Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Her-intreder

Wouter Gortenmulder

Senior Forumlid
Na circa 10 jaar uit de hobbie te zijn heb ik 4 jaar terug mijn oude bak weer is opgestart. Deze bak draaide zonder sump en enkel op een kleine zelfbouw afschuimer.
pak 'm beet 2 jaar terug ben ik verhuist en heb toen wel de bak meegenomen. Echter door de vele verbouwingen geen tijd gehad om het geheel te onderhouden. Dit is de inhoud zeker niet ten goede gekomen (ik heb in 2 jaar geloof ik 50l water ververst :eek:).

MAAR...omdat zeewater kruipt waar het niet gaan kan...heb ik besloten een nieuw bakje neer te zetten.
Het was sjouwen maar dit is het geworden:
 

Bijlagen

  • binnenkomst.jpg
    binnenkomst.jpg
    15 KB · Weergaven: 1.964
Als eerste een deel van de achterkant is gecamoufleerd met hard schuim achterwandpanelen. Tevens ook de bodem grotendeels hiermee afgeplakt ivm het schuiven van stenen (of nog erger barsten van de bodemplaat).

Zoals op de foto zichtbaar is krijgt het deels een doorkijk
 

Bijlagen

  • achterwand.jpg
    achterwand.jpg
    12,9 KB · Weergaven: 1.901
Tijdens het uitharden van de kit kon ik mooi even met de onderkast aan de slag.
 

Bijlagen

  • onderkast sump kaal.jpg
    onderkast sump kaal.jpg
    13,2 KB · Weergaven: 1.896
  • onderkast grondverf.jpg
    onderkast grondverf.jpg
    7,8 KB · Weergaven: 1.893
  • electra 2.jpg
    electra 2.jpg
    11,4 KB · Weergaven: 1.901
Na een hoop geknoei, passen en meten zit alles in de onderkast en kon deze op zijn plek gezet worden. En .....ja hoor de lampjes doen het
 

Bijlagen

  • onderkast met sump.jpg
    onderkast met sump.jpg
    12,6 KB · Weergaven: 1.891
  • onderkast op lokactie.jpg
    onderkast op lokactie.jpg
    12,1 KB · Weergaven: 1.885
De onderkast volledig uitgevlakt, waterpas gezet en om de laaste oneffenheden op te vangen een plaat zachtbord geplaatst.

paar biertjes extra in huis halen en wat vrienden uitnodigen
en dan....Yep staat alles op zijn plek.
 

Bijlagen

  • bak op onderkast.jpg
    bak op onderkast.jpg
    11,1 KB · Weergaven: 1.878
Hoi Wouter,

Het ziet en al supergoed:goed: uit hoor ben benieuwd naar meer;)

Grtz,

Kurt
 
Tanx Kurt,

ik was ook nog niet van plan te stoppen:D

vooruit...hier de eerste litertjes water
 
Hmmmm. moet ik wel het fototje erbij doen.....
 

Bijlagen

  • bak met 1e water.jpg
    bak met 1e water.jpg
    11,1 KB · Weergaven: 1.849
Hee Wouter,,

Toch eindelijk een dagboek. (leuk om mijn bak zo terug te zien) :D

Ziet er allemaal netjes uit! Hopelijk heb je langer plezier van deze bak dan dat ik heb gehad. :p

Ik zou alleen wel de T5's de andere kant op leggen of heb je expres zo gelegd omdat de stopcontacten aan die kant zitten?

Succes verder,

Gr Thijs.
 
ziet er goed uit mooi zo'n doorkijk bak :goed:

succes verder met het inrichten
ik blijf dit volgen
 
Thijs. zei:
Hee Wouter,,

Toch eindelijk een dagboek. (leuk om mijn bak zo terug te zien) :D
tsja duurde ff Thijs....druk met het opbouwen van het bakje. Maar daar weet je alles van. Gaat bij jouw ook de goede kant op, hahaha.
Ziet er allemaal netjes uit! Hopelijk heb je langer plezier van deze bak dan dat ik heb gehad. :p
.... dat hoop ik ook, maar ik heb alles nog even goed gecheckt maar volgens mij zit dat nu wel OK;).


Ik zou alleen wel de T5's de andere kant op leggen of heb je expres zo gelegd omdat de stopcontacten aan die kant zitten?
op deze foto was et even tijdelijk aangesloten. Alle bedrading van de pompen en verlichting heb ik verlengd en worden nog weggewerkt:goed:

Succes verder,

Gr Thijs.
 
