Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hanna chekkers

Wel is het handig als je van testkits (en dus ook Hanna) de betrouwbaarheid weet. En de "gevaren" voor meetfouten.

Zo is de Ca gevoelig voor onzuiver RO water. Laat je systeem even goed doorlopen (10 min ofzo) voor je het water gebruikt. Daarnaast lost het poeder langzaam op en geeft lang microbubbels die je slecht ziet (behalve onder een lamp).

+-25.3ppm

Bij fosfaat is het verstandig om je cuvet eerst eventjes met RO te spoelen (3x) en dan vervolgens met je water (3x). zeker als je een hoge waarde had en je schoon spoelt met kraanwater.
Ondergrens 0.01ppm (755)
+-0.005ppm

Alk heeft als reagentia last van schimmel vorming bij niet goed bewaren (lucht dicht of restjes in de pipet). Advies pipet goed naspoelen met RO na gebruik.
+-7.88ppm
 
Ben van mening dat alk sowieso fijn is waar het accuraat meten ervan vaak fijn is voor een 'methode'.

Ca checker vind ik zelf een onding door het werken met zakjes poeder en dergelijke maar als het je lukt heeft het zeker een meerwaarde.

Fosfaat en andere checkers zijn naar mijn mening een overbodige luxe waar veel test kitjes deze waarde accuraat en goedkoop kunnen meten.
 
Een tip voor de Hanna checkers, vul de buisjes na het testen met RO water en laat ze zo in de doos zitten. Dan voorkom je dat er door verdamping etc. kalkrestjes aankoeken aan de binnenkant - gezien het een optische meter is heeft dat na verloop van tijd steeds meer invloed op je resultaten.

Verder heb ik inderdaad de Ca, Alk en PO4 test zoals de meesten hier aanbevelen. Let er voor de PO4 test op dat je de Phosphorus Ultra Low Range test neemt - die is het meest accuraat voor metingen in zout water bakken waar PO4 sowieso vrijwel altijd erg laag in moet zijn. Voor de Phosphate ULR en Phosphate regular geldt dat je een grotere meetschaal hebt, dus meer afwijking.

Ben er erg tevreden over, al zijn ook hier de resultaten wel heel erg afhankelijk van hoe precies je zelf bent met het uitvoeren van de test. Het grootste voordeel is dat je eigen zicht en omgevingsfactoren zoals licht geen factoren zijn in de nauwkeurigheid van de meting.
 
Het vullen van die buisje met ro water is een goed idee, dat zal ik ook eens gaan proberen.
Voor die Ca test gebruik ik geen osmose water meer, maar een fles DeMi water van de drogist. Misschien is mijn osmosewater niet perfect, maar ik kreeg er geen consistente resultaten mee.
Ik heb ook mijn hanna doosjes beplakt met stickers welke kant boven moet bij het opslaan. Met name bij mn Ca test had ik steeds vloeistof te kort, ik maakte nooit alle testjes op, op een of andere manier sluit dat flesje vloeistof niet perfect als hij op zn kant ligt....
 
tenzij je , zoals ik , wat moeite hebt met kleuren.
Dan ben je blij met die fotometers
Nee klopt dan is het zeker fijn! Het lastige van sommige fotometers is dat het spectrum waarin ze meten( nitraat-hanna) of de werkwijze ervan( calcium-hanna) wat onhandig zijn. Ik ben echt een ei als het op de kleurtjes aan komt maar of mijn calcium 390 of 410 is vind ik minder belangrijk dan een KH vaan 7 vs 8 bijvoorbeeld.

Als je het geld ervoor over hebt dan is het zeker een handig speeltje maar voor de gemiddelde aquariaan of starter is het niet een 'must' in mijn ogen( uitzonderingen daargelaten inderdaad)
 
Ik gebruik kh en fosfaat van hanna , deze zijn voor mij belangrijk...
of nitraat 5 of 8 is maakt mij niet zo veel uit , als hij maar onder de 10 blijft 😄😄
 
Wel is het handig als je van testkits (en dus ook Hanna) de betrouwbaarheid weet. En de "gevaren" voor meetfouten.

Zo is de Ca gevoelig voor onzuiver RO water. Laat je systeem even goed doorlopen (10 min ofzo) voor je het water gebruikt. Daarnaast lost het poeder langzaam op en geeft lang microbubbels die je slecht ziet (behalve onder een lamp).

+-25.3ppm

Bij fosfaat is het verstandig om je cuvet eerst eventjes met RO te spoelen (3x) en dan vervolgens met je water (3x). zeker als je een hoge waarde had en je schoon spoelt met kraanwater.
Ondergrens 0.01ppm (755)
+-0.005ppm

Alk heeft als reagentia last van schimmel vorming bij niet goed bewaren (lucht dicht of restjes in de pipet). Advies pipet goed naspoelen met RO na gebruik.
+-7.88ppm
Wat is Ro ?
 
Bovenaan