nu maar even afwachten hoe dit zich in de praktijk gaat ontwikkelen maar dat gaan we zien. De opbouw van het rif is ook waar ik het meeste tegenop kijk haha!
Nogmaals dank voor de tijd die je hebt genomen om het zo duidelijk uit te leggen!
 
Geen enkel probleem.
Leuk project om over mee te denken.
 
Thanks René!

De eerste apparatuur is aangeschaft!

Apex lab grade kit
3 x Apex Stekkerblok
2 x Apex DOS
2 x Apex DOS container
Vertex Puratek de Luxe 100
Royal exclusiv BBK200 speedy 3
Blue Marine 1200

2F850266-51B3-4DBC-914A-F076411E2D9D.jpeg

97081494-F9EA-4DB2-A1AE-8A29E83F2AF5.jpeg

5C467991-0539-4982-B458-AFF4A156723B.jpeg

949E2BDA-87A9-412F-8BEB-406EC7F1178D.jpeg
 
Haha ja het is een flinke bak idd maar wel echt een top bak! De opbouw en het onderhoud word een pittige klus maar gaan we gewoon fixen!

Bak deze avond getest en lekt niet!!! Dus we kunnen echt gaan beginnen met de opbouw!

63293F23-043E-4276-A0C1-28333F35A6AA.jpeg
 
Gisteren maar even de lelijke acryl verf achterwand verwijderd. Folie is besteld om dit netjes te maken!

IMG_9880.JPG

IMG_9883.JPG

IMG_9885.JPG

IMG_9886.JPG
 
Dit gaat een mooie bak worden.
De hoogte vind ik juist prachtig om te zien.
Ik blijf het volgen.
 
Bovenaan