Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Help help help grote vissterfte

Patrick_NL

ZOAddict
Ik zou die emmer zout weg gooien.. zekerheid of niet, het risico is te groot..
Ook al is zout best prijzig, je vissen zijn duurder...

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Ik zou die emmer zout weg gooien.. zekerheid of niet, het risico is te groot..
Ook al is zout best prijzig, je vissen zijn duurder...
Precies systematisch blijven denken alles uitsluiten en daar gericht je acties op nemen is de enige manier. We zullen er nooit achterkomen wat de oorzaak precies is geweest behalve dat je verschil merkt tussen emmer (oud) en emmer (nieuw) direct stoppen met die oude emmer, grote kans dat daarin (hoe onverklaarbaar ook) de oorzaak ligt

Jan de bal

Senior Forumlid
Het moet wel aan de oude emmer zout liggen , je heb met de nieuwe emmer ook al een keer ververst en geen probleem.
Dan meng je de nieuwe en oude zout en heb je hetzelfde probleem .
Ben ik toch heel benieuwd wat er met het oude zout aan de hand is .

OP
S

Schramstein

ZeewaterForum lid
Precies systematisch blijven denken alles uitsluiten en daar gericht je acties op nemen is de enige manier. We zullen er nooit achterkomen wat de oorzaak precies is geweest behalve dat je verschil merkt tussen emmer (oud) en emmer (nieuw) direct stoppen met die oude emmer, grote kans dat daarin (hoe onverklaarbaar ook) de oorzaak ligt
Zeker gaat die emmer weg en denk ook meteen alle aquaforest emmers. Ben daar wel van geschrokken.

OP
S

Schramstein

ZeewaterForum lid
Het moet wel aan de oude emmer zout liggen , je heb met de nieuwe emmer ook al een keer ververst en geen probleem.
Dan meng je de nieuwe en oude zout en heb je hetzelfde probleem .
Ben ik toch heel benieuwd wat er met het oude zout aan de hand is .
Anders ik wel, maar ja hoe kom je daar achter?

supperguppy

ZeewaterForum lid
Zwavel en Kalium zijn opvallend hoog, maar ik betwijfel of dat de oorzaak is van de sterfte.
Een late reactie ik weet het. Maar Kalium wordt als middel gebruikt om euthanasie te plegen in het is een spierverslapper. Het zou kunnen zijn dat de natrium kalium balans in het bloed van je vissen verstoord is geraakt. (Als het bij vissen een zelfde soort werking heeft).

Is ja waarde al meer in de buurt van de 400 ppm? In plaats van 1000?

Laatst bewerkt:

Draconas

ZeewaterForum lid
Wat mij ook wel opvalt, je zegt je haalt het water uit je bak en kuist je bodem.
Dan veronderstel ik dat je waterniveau een heel deel naar beneden is en dat je bak niet meer overloopt in de overloop. Zie ik dit juist of verkeerd?

Je stromingspompen hangen die van boven of midden of van onder? Schakel je deze ook mss uit omdat ze bovenwater komen te staan?

Dan lees ik je maakt zeewater in een emmer laat 1uur circuleren en dan de bak in en de volgende emmer.
Hoeveel emmers zijn dit en hoelang staat heel je bak stil mss?

Of is hier toch nog ergens stroming circulatie?

mobifix

Pas 45 jaar zoutig bezig
Zo een update,
3 vissen over, 2 dokters en de pitvis (als je het over gevoelige vissen hebt)
2 zee egels
1 zeemuis
Wat slangsterren
Ganzevoetjes

ph 8.5
Kh 7 (te laag)
Fofaat 0.28 (te hoog)
Nitraat 25 (te hoog)

wat merk ik nu, op 2 koralen na die de geest gegeven hebben staat alles vol open en op kleur. Vele hebben we een klap gehad maar niet zo erg als dus alle ongewervelden.

ik had dus een extra zuurstofpomp geplaats en kool direct laatst na de ontploffing. En afgelopen dagen zwommen alle vissen door de bak en reageerden op eten.
Nu gisteravond de extra zuurstof uitgetrokken, en vissen worden schuw/terughoudender en hebben minder eetlust.

