Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Grotere bak, algen wat nu..

Hop

ZeewaterForum gebruiker
Hallo allemaal,
Nu 3 weken geleden ben ik over gestapt van 120l naar 350l.
Al mijn levend steen en 50% water e ale vissen en koralen succesvol verhuisd.
Ik heb een aantal kilo nieuw levend steen toegevoegd.
In principe is alles goed gegaan en draai nu 3 weken. Het enige probleem is dat ik een redelijke veel groene alg op de ramen en bodem hebt. Duurt dit nog lang, zoals een normale opstart?
Mijn waardes zijn goed, alleen no3 en fosfaat zijn 0. Kan ik nu starten om dit te gaan toevoegen? Het wekt natuurlijk wel alg groei op. Ik ben wel al gestart met ati essentiële, dit gebruikte ik voorheen ook al.
Graag advies, tx!
 
Bacterieen voeg ik inderdaad al toe, ik heb ook een opruimploeg, meerdere turbo's, garnalen etc
 
Ok, dus geduld blijkbaar.. wat altijd heel moeilijk is met deze hobby ;)
 
Klopt, maar als opruimploeg in deze fase zijn er geen voedselresten, behalve als je ze eten moet geven omdat ze niks vinden..
 
Ok, dus geduld blijkbaar.. wat altijd heel moeilijk is met deze hobby ;)

Geduld is DE basis in deze hobby.
Neem er om te beginnen maar weer 3 tot 6 maanden te tijd voor om dit geblazen stabiliseren 😉.
Wat niet wil zeggen dat je in de tussentijd niet langzaam de bezettingsgraad kan opvoeren.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het doseren van nitraat en fosfaat. Dan liever wat extra voer in de bak. Daar profiteren uiteindelijk alle organismen van (vis, koraal en de rest).
 
Ja, gewoon afwachten. Als alles verder functioneert zoals zou moeten, dan komt die nieuwe balans vanzelf wel weer en verdwijnen de algen en krijg je weer overal kalkalgen etc. Dat proces moet je niet gaan frustreren/forceren, dat is nergens voor nodig, werkt meestal averechts en kost geld.
 
Toevoeging: ik ben zelf in maart doorgestart en mijn bak begint nu pas een beetje weer op het niveau te komen als de oude bak. Ter indicatie dus.
 
OK, bedankt allemaal voor de input! Ik heb trouwens een nieuwe Red Sea Reefer 350 aangeschaft, ben er dik tevreden over.
 
Bovenaan