Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hanna Nitraat checker (HI781)

Seaflower

Winkelier
Vandaag hebben we de eerste tests gedaan met de nieuwe Hanna Nitraat checker HI781.

De test is makkelijk in gebruik en onze eerste testen zijn veel belovend.
Test duurt zo'n 12 minuten als je alles klaar zet (2 minuten schudden en 8 minuten laten staan), mooiste is om je meet ronde te beginnen met deze test. Zodra de 8 minuten lopen, kan je de andere testen uitvoeren.

hanna-hi781-nitrate-checker.jpg Hanna-HI781-Nitrate-Checker-box.jpg
 
Het bereik is 0-5ppm, maar je kan door het test water te verdunnen met nitraat-vrij zeewater kan je het bereik vergroten tot 50ppm.
Dit laatste kan je zelf aanmaken door osmosewater aan te maken met een beetje compleet zout wat je voor je aquarium gebruikt.
 
Moet je het echt verdunnen met zeewater?
Waarom kan je het niet verdunnen met osmose water mss?
 
Test met 5ppm referentie geeft netjes 5ppm aan
Bekijk bijlage 542403
Ik vind het tof dat jullie de nauwkeurigheid testen, maar een refentievloeistof van 5 nemen, terwijl dat 5 ook de max is van de meter, zegt toch niet zo heel veel? Misschien als je vloeistof met 50 nitraat erin stopt geeft hij ook wel de max van 5.00 aan.... Het lijkt me dat je referentie vloeistof wel binnen (als in tussen de min en max) van de tester moeten liggen
 
Ik vind het tof dat jullie de nauwkeurigheid testen, maar een refentievloeistof van 5 nemen, terwijl dat 5 ook de max is van de meter, zegt toch niet zo heel veel? Misschien als je vloeistof met 50 nitraat erin stopt geeft hij ook wel de max van 5.00 aan.... Het lijkt me dat je referentie vloeistof wel binnen (als in tussen de min en max) van de tester moeten liggen
het zegt in ieder geval dat de meter ook 5 meet terwijl dat in het flesje zit. De meter gaat knipperen als de waarde hoger dan 5 is.
We zijn nog verder aan het testen met een lagere waarde en gaan water verdunnen om te kijken wat het resultaat dan is
 
het zegt in ieder geval dat de meter ook 5 meet terwijl dat in het flesje zit. De meter gaat knipperen als de waarde hoger dan 5 is.
We zijn nog verder aan het testen met een lagere waarde en gaan water verdunnen om te kijken wat het resultaat dan is
ah okay, dat is wel netjes! Je zou verwachten dat de limitatie niet zozeer in het meten maar in de reagenten zou zitten
 
We zijn nog verder aan het testen geweest met waarden boven de 5ppm.
De methode met verdunnen van je water sample werkt, maar is zeer gevoelig voor afwijkingen. De gemeten waarde moet je dan met 10 vermenigvuldigen.
Het verdunnen moet met een nitraat vrij zeewater zijn.

Tevens moet je rekening houden met een mogelijke +/- 0.25ppm meet afwijking. Wanneer je nitraat boven de 5 is, betekend dit een mogelijke afwijking van 2.5ppm.

bv als je nitraat 10ppm is, dan kan het zijn dat de checker rond de 0.75 (*10=7.5ppm) of 1.25 (*10=12.5ppm) aangeeft.
 
Is die afwijking bij de hogere waardes zo belangrijk? ik bedoel zijn er aquaria die wel 13ppm maar geen 15 ppm in het water willen hebben?
lijkt me dat wat zoutwater preparaat houdbaar is in een wodka fles?
 
Bovenaan