Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het nieuwe rif aquarium van Barbara en Wim

Goede avond
Inmiddels staan alle koralen weer in de hoofd bak in de woonkamer .
De algen van de opstart zie je verdwijnen als sneeuw voor de zon dus ik heb niets te klagen.
De zondag is de dag dat ik het water altijd test
Temp 25
Zout 1024
Kh 9
No2 0
No3 2
Cal 450
Mag 1350
Po4 0,04
Boor 3,5
Strontium 6
Kalium 400
Fé 0
Jodium 0,03
 
Het aquarium gaat steeds beter draaien en dat is te zien aan de groei van de koralen.
Ongeveer 4 weken geleden heb ik een acro in de bak gezet (een stekje) en je ziet echt wel dat het
gegroeid is.
Zie foto.
Vorige week ben ik bij Mikel19 geweest en heb daar 6 acro stekken meegenomen,
ik hoop dat deze het ook goed gaan doen.

IMG_5701.JPGIMG_5703.JPG
 
Ziet er allemaal mooi uit, nu begrijp ik dat je 3 Philips lampen boven hebt hangen. DSR toepast en powerfilters. Maar wat voor eiwitafschuimer gebruik jij? Welke stromingspompen, opvoerpomp. Ben gewoon nieuwsgierig naar de techniek er achter🤔🤔🤔😁
 
Ziet er allemaal mooi uit, nu begrijp ik dat je 3 Philips lampen boven hebt hangen. DSR toepast en powerfilters. Maar wat voor eiwitafschuimer gebruik jij? Welke stromingspompen, opvoerpomp. Ben gewoon nieuwsgierig naar de techniek er achter🤔🤔🤔😁
Hallo Rob

Het is niet spectaculer hoor.
Maar hier komt het
Kalkreactor kr 1000
opvoerpomp 8000 ltr
eiwitafschuimer Deltec 1660
3 philips coral care
ozon deze is een week in gebruik
600w verwarming
power filters Jebao wave maker CP 55
8 kanaals doseerpomp
en aan alles zit een stekker

gr Barbara en Wim
 
We zijn nu ongeveer 4 maanden onderweg sinds de grote verhuizing en de groei zit er lekker in.
Dus het wordt hoog tijd om de kalkreactor weer aan te zetten.
Sinds een week of 3, wat hebben we ook een ozon apparaat, wat word het water daar helder van je kan wel zeggen glashelder.
Ik heb ook een vraag, weet er iemand of ik pepermuntgarnalen in kan zetten als er een lipvis in het aquarium zwemt
alvast bedankt

gr Barbara en Wim
 
We zijn nu ongeveer 4 maanden onderweg sinds de grote verhuizing en de groei zit er lekker in.
Dus het wordt hoog tijd om de kalkreactor weer aan te zetten.
Sinds een week of 3, wat hebben we ook een ozon apparaat, wat word het water daar helder van je kan wel zeggen glashelder.
Ik heb ook een vraag, weet er iemand of ik pepermuntgarnalen in kan zetten als er een lipvis in het aquarium zwemt
alvast bedankt

gr Barbara en Wim
Goed om te lezen zeg.
Ja hoor pepermunt garnalen is geen probleem met lipvissen berghia daar en tegen hoef je niet te proberen.

groetjes wesley
 
Rob stelde mij een vraag, daarop hier het antwoord misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan.


Hallo Rob, een power filter gebruik ik niet meer, want ik vind het een oerlelijk ding in het aquarium, ik heb het anders opgelost ik heb een rooster gemaakt waar het water naar de opvoerpomp vak gaat en daar heb ik fyberfill op liggen.


Aan de opvoerpomp(zuigzijde) heb ik een T stuk van pvc gemaakt met 2 pvc buizen en deze doorboord, daar draai ik ook fyberfill omheen en dat werkt goed.


Deze vervang ik iedere dag (fyberfill koop ik op een hele grote rol 20 vierkante meter voor € 35,00
hier doe ik ongeveer 14 maanden mee)


Hierbij een aantal foto's

GR Wim

DSC_0025_opt (1).jpgDSC_0024 (2)_opt (1).jpg

DSC_0025 (1)_opt.jpg
 
Rob stelde mij een vraag, daarop hier het antwoord misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan.


Hallo Rob, een power filter gebruik ik niet meer, want ik vind het een oerlelijk ding in het aquarium, ik heb het anders opgelost ik heb een rooster gemaakt waar het water naar de opvoerpomp vak gaat en daar heb ik fyberfill op liggen.


Aan de opvoerpomp(zuigzijde) heb ik een T stuk van pvc gemaakt met 2 pvc buizen en deze doorboord, daar draai ik ook fyberfill omheen en dat werkt goed.


Deze vervang ik iedere dag (fyberfill koop ik op een hele grote rol 20 vierkante meter voor € 35,00
hier doe ik ongeveer 14 maanden mee)


Hierbij een aantal foto's

GR Wim

Bekijk bijlage 566141Bekijk bijlage 566139

Bekijk bijlage 566140
Ziet er goed uit! Als je de ruimte voor twee hebt is dat zeker ideaal! Gezien dat je minder weerstand hebt dan 1 buis en je meer filter oppervlakte hebt met twee buizen.
IMG_20210829_160119_9.jpg

Hier ook een grotere pvc buis op 1 aansluiting. Gezien de beperkte ruimte in het opvoervak. Maar dit beter in de sump dan die lelijke buizen in het aquarium💪🏼
 
Ik maak gebruik van carbon om mijn nitraat te laten zakken. Voeding voor de bacteriën. Nu wordt mijn bak wazig (bacteriën bloei) toen kreeg ik de tip uv filter. Klopt mijn water kraakhelder. Maar mijn fosfaat is te hoog maar loopt op en nitraat ook. Vraag gebruiken jullie ook een uv filter? Of haalt jullie powerfilters ook bacteriën bloei weg?
 
