Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Help ik weet het niet meer!

Beste Jack, de wens om een zeewaterbiotoop incl alle elementen te "vangen" in 1 of 2 flesjes is een utopie welke je zal moeten laten varen. Als het gaat over de kleinere elementen zullen alle fabrikanten voorzichtig moeten zijn met hun dosis omdat te veel in dit geval dodelijk is. Het is voor hun veiliger om iets minder te doen zodat opbouw voorkomen word .... In een goed draaiende bak zal dit een tekort opleveren en een pas opgestarte bak een iets te hoog maar binnen de range. Geen enkele fabrikant wil een crash op zijn geweten hebben!

Met betrekking tot mangaan : dit is zo reactief dat dit onmiddellijk na dosering onmeetbaar zal zijn. Dus in elke icp zal dit onmeetbaar zijn (of in ieder geval onder de detectiegrens). Dat wil niet zeggen dat dit niet in een ATI fles zit. Ik zou me juist zorgen gaan maken als dit in een keer wel meetbaar zou zijn :)

Iodine is een moeilijker geval en indien dit al belangrijk zou zijn (er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor je koralen en zeker al geen link met de kleur blauw) is een kleine moeite om dit dagelijks een klein beetje aan te vullen. Er is namelijk geen relatie tussen je KH/Ca verbruik. Iodine is wel belangrijk voor algen, wieren en andere levende wezens in je bak ......

Boor is belangrijk om je ph range/swing wat kleiner te houden. Dit is vrij moeilijk om te bepalen voor elke bak qua verbruik. Wat ik doe is telkens na een 3-maandelijkse icp test een klein beetje aanvullen indien nodig. In ieder geval een stofje dat je niet dagelijks zou moeten doseren en verklaart ook een beetje waarom die bij ATI in een lagere dosering zal zitten.

Een aquarium blijft maatwerk en je kan discussiëren over de ideale waarde en de range van ideale waarden ..... de trend van kant-en-klare flessen is op zich niet verkeerd als je maar rekening houdt met het feit dat dit een schot voor de boeg is en indien gewenst wat zal moeten aanpassen ....
Thanks voor je respons , helder...
 
Ter aanvulling:
Als je de losse elementen flesjes van ATI zelf gebruikt. Dan kan je die ook gebruiken om je EP mee te verrijken.
Jodium kan je toevoegen aan fles 1, dan hoef je het niet dagelijks handmatig te doseren.
Als je wat extra mangaan wilt doseren kan je dit toevoegen aan fles 2.

Aan welke fles boor toe te voegen weet ik niet.
Thanks rené ,
hoe staat 't bij jou dan , geen tekorten in deze richting?
 
Hier tekort in jodium, vanadium en fluor.

Ook is mangaan nooit meetbaar, maar dat is dus niet erg. Het zit in essentials pro en is dus beschikbaar.

Ik voeg jodium toe aan fles 1 en vanadium aan fles 2. Fluor vul ik aan na een 3 maandelijse ATI test. Fluor is snel giftig, dus voorzichtigheid is geboden. Daarom corrigeer ik alleen na een meting.
 
Ter aanvulling:
Als je de losse elementen flesjes van ATI zelf gebruikt. Dan kan je die ook gebruiken om je EP mee te verrijken.
Jodium kan je toevoegen aan fles 1, dan hoef je het niet dagelijks handmatig te doseren.
Als je wat extra mangaan wilt doseren kan je dit toevoegen aan fles 2.

Aan welke fles boor toe te voegen weet ik niet.
Moet dit echt het merk van ati zijn of mogen dit ook andere merken zijn.
 
Dat weet ik niet.
En kan ATI ook niet zeggen (al zouden ze dat willen) want die weten ook niet precies wat er in de producten van andere merken zit.

Ik ga het in ieder geval niet uitproberen.
Bovendien heb je er doorgaans zo weinig van nodig dat de besparing met een goedkoper flesje de moeite niet waard is.

Kortom, misschien wel misschien niet, maar waarom zou je.
 
Dat weet ik niet.
En kan ATI ook niet zeggen (al zouden ze dat willen) want die weten ook niet precies wat er in de producten van andere merken zit.

Ik ga er in ieder geval niet uitproberen.
Bovendien heb je er doorgaans zo weinig van nodig dat de besparing met een goedkoper flesje de moeite niet waard is.

Kortom, misschien wel misschien niet, maar waarom zou je.
Ja dat wel maar heb deze flesjes al thuis ga eerst maar eens per flesje doseren heb nog ruimte over. Bedankt voor de uitleg!
 
Bovenaan