Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Help, wat doet onze anemoon?

wilcobeckmann

ZeewaterForum lid
Beste,
Vorige week hebben we een nieuwe anemoon gekocht, de eerste dagen was hij mooi aan de wandel en kroop het rif op.
Nu ligt hij er echter zo bij.
Hebben jullie een idee wat hij aan het doen is en wat wij moeten doen?

Zo is hij vandaag:
20130306_173530.jpg

En zo gisteren:
20130305_220502.jpg

Met vriendelijke groet,
Wilco
 
Het ziet ernaar uit dat ie dood is/gaat. Wat zijn de waterwaardes in je bak?
 
inschrijfdatum zegt natuurlijk niet alles, maar hoe lang draait jou bak ?

mvg jelle
 
de bak draait nu meer dan 2 maand. de waardes zijn allemaal goed, dat is afgelopen weekend nog getest. zoutgehalte is goed, magnesium, nitriet en nitraat is goed en geen ammoniak. dit is echt zo jammer, geen idee waar het aan kan liggen.

met vriendelijke groet,
Wilco
 
Eeen anemoon inbrengen is altijd lastig. Je kunt aan een anemoon in feite niet zien in welke staat deze zich bevindt. Het hoeft zodoende helemaal niet aan jouw water of bak te liggen maar dat het dier al op sterven na dood is op het moment dat je hem koopt. Zeker uit een winkel loop je dat risico. Het vangen, transport en opvang Groothandel is niet de prettigste peiode voor zo'n dier.

Een anemoon wen je al volgt over: Je legt de anemoon op een groot plat bord waardoor deze zijn water IN zijn lichaam langzaam verliest. Dit duurt een minuut of 5.Daarna kan deze in je bak worden gezet. Waarom ontwateren? Dit is meestal nog transportwater wat veel vuil bevat en op natuurlijke manier pas wortdt geloost als de anemoon zich goed voelt

Om snellle hechting te krijgen de grote stromingspompen een uur of twee uitzetten (NIET de opvoer) en als de anemoon zijn voet ergens tussen heeft gezet rusrig aan de stroming weer opvoeren.
Meestal zit de anemoon dan al zogoed vast dat deze niet door de bak wordt "gewaaid" Zolang dat gebeurt heeft je anemoon het erg moeilijk!
 
bak draait 2 maanden ?
ben jij niet te vroeg met dieren inbrengen ?
2 maanden ? dan zit jij nog in de opstartfase
ik vind dit erg vroeg
 
de bak draait nu meer dan 2 maand. de waardes zijn allemaal goed, dat is afgelopen weekend nog getest. zoutgehalte is goed, magnesium, nitriet en nitraat is goed en geen ammoniak. dit is echt zo jammer, geen idee waar het aan kan liggen.

met vriendelijke groet,
Wilco

Het beste is om zelf een paar test kitjes aan te schaffen. Het water is goed dat kan iedereen zeggen...
 
Bedankt voor jullie reacties, het aanschaffen van de dieren was allemaal op advies. Wat zijn de beste testen om te gebruiken?
Voor een volgende anemoon kunnen we inderdaad wel het opgegeven optie gaan uitvoeren.
 
De red sea pro testkits
 
Idd 1vd2. Ik zelf gebruik naar grote tevredenheid de salifert tests, die zijn toch een stuk voordeliger en voldoen prima.
 
Dan ga ik mij binnenkort even een testkit ophalen, kan ik zelf de boel ook mooi in de gaten houden.
Tevens, wat zou een goede anemoon zijn voor onze bak? We zaten zelf te denken aan een tepelanemoon.

M.v.g
 
De rode tepelanemoon is vaak via dit forum te koop en is dan gewoon een stuk sterker dan een wilvang met alle transportperikelen.

Maar... doe het rustig aan, opstarten kost tijd.
 
Idd, wacht nog even af.
Meet je waardes en als je die een tijdje stabiel weet te houden, dan kan je gaan kijken of er iets nieuwd in je bak kan.
 
We gaan echt wek even rustig aan doen nu. Want het is gewoon ontzettend zonde als er iets dood gaat.
Eerst het water een paar maand goed hebben.

Bedankt
 
We gaan echt wek even rustig aan doen nu. Want het is gewoon ontzettend zonde als er iets dood gaat.
Eerst het water een paar maand goed hebben.

Bedankt

Ik zou i.i.g terug gaan met dit dier naar de winkel waar je hem hebt gekocht.
Ik krijg het gevoel dat ze jou dit dier meer dood dan levend verkocht hebben , en proberen kan je het altijd.
Wie weet krijg je bij je volgende aankoop een leuke korting.
Groetjes , Jack.
 
Bovenaan