Kh is kager omdat de kalkreactor weg is, maar de spullen staan klaar ok over te stappen op triton met alcatronic/dosetronic.

Fosfaat en nitraat kan ik ook verklaren door de enorme sterfte (niet alles teruggevonden) en natuurlijk de bacterie onbalans/minderen wodka.
Heb dus de wodka gehalveerd 10ml/dag 500 L aquarium.

waar ik alleen naar kan gissen is hoe het komt dat er meer zuurstof nodig lijk te zijn (rotting onttrekt zuurstof)

op het moment zie ik ook meer algen ontstaan (bruine algen op se stenen) maar ook daar kan ik me inkomen daf het komt omdat er geen opruimers meer in leven zijn.
Door je hoge dosering van vodka koolwaterstof kun je een bloei van bacterien krijgen die zuurstof onttrekt en ik zou stoppen met vodka geen controle . Gebruik eventueel een bio pallet reactor of fuel van art ocean en zie maar 1ml per 100 liter !!

Jeroen1993

ZeewaterForum lid
met verbazing je verhaal gelezen. wat verschrikkelijk zeg. zoveel oorzaken , zoveel oplossingen..... terug naar de basis.
wat mij opvalt. ik heb hier geen enkele hoeveelheid van het te verversen water en de zoutgehaltes voorbij zien komen.

wat ik zou onderzoeken en uitsluiten ?

hoeveel liter is je bak ?
hoeveel liter ververs je ?
wat is het zoutgehalte van je aquarium ?
wat is het zoutgehalte van het te verversen water ?
temperatuur van je aquarium en het te verversen water.
zijn de parameters van het zout ongeveer gelijk aan je aquarium ?

waarom zo veel wodka gedoseerd ? achteraf makkelijker te zeggen als er te vroeg achter komen.
ik draaide ook op wodka azijn suiker. sinds kort over gestapt naar ocean art fuel.... Perfect ! en veel goedkoper op termijn.

wat mij ook opvalt.. maar dat zal de paniek wel zijn. wat ik me goed voor kan stellen.... veel te snel handelen. geef het aquarium de tijd. meet 2 keer wekelijks en voeg kleine aanpassingen toe. zo kan je per aanpassing uitsluiten of het goed of fout gaat. meten is weten.

heel veel succes ! en hopelijk komt het snel goed.

pokejul

ZeewaterForum lid
met verbazing je verhaal gelezen. wat verschrikkelijk zeg. zoveel oorzaken , zoveel oplossingen..... terug naar de basis.
wat mij opvalt. ik heb hier geen enkele hoeveelheid van het te verversen water en de zoutgehaltes voorbij zien komen.

wat ik zou onderzoeken en uitsluiten ?

hoeveel liter is je bak ?
hoeveel liter ververs je ?
wat is het zoutgehalte van je aquarium ?
wat is het zoutgehalte van het te verversen water ?
temperatuur van je aquarium en het te verversen water.
zijn de parameters van het zout ongeveer gelijk aan je aquarium ?

waarom zo veel wodka gedoseerd ? achteraf makkelijker te zeggen als er te vroeg achter komen.
ik draaide ook op wodka azijn suiker. sinds kort over gestapt naar ocean art fuel.... Perfect ! en veel goedkoper op termijn.

wat mij ook opvalt.. maar dat zal de paniek wel zijn. wat ik me goed voor kan stellen.... veel te snel handelen. geef het aquarium de tijd. meet 2 keer wekelijks en voeg kleine aanpassingen toe. zo kan je per aanpassing uitsluiten of het goed of fout gaat. meten is weten.

heel veel succes ! en hopelijk komt het snel goed.
Osmose water is zeer zuurstof arm! Door dit te mengen met zout en gelijk in je aquarium te doen daalt het zuurstof niveau in je water drastisch. Het nieuwe aangemaakte zoute water 1 dag laten mengen met pomp is vooral om weer veel zuurstof in het water te krijgen.
Misschien het proberen waard
Groeten Eric

Bovenaan