Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Handhygiëne en het werken in je aquarium

Goby

Senior Forumlid
Hallo allemaal

Tijdens het houden van m'n eerste bak, zo'n tien jaar geleden, spendeerde ik hier eigenlijk niet zoveel aandacht aan.
Echter, ik sta nu veel meer stil bij hoe verschillende, ogenschijnlijk kleine, dingen meespelen in het succes van je aquarium.
Ik heb het nu over handhygiëne... Ik begon hierover na te denken vorige week, toen ik na de afwas met spoed een pomp moest fixeren in mijn aquarium. Kon dit eigenlijk kwaad??

Volgen jullie hier specifieke regels voor?
Was je je handen altijd alvorens je de bak ingaat? Doe je dit met een bepaalde soort zeep, of net niet omdat dat mogelijks sporen nalaat? Ik kan me ook inbeelden dat "vette" handen ook een effect op de afschuimer kunnen hebben?
Is het aangewezen om met handschoenen de bak in te gaan? Zoja, verkies je dan nitril of silicone (zonder poeder uiteraard).


In kort: volgen jullie specifieke vuistregels ( 😉) vooraleer jullie het water induiken, of nemen jullie het zo nauw allemaal niet?

Groetjes
Niels
 
Was mn handen en armen gewoon met zeep en spoel ze daarna goed af.

Maar dat is meer omdat ik de hele dag met olie en vet in mn handen sta.

In het weekend en na gedouchd te hebben kijk ik er niet naar.

Ga niet met handschoenen in de bak. Wat een werk en gedoe zou dat zijn. Zou er gelijk mee stoppen als dat nodig was 🤣
 
Die kleine handschoentjes is gedoe met elastiekjes... want anders lopen ze meteen vol.
Ik doe wel eens handschoenen aan, van die lange, maar dat is vooral omdat dan mijn henkie en anemoonvis me niet constant aanvallen. Ik steek niet de handen in de bak als ik net gedouched heb (anti-rood shampoo) of als ik aan de auto heb gesleuteld...
Omgekeerd lijken mijn handen het zoute water niet zo vreselijk te te waarderen.
 
Hier gaat het zonder speciale maatregelen, maar liefst niet kort na douchen of de afwas. Maaar, ook ik hang wel eens met handen in de bak kort na de afwas, bijvoorbeeld om de techniek te doen, of omdat ik het simpelweg vergeten ben dat ik net heb afgewassen.

Eerlijk is eerlijk, het aquarium lijkt er geen last van te hebben
 
Altijd met schoon water erg langdurig, en drogen met MIJN rode handoeken die IK alleen voor mijn aquarium gebruik. Niemand mag die handoeken gebruiken!

Stel je voor iemand heeft een handoek even snel gebruikt om wat druppen ovenreiniger van de vloer te halen, jij droogt je handen met die doek en hup de bak in..
 
Al deze maatregelen , zijn prima voor in het aquarium te gaan mijn tip is tevens voor in de bak gaan handen reinigen en goed spoelen !!
Maar vergeet aub niet je handen goed te wassen na het gedane werk in je aquarium daar kunnen tevens gifstoffen en vele bacteriën op zitten !! Het is denkbaar als je bv in ogen gaat wrijven dat dit niet verstandig is !
 
Al deze maatregelen , zijn prima voor in het aquarium te gaan mijn tip is tevens voor in de bak gaan handen reinigen en goed spoelen !!
Maar vergeet aub niet je handen goed te wassen na het gedane werk in je aquarium daar kunnen tevens gifstoffen en vele bacteriën op zitten !! Het is denkbaar als je bv in ogen gaat wrijven dat dit niet verstandig is !
Heb vroeger wel eens aan de slang geheveld en water naar binnen gekregen en een enorme infectie aan het darmstelsel gehad enorme antibiotica kuren als gevolg afkomstig uit Zuid-Afrika zogenaamd dus blijf waakzaam 😎
 
Ik was mijn handen + armen altijd met warm water zonder zeep voor ik de bak in ga.
Dan afdrogen met inderdaad een schone handdoek .
Als ik klaar ben opnieuw goed wassen met dettol handzeep.
 
Zorgen voor handschoenen tot over de elleboog.
 
Heb altijd wondjes aan mn handen. En ga ook al jaren met mn handen in mn bakken. Verstandig? Meschien niet. Heel erg. Meschien ook niet 😅 merk wel sinds ik n zeebak heb de wondjes sneller genezen.

Van in de tuin werken kun je ook van alles oplopen.

Goed voor je weerstand zullen we maar zeggen 😁
 
Heb altijd wondjes aan mn handen. En ga ook al jaren met mn handen in mn bakken. Verstandig? Meschien niet. Heel erg. Meschien ook niet 😅 merk wel sinds ik n zeebak heb de wondjes sneller genezen.

Van in de tuin werken kun je ook van alles oplopen.

Goed voor je weerstand zullen we maar zeggen 😁
Nou tis niet dat ik nu denk mensen ga allemaal massaal met wondjes in de bak dat is goed voor je weerstand.
Beter voorkomen dan genezen toch.

Ik heb er veel spijkerpoliepen in dus ik waag het liever niet. Staan genoeg verhalen op forums waar dat icm wondjes (open) niet zo prettig afliep dus ik kijk wel uit
 
Zorgen voor handschoenen tot over de elleboog.

Er was een poos geleden ook een item over handhygiene en over wel of niet zo met de handen de bak in. Er zat een link bij naar een webshop waar je die lange handschoenen kon kopen voor iets van 14 euro. Weet iemand nog welke webshop dat is?
 
Weet ik zo niet meer... Het waren van die blauwe waarbij het eind ze elastisch is.
 
Aqua Medic aqua gloves
En tunze heeft er ook effe zoeken zou ik zeggen
Merkloos zijn ze ook uit te halen zal wat schelen zoek dan eens op extra lange rubbere handschoenen
 
Bovenaan