Rob stelde mij een vraag, daarop hier het antwoord misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan.


Hallo Rob, een power filter gebruik ik niet meer, want ik vind het een oerlelijk ding in het aquarium, ik heb het anders opgelost ik heb een rooster gemaakt waar het water naar de opvoerpomp vak gaat en daar heb ik fyberfill op liggen.


Aan de opvoerpomp(zuigzijde) heb ik een T stuk van pvc gemaakt met 2 pvc buizen en deze doorboord, daar draai ik ook fyberfill omheen en dat werkt goed.


Deze vervang ik iedere dag (fyberfill koop ik op een hele grote rol 20 vierkante meter voor € 35,00
hier doe ik ongeveer 14 maanden mee)


Hierbij een aantal foto's

GR Wim

Bekijk bijlage 566141Bekijk bijlage 566139

Bekijk bijlage 566140
Heb de fleece filter gekocht zelfde principe maar helemaal zorgeloos, beste aankoop sinds tijden😎
 
Heb de fleece filter gekocht zelfde principe maar helemaal zorgeloos, beste aankoop sinds tijden😎
Dat hoor ik nu ook van alle aquarianen die er ook eentje hebben geïnstalleerd! In zo'n grote bak als die van Barbara en Wim zou ik het als prioriteit hebben om er eentje te gaan gebruiken. Mijn sumpje is te klein voor zelfs de kleinste BM geloof ik, of ik moet een tussenschot weghalen...
 
Dat hoor ik nu ook van alle aquarianen die er ook eentje hebben geïnstalleerd! In zo'n grote bak als die van Barbara en Wim zou ik het als prioriteit hebben om er eentje te gaan gebruiken. Mijn sumpje is te klein voor zelfs de kleinste BM geloof ik, of ik moet een tussenschot weghalen...
Dacht ik ook , maar staat nu in een vak van 30x30 en ruimte over heb de M staan
 
Ik maak gebruik van carbon om mijn nitraat te laten zakken. Voeding voor de bacteriën. Nu wordt mijn bak wazig (bacteriën bloei) toen kreeg ik de tip uv filter. Klopt mijn water kraakhelder. Maar mijn fosfaat is te hoog maar loopt op en nitraat ook. Vraag gebruiken jullie ook een uv filter? Of haalt jullie powerfilters ook bacteriën bloei weg?
Hallo Rob,

Bacterienbloei heb ik nooit gehad, carbon gebruik ik niet en ik maak ook geen gebruik van een UV filter.
Wat ik wel gebruik is natuurazijn met druivensuiker op mijn aquarium inhoug ongeveer 1350 liter doseer ik iedere dag 15 ml natuurazijn.
En ik heb een ozongenerator

Een paar vraagjes aan jouw, voer jij de vissen niet te veel?

en heb je niet ergens in je aquarium een vuilophoping?
spoel je de diepvries blokjes uit? dat moet wel.

Als er eenmaal fosfaat in je stenen zit dan zal het een tijdje duren voor het eruit is.

vr gr Barbara en Wim
 
Heb de fleece filter gekocht zelfde principe maar helemaal zorgeloos, beste aankoop sinds tijden😎

Hallo Rob,

Bacterienbloei heb ik nooit gehad, carbon gebruik ik niet en ik maak ook geen gebruik van een UV filter.
Wat ik wel gebruik is natuurazijn met druivensuiker op mijn aquarium inhoug ongeveer 1350 liter doseer ik iedere dag 15 ml natuurazijn.
En ik heb een ozongenerator

Een paar vraagjes aan jouw, voer jij de vissen niet te veel?

en heb je niet ergens in je aquarium een vuilophoping?
spoel je de diepvries blokjes uit? dat moet wel.

Als er eenmaal fosfaat in je stenen zit dan zal het een tijdje duren voor het eruit is.

vr gr Barbara en Wim
Het voeren zou wel is veel kunnen zijn aangezien ik veel levende mysis heb gevoerd.
Ik zal dat wel een beetje verminderen.
carbon of azijn met druivensuiker komt allemaal op hetzelfde neer om nitraat te verminderen. ik vindt het wel mooi om te zien dat je geen fosfaat probleem hebt, doseer jij ook ijzer? (DSR doseert ijzer om je fosfaat te verminderen, doe jij dat ook?)
 
Het voeren zou wel is veel kunnen zijn aangezien ik veel levende mysis heb gevoerd.
Ik zal dat wel een beetje verminderen.
carbon of azijn met druivensuiker komt allemaal op hetzelfde neer om nitraat te verminderen. ik vindt het wel mooi om te zien dat je geen fosfaat probleem hebt, doseer jij ook ijzer? (DSR doseert ijzer om je fosfaat te verminderen, doe jij dat ook?)

Het voeren zou wel is veel kunnen zijn aangezien ik veel levende mysis heb gevoerd.
Ik zal dat wel een beetje verminderen.
carbon of azijn met druivensuiker komt allemaal op hetzelfde neer om nitraat te verminderen. ik vindt het wel mooi om te zien dat je geen fosfaat probleem hebt, doseer jij ook ijzer? (DSR doseert ijzer om je fosfaat te verminderen, doe jij dat ook?)
Ja ik doseer 8 ml fe trace dus geen fe+ deze bind het fosfaat, dit hoef ik niet toe te dienen want mijn fosfaat is 0.05
 
Bovenaan