Laatst bewerkt:
maikel. zei:
ziet er goed uit mooi zo'n doorkijk bak :goed:

succes verder met het inrichten
ik blijf dit volgen
Dankje Maikel,

Helaas heb ik niet zo'n mooie kelder om alles in weg te werken als bij jouw.
Ik zal deze week nog meer foto's plaatsen. Het dagboek loopt een beetje achter.(Het systeem draait nu ongeveer 2 maanden:eek:). Ga dit snel inhalen.....
 
Er kan meer water in......en gelijk enkele stenen uit de oude bak. Tevens toch nog even een eheim pot-filter met actief kool geplaatst....just in case er nog sporen van de verse verf of kit in het water opgelost zouden zitten.
 

Bijlagen

  • bak vol en stenen.jpg
    bak vol en stenen.jpg
    13 KB · Weergaven: 1.770
Helaas, als her-intreder maak je ook nog wel eens een beginnersfoutje. Ik had een mooie digitale pen aangeschaft om het zoutgehalte te bepalen, maar ik vertouwde het apparaat toch niet helemaal (ook niet na enkele keren ijken).
En idd...........OEPS.....
 

Bijlagen

  • zoutgehalte oeps.jpg
    zoutgehalte oeps.jpg
    9,5 KB · Weergaven: 1.771
Ik had gelukkig de sump nog niet op het systeem aangesloten en kon de fout herstellen door een flinke plons osmose-water toe te voegen. Dit gaf gelijk de mogelijkheid de sump aan te sluiten.
Op dit moment ook de verlichting op halve kracht (2 TL's 8 uur per dag) in te schakelen.
2 dagen later 10kg vers en 6,5kg levend steen toegevoegd en de restanten zonder begroeiing vanuit de oude bak.


Vanaf dit moment had ik eigenlijk een piek in ammoniak gehalte gevolgd door een stijging van nitriet verwacht. Herhaaldelijk meten leverde geen aantoonbare stijging op. Wel een lichte mist in het water en een overijverige afschuimer......... dat was dus dweilen...:mad:.
 

Bijlagen

  • afschuimer operationeel.jpg
    afschuimer operationeel.jpg
    12,6 KB · Weergaven: 1.748
  • bak vol en stenen 2.jpg
    bak vol en stenen 2.jpg
    13,7 KB · Weergaven: 1.748
Circa 4 dagen na hetplaatesen van het nieuwe levend steen, moest ik nood gedwongen de gehele inhoud (....1 tapijt en 2 tepel anemonen, apehaar, sterpoliep, wat oren en een gorgoon...) uit mijn oude bak overzetten naar het nieuwe onderkomen. Kortsluiting in 1 van de stekkerdozen......was ook wel een keer te verwachten met die ouwe meuk....

De beestje zo goed als kwaad over gedruppeld naar het nieuwe water en duimen dat het goed zou gaan........
Helaas vertoonde de gorgoon na 3 dagen zwarte plekken en is uiteindelijk gesneuveld :(, de rest heeft het allemaal gered:)

Na de overzet zag het er zo uit:
 

Bijlagen

  • vooraanzicht mist.jpg
    vooraanzicht mist.jpg
    15,1 KB · Weergaven: 1.727
Beste Wouter,

Jammer van de kortsluiting maar gelukkig is niet alles dood gegaan. het ziet er ook netjes uit. Ik wens je heel succes met de verdere opstart van je aquarium. ik zal het blijven volgen.


Groeten Han Peter
 
Het enigsinds optisch juist opstapelen van stenen is toch altijd een tijd rovend klusje.
Hierbij de eerste pogingen alhoewel ik hier toch nog niet tevreden over ben.
 

Bijlagen

  • overzicht bak.jpg
    overzicht bak.jpg
    17,2 KB · Weergaven: 1.697
  • langsdoorzicht opgebouwd.jpg
    langsdoorzicht opgebouwd.jpg
    20,2 KB · Weergaven: 1.693
Tanx,
het beginnetje is er, zal dit weekend nog verder kijken of er weer wat foto's geplaatst kunnen worden.
voor nu nog even een rijtje met waterwaarden:

temp:25,5C
dichtheid: 1.0235
PO4: 0
NO2: 0
NO3: 0
Ca: 480 - 490 mg/l
KH: 6,4 (binnekort even ingrijpen zolang de kalkreactor nog niet operationeel is).
PH: 8,1

Helaas beginnen zich tussen de "groene" algen op dit moment ook ander kleurige pluisjes vormen (met name rood en paarsbruin....:mad:)
 
Bovenaan