Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Handen in het aquarium

Dutchaquarium

ZeewaterForum lid
Hallo,

Ik hoor veel op internet dat je zo min mogelijk je handen in het aquarium moet houden om te voorkomen dat er zeep resten/ giftige stoffen etc. in het aquarium komen.
Hoe doen jullie dat? Wassen jullie de handen met schoonmaakazijn ro/di water of handschoenen aan?:rolleyes:
Groet Dennis
 
Ik spoel de armen goed af onder de kraan voor ik ze in de bak steek.
Wel altijd nitril handschoenen vanwege de borstelwormen.
 
Ik was mijn handen en onderarm voordat ik iets in de bak ga doen maar ook nadat ik klaar ben. Handschoenen heb ik nog nooit gebruikt.
 
Als je al je handen wilt wassen, doe het dan zonder zeep, alleen met warm water.
 
Ik was nog wat vergeten te vermelden, voor ik een hand of arm in de bak steek controleer ik of ik niet toevallig een open wondje heb ivm zoanthus/palytoxine.
Je wilt niets in de bak introduceren maar andersom ook niets door de bak oplopen, stukje extra gezond verstand.

Handschoenen heb ik nog nooit gebruikt.

Ik krijg hele nare reacties van borstelwormen, de enige reden dat ik handschoenen draag.
 
Handen en onderarmen Goed afspoelen met water, ring af.

Maar het liefst gebruik in gewoon Mn stokje of grijptang
 
Hier ook niets speciaals, maar wel even rekeninghouden met zeepgebruik e.d.
Dus niet meer na de afwas en/of douchen.
 
Ik gebruikte altijd koralentangen voor het meeste werk in de bak.
Bij het plakken en bijvoegen van koralen gebruik altijd handschoentjes.
Let op dat je wel de variant gebruikt zonder poeder erin.

Groetjes wesley
 
Inderdaad: afwassen voor je de bak in gaat zónder zeep. En verder natuurlijk proberen te voorkomen dat je veel moet rommelen, ook om stress bij de dieren te vermijden. Er staan op internet wel meer gekke verhalen. De zin van de onzin scheiden kan erg lastig zijn.
 
Was mn handjes altijd netjes met zeep goed af en ga dan de bak in. Als ik gewerkt heb ga ik eerst onder de douche voor ik ook maar alleen de afschuimer leeg.

Beetje eventueel rest zeep is in mijn geval beter dan het alternatief 😅
 
Beter een rubber handschoen kopen die je tot je bovenarm kunt trekken. Zelf heb ik;

[Qoute]Antibacteriële of geurwerende behandeling[/qoute]

Vraag me af wat ze daar mee bedoelen, aan de binnenkant of buitenkant.
Kan nog wel eens zijn dat er stoffen in zitten die je misschien beter niet in je aquarium wilt hebben
Iets om uit te zoeken voor je ze gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
[Qoute]Antibacteriële of geurwerende behandeling[/qoute]

Vraag me af wat ze daar mee bedoelen, aan de binnenkant of buitenkant.
Kan nog wel eens zijn dat er stoffen in zitten die je misschien beter niet in je aquarium wilt hebben
Iets om uit te zoeken voor je ze gebruikt.

Binnenkant (ivm zweet). Gebruik ze zelf al langere tijd en blijven dan ook lang goed. Gaan niet stinken iig :)

Je hebt ook zwarte handschoenen van 100% rubber. Mss verkrijgbaar bij een van de sponsoren.
 
Was mn handjes altijd netjes met zeep goed af en ga dan de bak in. Als ik gewerkt heb ga ik eerst onder de douche voor ik ook maar alleen de afschuimer leeg.

Beetje eventueel rest zeep is in mijn geval beter dan het alternatief 😅

Wat voor werk doe je dan?
 
De kleine werkjes zoals grafzakken en powerfilter vervangen doe ik allemaal zonder handschoenen. Wel doe ik eerst mij handen goed wassen..
Bij koralen doe ik altijd handschoenen aan en bij grote werkzaamheden. En gebruik zoveel mogelijk de tang.

En bij het voeren heb ik een PVC sok met gaatje erin geboord daarin een zuignap. Hierin gaat het voer erin. Nooit meer natte handen en zak van zelf in het aquarium
 
  • Like
Reactions: MvB
Gewoon handen en armen wassen en als ik iets van body lotion heb gesmeerd blijf ik helemaal uit de bak.

Powerfilter vervang ik altijd met handschoen aan maar dat heeft er meer me te maken dat onze Henkie nog wel eens wil aanvallen als ik in die hoek van de bak bezig ben 😂.
 
De kleine werkjes zoals grafzakken en powerfilter vervangen doe ik allemaal zonder handschoenen. Wel doe ik eerst mij handen goed wassen..
Bij koralen doe ik altijd handschoenen aan en bij grote werkzaamheden. En gebruik zoveel mogelijk de tang.

En bij het voeren heb ik een PVC sok met gaatje erin geboord daarin een zuignap. Hierin gaat het voer erin. Nooit meer natte handen en zak van zelf in het aquarium

Hallo Breaker,
Met een sok bedoel je een stukje pvc-pijp?
 
Bovenaan