Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hallo allemaal!

Levi Visser

New member
Hallo allemaal!
Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum!
Momenteel ben ik mezelf aan het oriënteren op alles wat ik nodig ga hebben om mijn 1e zout water aquarium te realiseren. Het is een droom die ik al een jaar of 10 heb en nu eindelijk werkelijkheid wil gaan maken!

Ik heb een zelf gemaakte 300L bak, overgenomen van iemand. Heel mooi ding maar wel zonder techniek. Nou lees ik daar heel veel over, wat allemaal wel handig is en niet handig is. Maar ik verdwaal een beetje in de hoeveelheid aan merken en producten. Uiteindelijk zal ik graag LPS koraal een aantal vissen en een dwerg koraal duivel (Dendrochirus Zebra) willen houden.

Nou hoop ik op dit forum wat informatie te kunnen vinden en winnen over techniek, wat goed is, waar op te letten en ook vooral wat zonde van t geld/ overbodig is!
Hoewel sommige shops natuurlijk goede info kunnen geven zullen die altijd wel een bepaalde bias hebben aangezien ze natuurlijk ook gewoon willen verkopen.
Dus daarom start ik de zoektocht hier!
 
Welkom, de D.zebra is een ontzettend leuke vis om te houden.
In mijn geval is het nogal een prinsesje , eet geen spiering of mosselen, enkeld en alleen levende glasgarnalen.
Heb hier ook een apart bakje staan met glasgarnalen om te voeren.
Wel even een dingetje om rekening mee te houden, gaat in mijn geval nogal wat tijd in zitten.
Maar zeker een vis met karakter! Wanneer ik naar het bakje van de glasgarnalen loop en de kap open doe. Dan gaat de dwerg duivel meteen op zijn steen zitten en wachten, tot ik met een schepnetje de bak in kom met een voergarnaal.
En vervolgens zwemt de dwerg het schepnetje in om zijn prooi naar binnen te zuigen.😂
Ik denk wat betreft techniek dat je begint met de basis.
Mocht er onder de bak een sumo zijn is dat mooi, dan heb je daar wat meer ruimte voor.
Voor dat je je techniek kiest, bedenk eerst eens met welke methode je wilt gaan werken.
Wil je je water waardes en tekorten op peil houden met waterwissels. Of wil je de tekorten aanvullen door deze te doseren. Op die basis kan je al bedenken of je bijvoorbeeld een doseerpomp nodig zou hebben.
Begin met een basis, denk aan een goede eiwitafschuimer , welke regelbaar in vermogen is met een dc pomp.
Dit is handig, omdat je in het begin relatief weinig vervuiling in je bak hebt en dus de afschuimer ook wat kan terugschroeven.
Sommige mensen draaien hun filtratie met enkel een goede eiwitafschuimer.
Verwarming, hier ben ik nogal kritisch in en bespaar ik niet op, er zijn al veel aquaria ten onder gegaan door een defecte verwarming, waar bij deze bijvoorbeeld blijft door verwarmen.
Ik heb de keuze gemaakt voor een inkbird wifi controller in combinatie met shego titanium verwarmingselementen.
De controller geeft een melding op je telefoon, als je temperatuur te ver buiten je ingestelde parameters komt.
Een mediareactor kan handig zijn om bij de hand te hebben als je bijvoorbeeld actiefkool moet/wil inzetten. Dit kan ook in een gafzak, maar dat is toch minder goed regelbaar .
Een dc opvoerpomp welke bijvoorbeeld met wifi is te bedienen, erg gemakkelijk met het inregelen van je overloop.
Ik heb persoonlijk prima ervaringen met de goedkope jecod opvoerpompen.
Een aantal stromingspompen in je aquarium, dat is een heel persoonlijke keuze.
Ik ben fan van de gyre pompen, deze staan er wel bekend om dat ze meer onderhoud nodig hebben dan de normale schroef/propeller pompen omdat ze snel hun vermogen verliezen door dichtslibben van de schoepen.
Naar mijn mening mogen stromingspompen best wat over gedimensioneerd zijn. Je kan ze dan op een lager pitje laten draaien waar door er minder geluidsoverlast is van de pompen.
Dit geld overigens ook voor de opvoerpomp.
Dan de verlichting, ik zou zeker kiezen voor led op dit moment, zeker met de huidige energie tarieven is het goed om te kijken hoe je je stroomverbruik zo laag mogelijk kan houden.
Het is een beetje persoonlijk, maar op dit moment is er wel een trend dat led panelen met een diffuser beter lijken te presteren dan de led spots.
Dus samengevat:
* degelijke eiwitafschuimer (Kan zonder, maar dan is het wel veel meer/moelijker balanceren met je visbestand vs nutriënten export.)

* Verwarmingsysteem met goede redundantie.

*Opvoerpomp

*Mediareactor

*Stromingspompen

*Verlichting

Dit is denk ik wel een beetje de basis en ga uitbreiden wanneer je het nodig hebt en niet op voorhand dingen aanschaffen welke je uiteindelijk niet nodig blijkt te hebben.
Nog wel even een puntje, investeer in test setjes en maak het je eigen hoe deze te gebruiken. ( Op een regelmatige basis en noteer je waardes, zo kan je trends waarnemen in waar tekorten of een overschot in ontstaat.

Een zeeaquarium houden is een groot deel, het houden van water. 😉
Zijn je water waardes goed en stabiel, dan heb je al 70 procent voor elkaar.

Veel plezier met de opstart van je aquarium!


Vr Gr Bart.
 
Bovenaan